Articol scris de Cristina Iuga, Tax Consultant
In completare a fost emis Ordinul ANAF nr. 17/2015 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA.
Prevederile mai sus mentionate au intrat in vigoare incepand cu 01 februarie 2015 si se aplica atat persoanelor care doresc sa se inregistreze in scopuri de TVA cat si persoanelor care vor sa se re-inregistreze in scopuri de TVA in urma anularii codului de TVA din oficiu, de catre autoritati. Un aspect important de mentionat este faptul ca noile reglementari sunt aplicabile doar societatilor reglementate de legea 31/1990, nu si altor tipuri de persoane impozabile.
Astfel, modificarile introduc obligatia depunerii unei noi declaratii „Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA” – formular 088.
Formularul se depune in urmatoarele situatii:
- In cazul societatilor in curs de infiintare : in aceeasi zi cu depunerea Cererii de inmatriculare la Registrul Comertului, alaturi de formularul 098 care se depune la Administratia Financiara, se va depune si formularul 088 ;
- In cazul societatilor care doresc inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune, ulterior infiintarii : la momentul depunerii formularului 010 privitor la inregistrarea in scopuri de TVA, se va depune si formularul 088 ;
- In cazul societatilor carora le-a fost anulat codul de TVA, la momentul depunerii formularului 099 pentru re-inregistrarea in scopuri de TVA, se va depune si formularul 088;
- La momentul schimbarii sediului social sau schimbarii asociatilor si/sau administratorilor, la solicitarea organelor fiscale competente.
La o prima analiza informatiile solicitate prin acest formular par sa complice si mai mult procedura de inregistrare in scopuri de TVA, contribuabilii fiind obligati sa furnizeze o serie de informatii suplimentare, unele dintre acestea nu foarte usor de obtinut sau a caror obtinere necesita un timp mai indelungat. In mod specific ne referim aici la societatile care au actionari/asociati si/sau administratori persoane nerezidente, fizice si/sau juridice. In acest context remarcam faptul ca informatiile solicitate pot fi publice, prin urmare usor de procurat, insa altele confidentiale, fapt ce ingreuneaza sarcina contribuabililor cu privire la completarea formularului 088. Pentru a intelege aspectele mentionate anterior aducem in atentie cateva exemple de informatii solicitate:
- mentionarea adresei complete unde se vor desfasura activitatile societatii, in cazul societatilor care declara ca desfasoara exclusiv activitati in afara sediului social si a punctelor de lucru – in acest caz comerciantii ambulanti vor intampina dificultati in completarea rubricii;
- mentionarea societatilor care inregistreaza restante la bugetul general consolidat al statului, pentru o perioada mai mare de 6 luni anterioara datei depunerii formularului si in care prezentii asociati/ administratori detin aceste calitati. Pe langa faptul ca aceasta situatie ar putea fi preluata din sistemul ANAF, fara a mai fi solicitata contribuabilului, totodata va fi dificil sa completeze aceasta rubrica o societate care a depus o cerere de compensare a sumelor de recuperat de la buget cu obligatiile fiscale de plata;
- informatii cu privire la beneficiarii reali ai operatiunilor bancare, situatie dificila pentru o societate listata la bursa, deoarece nu se cunosc actionarii – persoane fizice, iar completarea rubricii continuta de formular este posibila doar cu datele persoanelor fizice;
- mentionarea studiilor si a profesiilor asociatilor si administratorilor societatilor, precum si ocupatiile avute in ultimele 12 luni anterioare depunerii declaratiei;
- specificarea veniturilor brute realizate de asociati si administratori in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune declaratia sa.m.d.
Totodata instructiunile de completare lipsesc iar un contribuabil de buna credinta nu poate oferi autoritatilor informatiile relevante in vederea luarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA. Mai mult decat atat, procedura de analiza a informatiilor nu este transparenta, prin urmare exista riscul ca gradul de subiectivism al autoritatii fiscale sa nu fie de neglijat in ceea ce priveste decizia de inregistare sau respingere a cererii contribuabililor.
In plus, desi formularul 088 este in format PDF „inteligent”, pus la dispozitie de catre autoritati pe site-ul ANAF, sunt dificultati tehnice care nu fac tocmai usoara completarea si depunerea acestuia intr-un timp rezonabil pentru contribuabili.
Prevederile aduc modificari si in privinta termenelor de solutionare a cererii de inregistrare in scopuri de TVA. Astfel, cererea se solutioneaza fie in termen de 1 zi lucratoare, fie in termen de 5 zile lucratoare, fie in termen de 30 de zile lucratoare, in functie de indeplinirea totala sau partiala a criteriilor de evaluare.
In concluzie, desi intelegem dorinta legitima a autoritatilor de a limita numarul contribuabililor inregistrati in scopuri de TVA, in special cu focus asupra companiilor care nu au o activitate economica „sanatoasa”, remarcam totusi faptul ca procedura nou introdusa creste gradul de birocratizare si atrage costuri administrative suplimentare pentru contribuabilii de buna credinta.
Comentarii articol (5)