Din 1 martie, comerciantii sunt obligati sa afiseze, langa casele de marcat, un anunt de atentionare a clientilor prin care sa-i informeze ca, in cazul in care nu primesc bon fiscal, ei au dreptul sa pastreze produsul cumparat fara sa-l plateasca.
In cazul restaurantelor, barurilor, discotecilor si cluburilor, anuntul trebuie sa figureze pe prima pagina a meniurilor sau poate fi afisat prin alte mijloace, astfel incat, la fiecare masa destinata clientilor, acestia sa aiba permanent posibilitatea de a citi anuntul de atentionare.
Modelul anuntului a fost aprobat prin Ordinul MFP nr. 159/2015, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 131 din 20 februarie 2015 si care a intrat in vigoare la aceeasi data.
Actul normativ stabileste ca anuntul de atentionare este o imagine color cu dimensiunea minima de 297 X 210 mm (format A4), modelul putand fi descarcat in format electronic de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
In conditiile in care legislatia in vigoare prevede ca anuntul este o imagine color, AvocatNet.ro a solicitat Ministerului Finantelor o pozitie oficiala referitoare la faptul daca anuntul trebuie afisat de comercianti in format color sau nu si ce sanctiuni risca acestia intr-o astfel de situatie.
Iata raspunsul transmis de Ministerul Finantelor:
OUG 28/1999 prevede la art.11 alin.(1) lit.a) ca pentru contraventia prevazuta la art.10 lit.h) (neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligatiei de a afisa anuntul de atentionare) se poate aplica o amenda cuprinsa intre 2000 si 4000 lei.
Potrivit dispozitiilor art. 11 alin.(5) si (6) din OUG 28/1999, prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, privind regimul juridic al contraventiilor, avertismentul ca sanctiune contraventionala principala nu se aplica in cazul contraventiilor prevazute la art. 10 lit. b), c), d), e) si dd), iar in masura in care OUG 28/1999 nu prevede altfel, contraventiilor prevazute la art. 10 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001.
Avand in vedere cele mentionate mai sus, opinam ca anuntul de atentionare prevazut la art.1 alin.(11) din OUG 28/1999 trebuie sa fie afisat de operatorii economici cu respectarea modelului si continutului aprobate prin OMFP nr.159/2015, in cazul neindeplinirii acestor obligatii fiind incidenta sanctiunea prevazuta la art.11 alin.(1) lit.a), careia i se aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Astfel, in situatiile in care organele cu competente in ceea ce priveste controlul functionarii si utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, constata incalcarea dispozitiilor art.1 alin.(11) din OUG 28/1999, acestea au posibilitatea sa aprecieze, in conformitate cu prevederile OG nr.2/2000, in functie de gradul de pericol social al faptei, oportunitatea aplicarii avertismentului ca sanctiune contraventionala principala.
Va reamintim ca tot din 1 martie a intrat in vigoare procedura de sigilare a punctului de lucru al operatorului economic pe intreaga perioada in care are activitatea suspendata, masura reglementata de Ordinul MFP nr. 218/2015, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 149 din 27 februarie 2015.
In actul normativ se mentioneaza ca daca organele de control abilitate dispun masura suspendarii activitatii operatorului economic in punctul de lucru, potrivit legii, acestea procedeaza si la sigilarea unitatii.
Concomitent cu sigilarea unitatii, organele de control afiseaza la loc vizibil un anunt referitor la suspendarea activitatii operatorului economic, se arata in actul normativ. De regula, anuntul este afisat din interiorul unitatii, pe geamurile tuturor usilor de acces destinate intrarii clientilor sau pe geamul ferestrelor, dupa caz, in asa fel incat sa fie vizibil din exterior. Anuntul este tiparit cu litere de tipar de minimum 10 cm si are urmatorul continut: "Activitate suspendata de Antifrauda – ANAF pentru neemiterea bonurilor fiscale". Puteti afla mai multe informatii despre acest subiect AICI.