”TVA colectata in Romania reprezinta circa 8,28% din PIB (la nivelul anului 2013), cota comparabila cu GAP-ul de TVA din Romania. In termeni comuni, pentru fiecare 1 leu platit drept TVA, circa 1 leu nu este achitat", se preciza in textul ordonantei de urgenta OUG 80/2014, publicata la sfarsitul anului trecut. O serie de masuri aplicabile de la inceputul anului 2015 care vizau combaterea evaziunii fiscale au fost incluse in aceasta ordonanta, iar concentrarea in aceasta directie pare sa fie prioritatea guvernantilor si in masurile ce urmeaza sa fie implementate in continuare.
Una dintre reglementarile privind combaterea evaziunii fiscale inclusa in OUG 80/2014 si care se aplica de la 1 februarie 2015 o reprezinta anularea din oficiu de catre organul fiscal a codului de TVA, in cazul in care societatea comerciala, supusa inmatricularii la Registrul Comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica potrivit criteriilor si in termenele stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrarea Fiscala. In acest caz, reinregistrarea in scopuri de TVA se face la solicitarea persoanei impozabile, daca inceteaza situatia care a condus la anulare. Masura este luata cu scopul de a elimina din categoria platitorilor de TVA persoanele inactive economic. In acest sens, ordonanta stabileste si ca nu vor fi inregistrati in scopuri de TVA contribuabilii care nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica.
O alta masura, care se aplica de la 1 ianuarie 2015, se refera la serviciile furnizate pe cale electronica, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune, prestate catre persoane neimpozabile, in baza introducerii in legislatia nationala a unor prevederi din normele comunitare. Astfel, locul prestarii de servicii in favoarea persoanelor neimpozabile din punctul de vedere al TVA, va fi locul unde persoana neimpozabila isi are domiciliul. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, din sumele transferate fiecarui stat membru UE va putea retine la bugetul de stat un procent din sumele transferate fiecarui stat membru de consum. Totusi, ordonanta prevede si ca o parte din aceste sume decontate in bugetele altor tari sa revina in bugetul general consolidat al statului roman, dupa cum urmeaza: 30% pentru perioada 1 ianuarie 2015 – 31 decembrie 2016 si 15% pentru perioada 1 ianuarie 2017 – 31 decembrie 2018.
Pentru persoanele fizice ce desfasoara activitati independente sau profesii liberale, de la 1 ianuarie 2015, s-a adoptat atat introducerea Registrului de evidenta fiscala pentru evidenta veniturilor, cheltuielilor si altor sume ce influenteaza impozitul pe venit, cat si scutirea la obligatia de tinere a contabilitatii pentru unele categorii de contribuabili, cum sunt cei supusi impozitarii prin norme de venit.
In ce priveste impozitarea veniturilor din jocuri de noroc, modificarile legislative date in acest sens, care se aplica incepand cu data de 13 februarie 2015 presupun ca veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinerea la sursa, cu o cota de 1% aplicata asupra tuturor sumelor incasate de un participant de la un organizator de jocuri de noroc. Veniturile din jocuri de noroc care depasesc echivalentul a 15.000 euro se impoziteaza cu 16%, iar veniturile care depasesc echivalentul a 100.000 euro se impoziteaza cu 25%. Pentru veniturile din jocuri de noroc se elimina suma reprezentand venit neimpozabil (600 lei).
In cadrul aceleiasi ordonante, o masura care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2015 este stabilirea accizelor la un curs de 4,7380 lei pentru un euro. Modificarea vine in contextul in care valoarea accizelor a fost deja transformata in lei, iar sumele pentru fiecare produs au fost cuprinse in doua anexe atasate ordonantei. Spre exemplu, pentru benzina fara plumb, acciza este de 2.035,40 lei/ 1.000 de litri, ceea ce inseana ca vom plati o acciza de valoare de 2,04 lei pentru fiecare litru de benzina fara plumb. Pentru anii urmatori, acciza se determina actualizand valorile deja exprimate in lei, cu indicele preturilor de consum existent la data de 30 septembrie a anului precedent, avand in vedere ultimele 12 luni anterioare acestei date.
O surpriza pentru comerciantii din domeniul comertului cu amanutul si al serviciilor prestate direct catre populatie vine anul acesta odata cu avizarea de catre Guvern a Loteriei Bonurilor Fiscale, prin Ordonanta nr. 10/2015, cu un sistem de extragere lunara sau ocazionala a bonurilor primite de cumparatori si cu posibilitatea ca, din martie, un client sa aiba dreptul sa nu achite produsul selectat sau consumat daca nu a primit bon fiscal de la comerciant.
Guvernantii vor avea o perioada aglomerata - pana la data de 15 februarie ar trebui sa finalizeze si textul propunerii pentru un nou Cod Fiscal si Cod de Procedura Fiscala. Modificarea politicii de impozitare si a nivelului cotei unice de impozitare de 16% ar putea sa transforme anul in care ne aflam in unul dintre cei mai efervescenti din punct de vedere al fiscalitatii.