Desi acest spirit antreprenorial orientat spre actiune imediata pare normal si benefic, in procesul de business mentoring aceasta atitudine poate sa faca mai mult rau decat bine companiei. Iar in momentele de regandire a business-ului, se poate rupe foarte usor echilibrul. Asadar, acum se impune analiza, gandirea strategica si nu actiunea pripita.
Este un moment dificil pentru mentor, pentru ca acesta are responsabilitatea sa il tempereze pe antreprenor, pana la definitivarea strategiei de dezvoltare. Ajustarile “din mers” fac parte din ADN-ul antreprenorilor. Mi s-a intamplat de cateva ori sa constat, de exemplu, ca intre cele doua etape, brusc s-a reorganizat departamentul comercial si s-a produs o noua segmentare a canalelor de vanzare. Din acest motiv, a trebuit sa luam tot procesul de la capat, constatand ulterior ca masurile care s-au luat si, mai ales CUM s-au implementat, au daunat grav proiectului de reorganizare. Practic, am fost pusa in situatia in care diagnoza de business prezentata cu o saptamana mai devreme nu mai reflecta realitatile din teren, fiind nevoita sa revizuiesc toata sectiunea comerciala a rezumatului executiv. Alteori, m-am trezit brusc ca se angajau oameni noi, cand inca nu era definitivata noua structura de organizatie si noua organigrama.
Aceste reactii spontane sunt cu atat mai riscante pentru antreprenori, cu cat reprezinta doar niste ajustari superficiale din mers, neintegrate intr-o strategie.
Care este impactul imediat asupra angajatilor?
- Bulversarea oamenilor din organizatie: “Cand am zis noi sa facem nu ne-a ascultat nimeni” / “Clientii nu vor accepta asta” / “Schimbarile acestea ii vor demotiva pe oameni” / “Déjà vu…”, “Iar lucram in salturi?” etc.
- Marea majoritate a oamenilor cu care am fost in contact pe durata diagnozei imi trimit mesaje scrise pentru a semnala situatia. Paradoxal, simt si ei ca masurile luate nu sunt in directia buna.
- Organizatia intra in alerta datorita comunicarii defectuoase si incepe implementarea unor masuri total neadecvate momentului, rezultatul final fiind si el eronat. Se lanseaza zvonuri nefondate, se construiesc scenarii imaginare greu de demolat.
Ce fac in asemenea momente? Singura cale de a stopa luarea unor decizii pripite este implicarea totala a antreprenorului in procesul creativ, pentru creionarea directiilor strategice.
Cum solutiile vin din interioriul organizatiei si nu din exterior, mobilizarea oamenilor este fireasca si se poate lucra sustinut, in echipa. Abia pe parcursul acestor ateliere de lucru antreprenorul realizeaza si intelege de ce luarea unor decizii pe parcursul procesului de business mentoring nu este recomandata. In aceste zile lungi de lucru li se deschid oamenilor noi cai de cunoastere si de intelegere a elementelor fundamentale ale business-ului, apoi, incet-incet intram in procesul de integrare a acestora, intr-o imagine unitara a afacerii.
In aceasta scurta etapa intermediara incepe deci transferul de know-how si de incredere intre antreprenor, echipa si business mentor. Acum invatam impreuna, pe baza experientei mentorului si a informatiilor de la antreprenor; cum se interpreteaza corect cifrele, cum prioritizam si cum optimizam, cum construim valoare pe termen lung, cum evaluam corect rezultatele si consecintele faptelor noastre si cum sa ne concentram pe segmentele care produc profit pentru companie.
Etapa a patra a procesului de business mentoring este, de aceea, creionarea directiiilor strategice pe baza diagnozei de business.
Dupa circa o saptamana de lucru, avem definite cinci-sase directii polarizante de dezvoltare, cu care se identifica echipa si pe care le prezentam impreuna antreprenorului, spre validare. Directiile acopera in linii mari sfera organizationala, resursele importante, oportunitati noi de business, repozitionare, eficientizare, marketing si comunicare, resurse. Practic, toate directiile importante pentru relansarea afacerii.
La sfarsitul acestui exercitiu, oamenii din interior se dezvolta profesional, sunt mai pregatiti si mai motivati sa se implice in faza care urmeaza: elaborarea detaliata a strategiei de dezvoltare pe termen mediu si lung.
Despre cum se elaboreza strategia detaliata pentru dezvoltarea business-ului voi vorbi in articolul urmator.
Articol preluat de pe www.portalhr.ro. Puteti citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)