Dar, pe lungul drum al business-ului, poate cea mai personala provocare cu care s-a intalnit un antreprenor este momentul diagnozei afacerii sale. Concluziile concrete ale diagnozei business-ului sau il pun in situatia de a se confrunta, ca intr-o oglinda, cu fata reala, necosmetizata a afacerii pe care a creat-o cu multi ani in urma, cu partile sale bune, dar si cu provocarile, riscurile si dificultatile sale. Aceasta etapa de constientizare si “digerare” a realitatii este imperativ necesara deoarece traseaza cat se poate de clar directiile de urmat, intr-o maniera holistica.
Prezentarea raportului de diagnoza de business catre antreprenor, actionari si angajati este etapa a III–a in procesul de business mentoring si reprezinta momentul de confruntare cu adevarul (“facing reality”, cum mai sugestiv s-ar exprima englezii).
Primele reactii in fata diagnozei: negarea tuturor elementelor de risc care au fost identificate, atitudinea defensiva pentru ceea ce s-a realizat pana atunci, prin justificarea deciziilor si masurilor calificate drept “bune” si/sau “foarte bune” din moment ce “suntem foarte apreciati in piata!”.
“Aceasta nu este firma pe care am creat-o!”, “Cum de am ajuns aici, cand am fost mereu 100% implicat si eu detineam controlul pe tot ce misca…”, “Intuiam ca am aceste probleme in firma, insa nu stiam ca sunt atat de importante…”, acestea sunt reactiile antreprenorilor care se confrunta pentru prima data cu concluziile unui diagnostic real, exact, complet si, adesea, dur, fara menajamente, al business-ului pe care il conduc. Dupa cinci, zece sau 20 de ani de dezvoltare a companiei, acestia isi revad, in oglinda clara oferita de business mentor, toate deciziile luate, bune si rele si toate consecintele acestora -- tot bune si rele --in evolutia companiei. Unii accepta aceasta confruntare cu realitatea, altii nu.
De ce acest moment al adevarului este atat de delicat pentru antreprenor?
Sunt unii antreprenori carora li se confirma faptul ca oamenii cei mai loiali si cei in care aveau cea mai mare incredere, de fapt, ii fura. Dimpotriva, alti oameni, care pana atunci erau marginalizati pentru opiniile lor diferite, s-a dovedit ca erau competenti si ca aveau cel mai mare potential de crestere. Iar rudele care detineau pozitii-cheie in firma reprezentau cel mai mare obstacol in calea progresului.
Alti antreprenori afla ca, de fapt, unele decizii pe care le-au luat in perioada de recesiune, au fost proaste si ca acum acestea sunt cauza principala a declinului. Sau pot afla ca oportunitatile si potentialul de piata exista, dar nu in segmentele pe care ei le-au gandit. Alti antreprenori pot descoperi unicitatea unor produse sau servicii subevaluate pana atunci sau pot intrezari noi directii de dezvoltare pe care le simteau, dar nu au stiut sa le defineasca strategic.
Diagnoza de business este pentru un antreprenor testul confruntarii cu realitatea afacerii sale. Unii aleg sa nu recunoasca realitatea. Vor spune ca situatia nu este atat de grava cum pare si ca deficientele pot fi corectate “din mers”. Si se vor opri aici. Altii, dimpotriva, vor incepe deja sa se gandeasca la remediere, la perioada de schimbare, insanatosire si dezvoltare. Primii sunt cei care au picat testul confruntarii cu realitatea propriului business si, mai devreme sau mai tarziu, vor fi nevoiti sa ia o decizie mult mai radicala pentru afacere. Ceilalti sunt cei care vor avea sansa de a-si relansa afacerea. Cum obisnuiesc eu sa le spun: saltul de la nivelul de simplu PRODUS, la nivelul de BRAND.
De aceea, pentru mine, comunicarea rezultatelor de diagnoza a afacerii este cel mai important moment al intregului proiect de business mentoring, deoarece acest moment marcheaza maturizarea antreprenorului si al business-ului sau, propulsandu-l intr-o noua era a dezvoltarii sale. Este momentul in care antreprenorul se simte extrem de vulnerabil si nesigur, pentru ca stie cel mai putin ceea ce are de facut. Adesea se simte coplesit de imaginea pe care o vede in oglinda si, uneori, demotivat si dezarmat.
Spre marea mea satisfactie, sapte din opt antreprenori pe care i-am sprijinit si i-am insotit pe drumul transformarii si profesionalizarii in ultimii trei ani au reusit sa depaseasca cu brio momentul diagnozei si sa-si relanseze afacerile, cu rezultate vizibile.
Cum spuneam, imi pot indeplini rolul de business mentor doar daca antreprenorul a trecut acest test al confruntarii cu realitatea si a acceptat mare parte din concluziile diagnozei de business. Daca este asa, atunci putem trece impreuna la urmatoarea etapa a procesul de business mentoring: creionarea directiilor strategice de urmat. Etapa despre care voi povesti in articolul urmator.
Articol preluat de pe www.portalhr.ro. Puteti citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)