Concret, prevederile sunt incluse în Proiectul de lege privind tichetul de servicii destinat plății prestațiilor casnice la domiciliu și prestațiilor cu caracter ocazional sau sezonier. Deși acesta a fost adoptat de Senat în februarie 2015, Camera Deputaților l-a respins azi, astfel că documentul și-a încheiat traseul legislativ și nu se va aplica.
Prin această formă simplificată de plată a prestațiilor casnice, ocazionale sau sezoniere, Legiuitorul voia să acorde protecție socială și medicală persoanelor care se ocupă de astfel de activități în mod curent, explicau inițiatorii proiectului. Totodată, se urmărea și lărgirea bazei de colectare a contribuțiilor, impozitelor și reducerea muncii la negru.
"Tichetul de servicii are drept scop crearea cadrului legal simplificat în domeniul serviciilor la domiciliu. Astăzi, există un număr mare de persoane care muncesc, sub diverse forme, fără a avea un contract legal de muncă (...). Cei care prestează aceste tipuri de muncă, mai mult sau mai puțin ocazional, nu au posibilitatea de a legaliza raportul de muncă sau legalizarea prin formele actuale este prea complicată pentru ei", scria în expunerea de motive anexată proiectului.
Activitățile care puteau fi plătite cu tichete de servicii ar fi inclus, printre altele, curățenia, spălatul rufelor, gătitul, îngrijirea persoanelor dependente, croitoria sau grădinaritul.
Potrivit proiectului, persoanele interesate să-și plătească lucrătorii cu tichete le puteau cumpăra de la direcțiile fiscale locale sau de la unitățile autorizate în acest sens de Ministerul Finanțelor. De cealaltă parte, lucrătorii le puteau schimba în bani doar la direcțiile fiscale locale.
Valoarea unui tichet de servicii urma să fie de 10 lei, iar la schimbarea acestuia în bani, care se putea face în cel mult 90 de zile, suma încasată de prestator, după reținerea contribuțiilor pentru pensie, sănătate și a impozitului pe venit, urma să fie de 8,52 de lei.
De regulă, cei care prestau activități casnice, ocazionale sau sezoniere urmau să fie plătiți cu un tichet pe oră.
Atenție! În propunerea de act normativ era specificat că, pentru a obține calitatea de asigurat în sistemul public de pensii și în cel de sănătate, prestatorii ar fi trebuit să preschimbe în bani cel puțin 480 de tichete pe an.
În altă ordine de idei, inițiatorii au mai inclus în proiect și stimulente fiscale/nonfiscale pentru persoanele care alegeau să facă plăți cu ajutorul tichetelor de servicii.
"Beneficiarul persoană fizică are dreptul la o deducere fiscală anuală de 5% din valoarea tichetelor folosite. Beneficiul fiscal poate fi cumulat cu alte beneficii, cum sunt reducerea impozitelor și taxelor pentru plata anticipată a acestora. De exemplu, direcția fiscală locală poate aplica deducerea fiscală de 5% și poate compensa automat plata anticipată a impozitului pe proprietate (care mai aduce o reducere de 10% a impozitului), astfel că, în termeni reali, beneficiul fiscal ar crește de la 5% până la 8-10%. În plus, ca beneficiu nonfiscal este faptul că aceste tichete țin locul unui contract de muncă (...)", mai punctau inițiatorii.
Cei care falsificau tichete de servicii urmau să fie pedepsiți cu închisoare de la trei la 12 ani și interzicerea unor drepturi.
Atenție! Proiectul de lege a fost respins definitiv de Camera parlamentară decizională, astfel că acesta NU va ajunge să se aplice.
Comentarii articol (9)