__________
ACTUALIZARE (08.02.2022): Proiectul de lege a fost respins definitiv în februarie 2022, astfel că nu se poate aplica.
__________
Propunerea de act normativ prevede ca isi vor putea exercita dreptul de vot, in mod electronic, atat cetatenii romani cu domiciliul/resedinta in tara, cat si cei care locuiesc in strainatate.
Votul electronic va putea fi exprimat la alegerile parlamentare, la cele europarlamentare si la cele prezidentiale, aceasta fiind o alternativa pentru votul la urne.
Initatorul proiectului, deputatul Eugen Tomac, considera ca statul roman este obligat sa asigure mai multe modalitati de exercitare a votului, pentru a usura exprimarea optiunilor electorale. Iar motivul principal invocat in expunerea de motive a actului este absenteismul electoral.
"Pentru a se evita astfel de situatii si tinand seama de numarul din ce in ce mai mare al detinatorilor de computere personale si de extinderea retelei de internet, prezenta propunere legislativa are ca obiect institutionalizarea exercitarii dreptului de vot prin mijloace electronice, in scopul facilitarii procedurii de vot. Aceasta modalitate de vot reprezinta o alternativa posibila la votul exprimat in sectiile de votare. Destinatarii propunerii legislative sunt cetatenii romani, indeosebi alegatorii tineri, indiferent unde acestia isi au domiciliul sau resedinta", explica initiatorul.
Votul electronic va putea fi exprimat la cerere
Proiectul de lege stabileste ca cetatenii romani care locuiesc in tara si care vor sa voteze electronic vor trebui sa faca o solicitare de inscriere in registrul electoral electronic. Aceasta va fi adresata Autoritatii Electorale Permanente (AEP).
In cazul romanilor care locuiesc in strainatate, cererea de inscriere in registrul electronic va fi adresata misiunii diplomatice a Romaniei din statul de domiciliu/resedinta sau oficiului consular al Romaniei in a carui circumscriptie isi au acestia domiciliul/resedinta.
Cererea de inregistrare va trebui adresata cu minimum 30 de zile inainte de data alegerilor.
"Cererea de inregistrare in registrul electronic electoral va contine numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal si adresa de domiciliu sau resedinta a solicitantului, precum si datele de identificare ale cartii de identitate: serie, numar, data si locul emiterii. Cererea va fi insotita de o copie autentificata, in conformitate cu legea romana sau legislatia statului de domiciliu sau resedinta de pe documentul care atesta cetatenia romana a solicitantului, respectiv domiciliul sau resedinta acestuia in statul respectiv", este mentionat in proiectul de lege.
Atentie! Modificarea optiunii de a vota electronic va putea fi schimbata oricand, insa cu respectarea termenului de minimum 30 de zile inainte de alegeri.
Cum se va vota electronic
Cu minimum 15 zile inainte de alegeri, cetatenii inscrisi in registrul electoral electronic vor primi prin posta, cu confirmare de primire, certificatul de alegator si instructiunile privind procedura exercitarii votului electronic.
Cei aflati in strainatate vor primi aceste documente prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale Romaniei.
"Buletinul electronic de vot poate fi accesat de catre cetatenii romani inscrisi in registrul electronic electoral pe un portal de internet creat si administrat de catre Autoritatea Electorala Permanenta", se arata in propunerea de act normativ.
Pentru a accesa buletinul electronic de vot, in intervalul orar stabilit de AEP, alegatorii se vor identifica prin codurile prevazute in certificatul de alegator. Apoi, votarea propriu-zisa va fi facuta prin marcarea electronica a candidatului/candidatilor pentru care opteaza alegatorii.
"Corectitudinea votului exprimat se verifica de catre alegator prin validarea optiunii sale electorale. Acest lucru se va realiza prin introducerea codului numeric personal", mai prevede proiectul de lege.
Dupa incheierea perioadei de votare, numaratoarea voturilor va fi facuta automat de catre sistemul electoral electronic, iar optiunile alegatorilor vor fi transmise catre AEP.
Atentie! Prevederile prezentate in acest articol NU se aplica momentan. Pentru a intra in vigoare, legea trebuie adoptata de Parlament, promulgata prin decret prezidential si apoi publicata in Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)