CJUE s-a pronuntat recent in cauza C-396/13 dintre o firma poloneza si salariatii sai detasati, stabilind ca salariul minim acordat acestora este reglementat de legislatia statului gazda.
Potrivit unui comunicat recent al CJUE, societatea poloneza a incheiat, in Polonia si in temeiul dreptului polonez, contracte de munca cu 186 de lucratori, dupa care i-a detasat pe acestia la sucursala sa finlandeza. Lucratorii sustin ca firma poloneza nu le-a acordat remuneratia minima care li se datora in temeiul conventiilor colective finlandeze, asa incat si-au cedat, in mod individual, creantele catre sindicatul finlandez din sectorul energiei, pentru ca acesta sa le recupereze.
La randul sau, sindicatul a constatat ca respectivele conventii colective finlandeze prevad un calcul al remuneratiei minime a lucratorilor intemeiat pe criterii mai favorabile lucratorilor decat cele aplicate de societatea poloneza. Aceste criterii se refera, in special, la modul de a incadra lucratorii pe grupe de salarizare, de a stabili natura unei salarizari (in regie sau in acord) ori de a acorda lucratorilor o indemnizatie de concediu, o diurna, o indemnizatie de deplasare, precum si suportarea cazarii lor, se arata in comunicat.
Avand in vedere aspectele de mai sus, instanta de trimitere a solicitat, printre altele, CJUE sa stabileasca daca directiva privind detasarea lucratorilor trebuie interpretata in sensul ca notiunea de salariu minim cuprinde elementele de salarizare asa cum sunt definite intr-o conventie colectiva de generala aplicare.
In urma solicitarii, CJUE a mentionat ca din directiva privind detasarea lucratorilor rezulta fara ambiguitate ca aspectele care privesc salariul minim sunt guvernate, indiferent care este legea aplicabila raportului de munca, de reglementarea statului membru gazda.
"Directiva privind detasarea lucratorilor 96/71/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 1996 prevede ca, in materie de salariu minim, conditiile de munca si de incadrare in munca garantate lucratorilor detasati sunt stabilite prin reglementarea statului membru gazda si/sau, in sectorul constructiilor, prin conventii colective declarate de generala aplicare in statul membru gazda", se arata in documentul citat.
Totusi, directiva nu a armonizat continutul material al normelor din statul membru gazda, chiar daca furnizeaza anumite informatii cu privire la acesta, informeaza CJUE.
Prin urmare, Curtea arata ca directiva face trimitere expresa la legislatia sau la practica nationala a statului membru gazda pentru stabilirea salariului minim, cu conditia ca aceasta definitie sa nu aiba drept efect impiedicarea liberei prestari a serviciilor intre statele membre.
In plus, CJUE sustine ca modul de calcul al respectivului salariu si criteriile retinute in ceea ce il priveste sunt de asemenea de competenta statului membru gazda.
Mai mult decat atat, conform CJUE, directiva nu se opune unui calcul al salariului minim pe ora si/sau in acord, intemeiat pe incadrarea lucratorilor in grupe de salarizare, cu conditia ca acest calcul si aceasta incadrare sa fie efectuate potrivit unor norme imperative si transparente.
De asemenea, Curtea a mai stabilit ca diurna, destinata sa asigure protectia sociala a lucratorilor in cauza prin compensarea inconvenientelor cauzate de detasare, nu este platita lucratorilor cu titlu de rambursare a cheltuielilor suportate efectiv pentru detasare. Astfel, rezulta ca diurna trebuie calificata drept alocatie specifica detasarii si ca face parte, in conformitate cu directiva, din salariul minim in conditii identice cu cele carora este supusa includerea acestei diurne in acelasi salariu minim platit lucratorilor locali cu ocazia unei detasari in interiorul statului membru in cauza.
Totodata, conform CJUE, chetuielile privind cazarea lucratorilor detasati, suportate de firma poloneza, si tichetele de masa cu titlu de compensatie pentru costul vietii suportat in mod efectiv de lucratori nu pot constitui elemente ale salariului minim.
In ceea ce priveste acordarea unei indemnizatii de concediu, Curtea aminteste ca orice lucrator are dreptul la o perioada anuala de concediu platit. Rezulta ca directiva trebuie interpretata in sensul ca indemnizatia de concediu minima, care trebuie acordata lucratorului detasat pentru durata minima a concediilor anuale platite, corespunde salariului minim la care acesta are dreptul in perioada de referinta.
Important! CJUE nu solutioneaza litigiul national. Instanta natională are obligatia de a solutiona cauza conform deciziei Curtii. Aceasta decizie este obligatorie, in egala masura, pentru celelalte instante nationale care sunt sesizate cu o problema similara.