Guvernul a adoptat proiectul de Lege privind
exercitarea profesiei de farmacist, organizarea şi funcţionarea Colegiului
Farmaciştilor din România. Proiectul legislativ ţine cont de prevederile
Directivelor sectoriale ale Consiliului European nr. 85/432 şi nr. 85/433, cu
modificările şi completările ulterioare, conferind exerciţiului profesiei de
farmacist o nouă dimensiune, modernă.
Proiectul stabileşte aria persoanelor care au drept de
exerciţiu al profesiei de farmacist în România, transpunând şi dispoziţiile art.
11 al Regulamentului Consiliului European nr. 1612/1968 şi dispoziţiilor
proiectului Directivei Consiliului European nr. 74/2001 cu referire la statutul
rezidenţilor pe termen lung ce urmează a intra în vigoare până la finele anului
în curs.
Profesia de farmacist este definită ca fiind de formaţie
liberală şi independentă şi se exercită în regim salarial şi/sau independent, cu
respectarea legii. În timpul exercitării profesiei, farmacistul nu este
funcţionar public. Controlul şi supravegherea exercitării profesiei de farmacist
se realizează de către Ministerul Sănătăţii şi de Colegiul Farmaciştilor din
România.
Activităţile pe care farmaciştii le pot desfăşura sunt
umătoarele:
- prepararea formelor farmaceutice ale medicamentelor;
- fabricarea şi controlul medicamentelor;
- controlul medicamentelor într-un laborator pentru controlul
medicamentelor;
- depozitarea, conservarea şi distribuirea medicamentelor en
gros;
- prepararea, controlul, depozitarea şi distribuţia
medicamentelor în farmacii deschise publicului;
- prepararea, controlul, depozitarea şi eliberarea
medicamentelor din farmaciile de spital;
- acordarea de informaţii şi consultanţă privind
medicamentele.
Farmacistul, în conformitate cu pregătirea sa universitară,
este competent să exercite şi alte activităţi profesionale precum:
- colaborare cu medicul pentru stabilirea şi urmărirea
terapiei pacientului;
- farmacovigilenţa;
- fabricarea, controlul, depozitarea, conservarea şi
distribuţia produselor din plante, suplimentelor nutritive, produselor
igienico-cosmetice, dispozitivelor medicale, medicamentelor de uz veterinar,
substanţelor farmaceutice active şi auxiliare;
- analize în laboratoare de biochimie, toxicologie şi igienă
a mediului şi alimentelor;
- marketing şi management farmaceutic;
- activităţi didactice sau administraţie sanitară.
În farmaciile de spital, farmacistul este autorizat să
elibereze medicamente numai pentru secţiile spitalului. Exercitarea profesiei de
farmacist se face pe baza autorizaţiei de liberă practică, care se acordă de
Ministerul Sănătăţii, în baza titlurilor oficiale de calificare în farmacie,
certificatului de cazier judiciar, certificatului de sănătate, avizului
Colegiului Farmaciştilor din România. Sunt stabilite, de asemenea, nedemnităţile
şi incompatibilităţile în exercitarea acestei profesii.
Farmaciştii care au dreptul la pensie pentru limită de
vârstă, potrivit legii, pot fi menţinuţi, la cerere, în activitatea
profesională, cu avizul anual al Colegiului Farmaciştilor din România şi
aprobarea Ministerului Sănătăţii.
Proiectul stabileşte drepturi şi obligaţii în exercitarea
profesiei şi pentru farmaciştii cetăţeni ai unui stat membru al UE, ai unui stat
aparţinând S.E.E. sau ai Elveţiei, stabiliţi pe teritoriul României.
Solicitările pentru accesul în România la una din activităţile farmaceutice se
soluţionează de către Ministerul Sănătăţii, în colaborare cu Colegiul
Farmaciştilor din România, în termen de trei luni de la data depunerii dosarului
complet al celor interesaţi.
Un alt capitol al proiectului de Lege este dedicat organizării
şi funcţionării Colegiului Farmaciştilor din România.
Acesta se organizează şi funcţionează ca
organizaţie profesională, de interes public, apolitică şi fără scop
patrimonial, având ca principal obiect de activitate controlul şi supravegherea
exercitării profesiei de farmacist.
Colegiul Farmaciştilor din România are autonomie
instituţională şi îşi exercită atribuţiile fără posibilitatea vreunei imixtiuni,
se organizează şi funcţionează pe criterii teritoriale, la nivel naţional şi
judeţean, respectiv la nivelul Municipiului Bucureşti. Între Colegiul
Farmaciştilor din România şi colegiile teritoriale există raporturi de autonomie
funcţională, organizatorică şi financiară.
Proiectul de lege stabileşte atribuţiile Colegiului
Farmaciştilor din România, printre care se regăsesc elaborarea şi adoptarea
Regulamentului de Organizare şi Funcţionare al Colegiului Farmaciştilor şi a
Codului Deontologic al farmacistului.
Colegiul colaborează cu Ministerul Sănătăţii la formarea,
specializarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale a farmaciştilor şi
sprijină activitatea de inspecţie organizată de minister.
Proiectul de act normativ stabileşte şi drepturile şi
obligaţiile membrilor Colegiului Farmaciştilor din România, organizarea la nivel
teritorial şi naţional precum şi procedurile şi sancţiunile ce se aplică
farmaciştilor în cazul încălcării legilor şi regulamentelor.
Este stabilit şi modul în care se constituie veniturile
Colegiului Farmaciştilor din România – taxe de înscriere, cotizaţii lunare ale
membrilor, contravaloarea serviciilor prestate membrilor sau persoanelor fizice
şi juridice, donaţii şi sponsorizări de la persoane fizice şi juridice, legate,
drepturi editoriale, încasări din vânzarea publicaţiilor proprii, fonduri
rezultate din manifestările culturale şi ştiinţifice, alte surse.
În vederea facilitării accesului la exerciţiul profesiei de
farmacist pe teritoriul României, Ministerul Sănătăţii, în colaborare cu
Colegiul Farmaciştilor din România, recunoaşte automat diplomele, certificatele
şi titlurile de farmacist eliberate, conform normelor Uniunii Europene, de
autorităţile competente ale unui stat membru al UE, ale unui stat aparţinând
Spaţiului Economic European şi ale Elveţiei, cetăţenilor acestora.
După adoptare, acest proiect de lege va înlocui Legea nr.
81/1997 privind exercitarea profesiunii de farmacist, înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Colegiului Farmaciştilor din România cu modificările şi
completările ulterioare.
Comentarii articol (0)