Avizele de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, valabile pana la 31 decembrie 2014, pot fi reinnoite pentru anul 2015, asa cum se stabileste prin Hotararea Guvernului nr. 1173/2014, care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 962 din 30 decembrie 2014 si care se aplica de la 1 ianuarie.
Aceste prevederi sunt valabile doar pentru angajatorii care, la data de 31 decembrie 2014, detineau avizul de reinnoire si care pana la acea data nu realizasera masurile necesare pentru a normaliza conditiile de munca pentru locurile de munca incadrate in conditii deosebite.
Reinnoirea avizelor de incadrare este acordata de Inspectia Muncii si se face incepand din data de 1 ianuarie 2015, potrivit HG nr. 1173/2014. Initiatorii actului normativ au considerat ca aceasta masura este necesara deoarece perioada de timp acordata angajatorilor pentru normalizarea conditiilor de munca n-a fost indeajuns de mare in raport cu cheltuielile implicate de acest proces.
"In urma analizei si controalelor efectuate la nivelul Inspectiei Muncii, s-a constatat ca, in prezent (decembrie 2014 - n.red.), societatile sunt in curs de realizare a programelor de normalizare a conditiilor de munca, insa, datorita termenului scurt ramas pana la data de 31.12.2014, se poate estima ca, in contextul economic actual, masurile propuse in planul de prevenire si protectie nu se pot realiza integral. Mentionam ca realizarea masurilor propuse presupune, in majoritatea cazurilor, achizitionarea de echipamente de munca conforme cu cerintele esentiale de securitate si sanatate in munca sau schimbarea proceselor de productie, care necesita investitii ce nu au putut fi acoperite integral in aceasta perioada de criza economica", era precizat in nota de fundamentare a actului.
Conform Hotararii Guvernului nr. 246/2007, reinnoirea avizului de incadrare se face in urma unei solicitari la Inspectia Muncii, care trebuie sa fie semnata de reprezentantul legal al angajatorului ori de catre alta persoana imputernicita de acesta, impreuna cu reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Cererea trebuie sa fie insotita de copia documentelor de control intocmite de catre inspectoratul teritorial de munca (ITM) pe raza caruia angajatorul isi desfasoara activitatea sau are sediul social. In documentele de control trebuie sa se faca referire la stadiul de realizare a masurilor propuse si asumate pentru anul 2014.
In afara de solicitare, reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite se face si in baza urmatoarelor documente (care trebuie depuse la Inspectia Muncii in cel mult 60 de zile de la data cererii):
- buletinele de determinari de noxe profesionale, eliberate de laboratoarele abilitate, care atesta depasirea valorilor-limita de expunere profesionala la locurile de munca incadrate in conditii deosebite, sau buletine de expertizare, eliberate de catre directiile de sanatate publica si a municipiului Bucuresti, in care se atesta prezenta unor agenti chimici foarte periculosi sau agenti biologici care nu au prevazuta limita admisibila, dar care au avut efecte nocive asupra starii de sanatate a lucratorilor expusi;
- planul de prevenire si protectie corespunzator locurilor de munca incadrate in conditii deosebite, revizuit, care sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii lucratorilor, cuprinzand masuri si actiuni, esalonate si distribuite trimestrial, pe perioada 1 ianuarie – 1 decembrie 2015, astfel incat, pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2015, locurile de munca sa se incadreze in conditii normale (planul contine masurile aferente anului 2014 care au fost asumate, dar care au ramas restante si, dupa caz, masurile de protectie colectiva si cele care rezulta din recomandarile medicului de medicina muncii);
- raportul medicului de medicina muncii privind starea de sanatate a lucratorilor care isi desfasoara activitatea la locurile de munca incadrate in conditii deosebite, din care reies efectele noxelor identificate la aceste locuri de munca asupra starii de sanatate a lucratorilor, insotit de recomandari privind promovarea sanatatii in concordanta cu particularitatile expunerii la factori de risc;
- dovada depunerii la casele teritoriale de pensii a documentului prin care s-a obtinut reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite si a listei cuprinzand categoriile profesionale care lucreaza in aceste locuri de munca pana la data de 31 decembrie 2014.
Reinnoirea avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite se va acorda in cel mult 15 zile lucratoare de la momentul depunerii solicitarii si a celorlalte documente necesare.
In termen de zece zile de la data reinnoirii avizului, angajatorii vor depune o copie a acestuia, plus un exemplar vizat (de Inspectia Muncii) al planului de prevenire si protectie, la inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia isi desfasoara activitatea. Apoi, acestia vor raporta lunar la ITM stadiul realizarii masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie.
Totodata, in perioadele 15-30 iulie si 1-15 decembrie 2015, dupa cum se mai arata in HG nr. 1173/2014, angajatorii urmeaza sa depuna la ITM o raportare referitoare la modul in care au realizat masurile prevazute in vederea normalizarii conditiilor de munca.
Daca un angajator nu va obtine reinnoirea avizului, acesta se va putea adresa direct instantei judecatoresti competente, conform HG nr. 246/2007.
Atentie! Perioada dintre 31 decembrie 2014 si data reinnoirii avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite de munca.
Ce amenzi pot primi angajatorii care nu-si respecta obligatiile
Angajatorii care nu realizeaza masurile din planul de prevenire si protectie pot fi sanctionati cu amenda de la 3.000 la 6.000 de lei, in cazul celor care au pana la 49 de salariati, sau cu amenda de la 6.000 la 10.000 de lei, in cazul celor care au cel putin 50 de salariati, conform prevederilor din HG nr. 246/2007.
Angajatorilor care nu realizeaza masurile dispuse in urma controlului, in cel mult 45 de zile de la constatarea contraventiei, le pot fi anulate avizele de incadrare, la propunerea ITM.
De asemenea, angajatorii care nu vor raporta lunar la ITM stadiul realizarii masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie pot fi sanctionati cu amenda de la 3.000 la 7.000 de lei.
Inspectorii de munca sunt cei care constata contraventiile si aplica sanctiunile.