Desi traim intr-o perioada in care programul de lucru este un concept in continua schimbare – datorata, in mare parte, sectorului IT si multelor startup-uri din aceasta zona – foarte putini angajatori ar fi dispusi sa plateasca 1500–2000 de euro pentru o munca facuta de acasa, intr-un program (extrem de) flexibil. Nu spunem ca nu se poate intampla, dar suntem sceptici, in general, cand auzim despre astfel de oferte.
Probabil ca ati auzit sau citit despre inselatorii facute cu diversele metode de reincarcare ale cartelelor prepay – persoane care suna si se prezinta ca fiind reprezentanti ai unor firme cunoscute, iar apoi solicita trimiterea sau tastarea unor coduri (sau chiar a datelor personale) pentru a intra in posesia unui premiu. Tot ceea ce fac acele coduri este sa alimenteze niste conturi prepay, iar persoana inselata ramane fara banii respectivi si, de cele mai multe ori, fara posibilitatea de a depista autorii escrocheriei. Acest tip de inselatorie prin mijloace electronice poarta numele de phishing si este, din pacate, un fenomen des intalnit. Operatorii telecom si bancile (de obicei cele mai vizate organizatii din punct de vedere al phishing-ului) isi instiinteaza periodic clientii ca nu le vor solicita niciodata datele personale prin e-mail si le ofera diverse sfaturi despre cum se pot proteja in privinta phishing-ului.
Iata ca, din pacate, acest fenomen are o corespondenta si in recrutare, prin intermediul acestor false oferte care ademenesc oamenii cu salarii fabuloase (dar imaginare) si programe de lucru de nerefuzat. In limba engleza, fenomenul poarta numele de scam sau scamming, iar tradus in limba romana inseamna, foarte pe sleau, inselatorie sau escrocherie – si exact asta este. Prin urmare, consideram util demersul de a atrage atentia asupra acestui fenomen si de va oferi cateva sfaturi despre cum sa va protejati de astfel de inselatorii.
Cum recunoastem o oferta falsa?
Un prim indiciu este ca o oferta de angajare sau colaborare care pare prea buna ca sa fie adevarata cel mai probabil este prea buna ca sa fie adevarata. Serios acum – 2000 de euro pentru a sta acasa si a da niste telefoane sau a trimite niste e-mail-uri? Studiati cu atentie textul acelei oferte si asigurati-va ca va este foarte clar ceea ce vi se propune.
Un al doilea indiciu poate fi adresa de e-mail de la care ati primit presupusa oferta. De cele mai multe ori, aceste mesaje provin de la adrese care imita adresele unor companii mari, dar, daca studiati cu atentie, veti vedea ca exista totusi diferente. In primul rand, companiile mari tind sa aiba propriul domeniu de internet (in cazul nostru, portalhr.ro sau careeradvisor.ro), iar adresele de e-mail vor fi de forma “nume.persoana@domeniu.ro” sau “nume.persoana@domeniu.com”. Prin urmare, daca adresa de la care ati primit mesajul este de tip gmail.com, yahoo.com sau outlook.com, ceva este in neregula. Angajatii unei companii nu vor folosi niciodata adrese personale pentru a contacta potentiali candidati. In al doilea rand, chiar daca adresa pare credibila, incercati sa o verifcati – o simpla cautare pe Google va va spune daca s-au mai confruntat si alte persoane cu aceasta problema si daca mai exista plangeri in privinta adresei respective. Internetul este, pana la urma, o sursa aproape inepuizabila de informatii, asa ca ne poate ajuta sa nu cadem in capcane de acest gen.
Un alt indiciu graitor este faptul ca vi se cere plata unei sume pentru a merge mai departe in procesul de recrutare sau pentru a putea avansa la urmatoarea etapa. Din experienta noastra, niciun angajator – indiferent de dimensiune – si nicio agentie de recrutare nu va va cere bani pentru a putea participa la un proces de selectie. Daca oferta pe care ati primit-o stipuleaza o astfel de plata, va indemnam insistent sa nu faceti plata respectiva, oricat de tentant pare restul ofertei. Un proces real de selectie in vederea angajarii se face pe baza experientei, competentelor si calificarilor specifice si nicidecum achitand diverse taxe suspecte.
Cum ne protejam de escrocherii?
Am mentionat anterior ideea de a verifica, printr-o cautare pe Google, adresa de email de la care ati primit mesajul. Este un prim pas bun, dar va mai recomandam si alte metode in cele ce urmeaza.
Daca totusi mesajul este primit de la o adresa care contine numele unei persoane, puteti verifica pe site-uri profesionale (LinkedIn, de exemplu) daca persoana respectiva exista si chiar lucreaza la compania in numele careia v-a scris. Studiati cu atentie profilul de LinkedIn – chiar si aici am intalnit diversi ʺdirectoriʺ si ʺmanageriʺ care nu aveau nicio legatura cu companiile la care pretindeau ca lucreaza. Daca aveti dubii, cat de mici, cel mai prudent este sa nu raspundeti mesajului si sa il stergeti.
Daca mesajul va invita sa accesati un site, iar acel site pare credibil insa nu va inspira totusi siguranta, il puteti verifica utilizand Domain White Pages. Accesati link-ul si introduceti numele site-ului suspect in campul marcat domain or IP address, apasand apoi “go”. Domain White Pages va va afisa, printre altele, si vechimea site-ului respectiv – daca site-ul are mai putin de un an vechime, dar pretinde a fi site-ul unei companii mari, este foarte probabil sa fie fals.
Cititi cu atentie textul mesajului, mai ales denumirile de companii. Uneori, persoanele aflate in spatele acestor escrocherii utilizeaza nume familiare, dar cu mici modificari sau erori de ortografie – spre exemplu, "Proctor&Gambel" in loc de "Procter&Gamble" sau "Sheʹll" in loc de "Shell". Este putin probabil ca un mesaj oficial din partea unei companii sa contina astfel de greseli. In plus, puteti face copy/paste din textul mesajului pe Google – desi autorii acestor inselatorii au grija sa schimbe numele folosite, rar se obosesc sa schimbe textul mesajului. Daca gasiti mesaje identice online, este aproape sigur ca aveti de-a face cu o escrocherie.
Mai presus de orice, aveti incredere in intuitia personala – daca ceva vi se pare suspect, asigurati-va ca nu vi se intinde o capcana. Cititi textele cu atentie, nu va grabiti in a lua decizii si folositi resursele online pentru a verifica veridicitatea mesajului sau ofertei primite. Daca constatati ca respectiva oferta este falsa, nu ezitati in a posta online aceasta informatie pentru a ajuta si alte persoane sa evite astfel de capcane.
Articol preluat de pe www.portalhr.ro. Puteti citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)