OG nr. 12/2014, care a modificat si completat Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale si care a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 586 din 6 august 2014, a redefinit actele si faptele de concurenta neloiala ca fiind practici de concurenta neloiala si le-a clasificat in trei categorii. Mai exact, dispozitiile care au intrat in vigoare pe 5 septembrie 2014 interzic urmatoarele practici de concurenta neloiala:
- denigrarea unui competitor sau a produselor/serviciilor sale, realizata prin comunicarea ori raspandirea de catre o intreprindere sau reprezentantul/angajatul sau de informatii care nu corespund realitatii despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, de natura sa ii lezeze interesele;
- deturnarea clientelei unei intreprinderi de catre un fost sau actual salariat/reprezentant al sau ori de catre orice alta persoana prin folosirea unor secrete comerciale, pentru care respectiva intreprindere a luat masuri rezonabile de asigurare a protectiei acestora si a caror dezvaluire poate dauna intereselor acelei intreprinderi;
- orice alte practici comerciale care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube oricaror participanti la piata.
De asemenea, denigrarea competitorilor si deturnarea clientelei constituie contraventii, asa incat persoanele care vor savarsi aceste fapte vor fi sanctionate cu amenzi de la 5.000 la 50.000 de lei (in cazul persoanelor juridice) si de la 1.000 si 5.000 de lei (in cazul persoanelor fizice).
Faptele de concurenta neloiala sunt sanctionate in conformitate cu Regulamentului din 13 noiembrie 2012, pus in aplicare prin Ordinul Presedintelui Consiliului Concurentei nr.1098/2012, din Monitorul Oficial nr. 818 din 5 decembrie 2012. Insa avand in vedere modificarile intrate in vigoare pe 5 septembrie 2014, acest document nu mai corespunde cu legislatia actuala. Asa incat, documentul urmeaza sa fie abrogat si inlocuit
In acest sens, a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 918 din 17 decembrie 2014 Ordinul Consiliului Concurentei nr. 561/2014 pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind procedura de constatare si sanctionare a practicilor de concurenta neloiala. Documentul a intrat in vigoare la data publicarii si inlocuieste Regulamentul aprobat prin Ordinul Consiliului Concurenti nr. 1098/2012.
Reclamarea practicilor de concurenta neloiala se va realiza prin depunerea unui formular de sesizare
O firma care a fost prejudiciata de catre o alta firma, competitoare, care a raspandit informatii false despre activitatea sa (denigrarea competitorilor) sau de catre un fost sau actual salariat care a folosit secretele comerciale ale firmei pentru a deturna clientela acesteia va putea sa reclame aceste lucruri la Consiliul Concurentei. Astfel, firma prejudiciata va depune la Consiliul Concurentei un formular privind sesizarea unei posibile practici de concurenta neloiala, se mentioneaza in actul normativ.
Conform documentului citat, formularul va contine informatii privind autorul sesizarii, respectiv datele complete de identificare, sediul/domiciliul, CUI/CNP, informatii privind interesul legitim al autorului sesizarii si informatii privind persoana fizica/juridica al carei comportament constituie obiectul sesizarii.
De asemenea, formularul de sesizare va cuprinde detalii privind presupusa practica de concurenta neloiala:
- modul si mijloacele de savarsire a faptei;
- scopul urmarit,
- imprejurarile in care a fost savarsita fapta,
- urmarea produsa sau care s-ar fi putut produce materializata in existenta unui eventual prejudiciu,
- elemente care definesc gradul de pericol social;
- piata pe care a fost savarsita practica de concurenta neloiala in vederea stabilirii importantei sectorului economic in ansamblul economiei nationale cu descrierea succinta a sectorului in care desfasoara activitate partile implicate precum si a dimensiunii pietei afectate – locala/nationala;
- durata practicii;
- numar de intreprinderi implicate;
- numar de consumatori potential afectati.
In plus, pe langa formularul de sesizare, firma prejudiciata va depune si documente care probeaza existenta posibilei practici de concurenta neloiala, avand in vedere faptul ca autorii sesizarilor au obligatia sa furnizeze elemente de proba atat in legatura cu posibila practica de concurenta neloiala, cat si cu riscul producerii unui prejudiciu, se mentioneaza in noile reglementari.
Documentul citat stabileste ca in formularul de sesizare vor fi necesare si informatii furnizate de catre autorul sesizarii considerate ca fiind confidentiale.
Conform dispozitiilor care au intrat in vigoare joi, ar putea depune sesizari privind o posibila practica de concurenta neloiala doar persoanele fizice sau juridice care demonstreaza un interes legitim direct sau indirect. Consiliul Concurentei va fi indreptatit sa nu dea curs sesizarii unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim. Totodata, institutia va putea verifica, in orice etapa a procedurii, daca este indeplinita sau nu aceasta conditie.
In urma sesizarilor vor putea fi declansate cercetari aprofundate
Sesizarea va deveni efectiva la data la care a fost inregistrata la Consiliul Concurentei, cu exceptia cazurilor in care se constata ca informatiile cuprinse in formularul de sesizare sunt incorecte si/sau incomplete, se mentioneaza in actul normativ. Mai departe, Consiliul Concurentei va comunica autorului sesizarii data la care sesizarea a devenit efectiva, respectiv data depunerii informatiilor si documentelor solicitate.
Potrivit noilor dispozitii, sesizarea referitoare la existenta unei posibile practici de concurenta neloiala care a devenit efectiva va fi analizata in termen de 30 de zile de la aceasta data, urmand a se decide fie respingerea acesteia, fie declansarea unei cercetari aprofundate, in cazul in care analiza preliminara a datelor si informatiilor a condus la concluzia ca efectele posibilei practici de concurenta neloiala nu sunt minore.
In timpul cercetarii aprofundate, inspectorii de concurenta vor putea sa solicita partilor implicate, persoane fizice si juridice, informatiile si documentele care le sunt necesare, vor putea lua declaratii oricarei persoane fizice care consimte la acest lucru si vor putea efectua inspectii, insa numai daca exista indicii ca pot fi gasite documente sau pot fi obtinute informatii considerate necesare pentru indeplinirea atributiilor legale.
Termenul de solutionare a sesizarilor referitoare la practici de concurenta neloiala pentru care autoritatea de concurenta a decis declansarea unei cercetari aprofundate va fi de 60 de zile de la data la care dosarul cauzei este complet, autoritatea de concurenta aflandu-se in posesia tuturor datelor si informatiilor relevante. Autorul sesizarii va fi informat in scris cu privire la acest fapt, se arata in actul normativ.
Rezultatul cercetarii aprofundate va fi consemnat intr-o nota de concluzii care va cuprinde, printre altele, amenda contraventionala, care urmeaza sa fie aplicata de inspectorii de concurenta printr-un proces verbal.