Etichetarea produselor alimentare nu trebuie sa induca in eroare cumparatorii, stabileste Directiva europeana 2000/13/CE. Prin urmare, daca etichetarea sugereaza prezenta unor ingrediente pe care alimentele nu le contin in realitate, consumatorii sunt indusi in eroare, conform unei Hotarari a CJUE din 4 iunie (Cauza C-195/14).
"Curtea aminteste ca dreptul Uniunii impune ca cumparatorul sa dispuna de o informare corecta, neutra si obiectiva care sa nu il induca in eroare si prevede ca etichetarea unui produs alimentar nu trebuie sa prezinte un caracter inselator. Desi este adevarat ca se prezuma faptul ca un consumator citeste lista ingredientelor inainte de a cumpara un produs, Curtea nu exclude posibilitatea ca etichetarea produsului sa fie de natura sa induca cumparatorul in eroare atunci cand anumite elemente ale etichetarii sunt mincinoase, eronate, ambigue, contradictorii sau incomprehensibile. Curtea precizeaza ca, intr-un astfel de caz, lista ingredientelor poate, chiar daca este exacta si exhaustiva, sa fie inapta sa corecteze suficient impresia eronata sau echivoca care rezulta, in perceptia consumatorului, din etichetarea acestui produs. Astfel, atunci cand etichetarea unui produs alimentar sugereaza prezenta unui ingredient care, in realitate, nu exista (absenta acestuia reiesind numai din lista ingredientelor), o asemenea etichetare este de natura sa induca cumparatorul in eroare cu privire la caracteristicile produsului in cauza", scrie intr-un comunicat de presa recent al CJUE.
In cauza amintit este vorba de o infuzie de fructe comercializata de o societate germana. Conform ambalajului acestui produs, infuzia are arome naturale de zmeura si vanilie si contine doar ingrediente naturale. Totusi, produsul nu contine ingrediente naturale obtinute din zmeura sau vanilie si nici arome obtinute din acestea, deoarece lista ingredientelor de pe ambalaj include urmatoarele: Hibiscus, mar, frunze de mure dulci, coaja de portocala, maces, aroma naturala cu gust de vanilie, coaja de lamaie, aroma naturala cu gust de zmeura, mure, capsune, afine, soc.
"O asociatie de protectie a consumatorilor din Germania imputa societatii (...) faptul ca, prin intermediul elementelor care figureaza pe ambalaj, a indus consumatorul in eroare cu privire la compozitia infuziei. Astfel, consumatorul s-ar astepta, avand in vedere aceste elemente, ca infuzia sa contina constituenti din vanilie si din zmeura sau, cel putin, arome naturale de vanilie si de zmeura", scrie in documentul de presa.
Potrivit Directivei europene 2000/13/CE, etichetarea produselor alimentare nu trebuie sa induca in eroare cumparatorii:
- asupra caracteristicilor alimentului (in special asupra naturii, identitatii, calitatilor, compozitiei, cantitatii, durabilitatii, originii/provenientei, modului de fabricare/obtinere);
- prin atribuirea de efecte/proprietati pe care produsul nu le are;
- prin sugerarea ca produsul are caracteristici speciale, desi toate produsele similare au aceleasi caracteristici.
Totodata, alimentelor nu le pot fi atribuite proprietati de prevenire, de tratament si de vindecare a unei boli umane. Si nici nu pot fi evocate astfel de proprietati.
Regulile pentru etichetarea alimentelor au fost schimbate in decembrie
Din luna decembrie a anului trecut, operatorii economici sunt obligati sa respecte reguli noi referitoare la etichetarea produselor alimentare, conform Regulamentului (UE) nr. 1169/2011.
Astfel, etichetele produselor preambalate trebuie sa includa urmatoarele informatii:
- denumirea produsului alimentar;
- lista ingredientelor;
- orice ingredient sau adjuvant tehnologic care provoaca alergii sau intoleranta, utilizat in fabricarea sau prepararea unui produs alimentar si inca prezent in produsul finit, chiar si intr-o forma modificata;
- cantitatea de anumite ingrediente sau categorii de ingrediente;
- cantitatea neta de produs alimentar;
- data durabilitatii minimale sau data limita de consum;
- conditiile speciale de pastrare si/sau conditiile de utilizare;
- numele sau denumirea comerciala si adresa operatorului din sectorul alimentar responsabil cu informarea consumatorilor;
- tara de origine sau locul de provenienta (in anumite cazuri);
- instructiuni de utilizare, in cazul in care omiterea lor ar ingreuna utilizarea corecta a produsului alimentar;
- pentru bauturile care contin mai mult de 1,2 % de alcool in volum, concentratia alcoolica dobandita.
In cazul produselor alimentare care nu sunt preambalate, obligatorie este doar includerea informatiilor referitoare la ingredientele alergene (in restaurante, de exemplu, acestea trebuie sa fie trecute in meniu).
Din decembrie 2016, pe langa informatiile enumerate mai sus, etichetele produselor vor trebui sa contina si informatiile nutritionale. Deocamdata, acest lucru este optional.
Comentarii articol (1)