Inainte insa de a relua firul etapelor de business mentoring si de a arata cum se construieste o strategie integrata de business, simt nevoia unei pauze de reflectie pentru a raspunde sincer la o intrebare extrem de simpla: pana la urma, ce este cu adevarat o strategie de business?
Peste 25 de ani de experienta in management si trei ani de proiecte de business mentoring imi arata ca de prea putine ori stim cu adevarat ce inseamna si ce presupune ideea de strategie integrata de business. Ca Monsieur Jourdain al lui Moliere din Burghezul gentilom, care “facea proza fara sa stie” atunci cand ii spunea servitoarei sa ii aduca papucii, si noi, mi se pare, folosim prea des si golim de sens conceptul de “strategie integrata de business”. Forma fara fond inca e un sport national la noi.
Conceptul este folosit in exces. Peste tot auzim de “strategie”, “strategic” etc., incepand de la politicieni (pentru care orice proiect incepe cu o “strategie” si moare cu un plan de fezabilitate) si terminand cu “investitorii strategici” sau multi oameni de afaceri si manageri care, atunci cand vor sa isi acopere lipsa de cunostinte si experienta invoca “strategii” pentru decizii. Foarte rar insa cei care folosesc acest concept stiu si ce presupune cu adevarat.
Pentru foarte multi antreprenori fara experienta, “strategie” inseamna “plan”. Confunda astfel directia cu traseul, sunt incapabili de a vizualiza “the big picture” si cauta in paginile unei strategii intotdeauna un excel in care sa vada cu ochii lor cat costa pliantele pentru evenimentul de peste sase luni.
Pentru altii, strategie inseamna doar poezie si idei venite “peste noapte”. Mai ales in zona de marketing sau in business development, am vazut documente denumite “strategie” care erau rezultatul unui efort individual, al unui singur om care pana la urma isi dadea cu parerea pe 15-20 de pagini asupra a ceea ar putea fi facut intr-o companie. Fara date din cercetari de piata, fara fundamentare de obiective, fara analiza consistenta a concurentei, fara o viziune obiectiva si realista asupra resurselor necesare (mai ales umane) pentru implementarea strategiei respective. Fara expertiza.
Si mai sunt unii pentru care “strategie” este sinonim cu “hartogaraie”, cu dosare inutile, cu planuri si hartii pe care nu le vor lua niciodata in seama si nici nu le vor pune in aplicare pe simplul motiv ca “ei stiu mai bine despre ce e vorba in afacerea lor”, hartii care sunt bune doar pentru a obtine refinantarea de la banca.
De fapt, strategia integrata de business nu este nici “project management”, nici “poezie” si nici “hartogaraie”. In procesul de business mentoring (de altfel, ca in orice proces de business development), strategia integrata de business este cel mai important obiectiv care trebuie atins. Este Alfa si Omega. Este ceea ce reprezinta planul la scara pentru un arhitect: fara el nu se poate. Daca esti un bun constructor sau diriginte de santier, nu inseamna ca te pricepi si la arhitectura.
De fiecare data cand ma intalnesc cu un antreprenor il intreb daca are o strategie de business dupa care se orienteaza. Multi imi spun ca afacerea lor este prea mica pentru a mai pierde timpul cu o strategie de business. E ca si cum un inginer mi-ar spune ca face o casa mica si, de aceea, nu are nevoie de calculul structurii de rezistenta. De aceea, antreprenorii care isi fac “case” mici, fara strategie de business, se mira apoi cum constructia lor se naruie din senin, adesea inainte chiar de a fi terminata. De fapt, strategia de business este o necesitate critica pentru orice afacere, indiferent de marime si de industrie. Nu exista businessuri prea mici pentru a avea o strategie, ci doar antreprenori carora le lipseste experienta necesara pentru a vedea acest lucru.
Asadar, pana la urma, ce este o strategie de business? Este un plan UNITAR, o harta. O privire de sus, de unde se vad in aceeasi imagine punctul de plecare, toate provocarile care trebuie parcurse si, in acelasi timp, punctul de sosire. O strategie integrata de business este un drum care uneste momentul prezent cu viziunea pe care o are antreprenorul despre business peste un an, doi sau mai multi. Este viziunea care uneste momentul de start, resursele, oportunitatile, avantajele, riscurile, competitia, obiectivele unui business. Este o imagine clara si completa a unui business. De aceea se si numeste integrata.
O strategie de business nu este un tabel excel, dar nici o “poezie”. Strategia integrata de business este o harta de drum, ancorata in realitate, care integreaza rezultatele diagnozei de business a unei afaceri, date de cercetare de piata, tendintele pe termen mediu si lung, obiectivele si viziunea companiei, o analiza obiectiva a resurselor pe care le avem la dispozitie (incepand de la oameni, organizatie si terminand cu infrastructura si echipamentele) si se bazeaza, bineinteles, pe o radiografie financiara realista a businessului. Si, mai important decat orice, strategia de business este rezultatul efortului profesionistilor dintr-o companie, sub coordonarea unui business mentor sau om de afaceri cu experienta.
Si acum, daca v-am convins ca nu exista business prea mic pentru o strategie de business, voi continua cu o explicare mai larga a ceea ce inseamna procesul de dezvoltare a unei strategii de business integrate intr-o companie… in articolul viitor.
Articol preluat de pe www.portalhr.ro. Puteti citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)