Prin Ordinul ANAF nr. 2447/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 616 din 21 august 2014, intrat in vigoare la aceeasi data, au fost modificate sapte formulare pentru colectarea creantelor fiscale, care fusesera aprobate prin Ordinul ANAF nr. 1438/2009. Aceste documente sunt:
- titlul executoriu;
- somatia;
- decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii;
- instiintarea privind stingerea creantelor fiscale;
- adresa de infiintare a propririi asupra disponibilitatilor banesti;
- adresa de instiintare privind infiintarea popririi asupra disponibilitatilor banesti;
- decizia de ridicare a masurilor de executare silita asupra disponibilitatilor banesti;
Noile formulare contin sigla Fiscului conform Ordinului ANAF nr. 3504/2013 privind aprobarea modelului si caracteristicilor siglelor utilizate la nivelul ANAF, denumirea si adresa organului fiscal emitent.
Va reamintim ca in baza titlului executoriu se efectueaza executarea silita a creantelor fiscale, acest document fiind emis de organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul.
Conform Codului de procedura fiscala, in titlul executoriu emis de organul de executare se inscriu toate creantele fiscale neachitate la scadenta, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat, precum si accesoriile aferente acestora, stabilite in conditiile legii. Cu exceptia cazului in care prin lege se prevede ca un inscris constituie titlu executoriu, nici un titlu executoriu nu se poate emite in absenta unui titlu de creanta in baza caruia se stabilesc, in conditiile legii, creante fiscale principale sau accesorii.
In ceea ce priveste somatia, acesta este actul prin care executarea silita incepe. Daca in termen de 15 zile de la comunicarea somatiei nu se stinge debitul, se continua masurile de executare silita, se mentioneaza in legislatia fiscala. Somatia este insotita de un exemplar al titlului executoriu.
De asemenea, Decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii este un act asimilat deciziilor de impunere, prin care se stabilesc accesoriile care trebuie achitate pentru plata cu intarziere a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri ale bugetului general consolidat.
Instiintarea privind stingerea creantelor fiscale reprezinta documentul prin care organele fiscale instiinteaza contribuabilii ca platile efectuate de ei au stins creantele fiscale.
Prin Adresa de instiintare privind infiintarea popririi asupra disponibilitatilor banesti Fiscul le comunica contribuabililor ca s-a luat masura indisponibilizarii sumelor existente ale acestora, in timp ce prin Adresa de infiintare a popririi asupra disponibilitatilor banesti se indisponibilizeaza sumele existente, precum si cele viitoare ale contribuabililor.
Totodata, prin Decizia de ridicare a masurilor de executare silita asupra disponibilitatilor banesti organele fiscale ridica masurile de executare silita asupra disponibilitatilor banesti ale contribuabililor, insa numai in urmatoarele situatii prevazute de Codul de procedura fiscala:
- s-au stins integral obligatiile fiscale prevazute in titlul executoriu, inclusiv obligatiile de plata accesorii, cheltuielile de executare si orice alte sume stabilite in sarcina debitorului, potrivit legii;
- a fost desfiintat titlul executoriu;
- in alte cazuri prevazute de lege.
Puteti consulta in fisierul atasat noile formulare.