Invata continuu. Dar invata cu un singur scop: ca sa aplice ceea ce invata in propriul business, sa transpuna planurile de implementare in practica, in activitati concrete si bani. O strategie integrata de business nu este o hartie, ci, dimpotriva, este mai ales un proces continuu. Reprezinta viitorul afacerii. Dar asta numai daca antreprenorul o ia de pe hartie si o aduce in viata reala a businessului sau.
Asadar, daca avem strategii de business construite, de ce nu le implementam? Si, daca totusi incepem sa le implementam, de ce nu reusim sa o facem corect si la timp? Ce boala ascunsa are antreprenorul roman, care, desi poate are pe birou o strategie de business foarte buna, o lasa pe birou si nu o aplica in realitate corect?
Fara sa fie complete, in experienta mea de business mentor, am identificat cateva asemenea maladii ale antreprenorului pe care le voi explica pe scurt.
- Teama, neincrederea si indecizia. “De unde stiu ca e bine? Daca nu va merge? Mai bine astept putin”. Succesul unei strategii de business depinde foarte mult de momente, conjuncturi de piata si oportunitati bine definite. O strategie va da roade daca este implementata azi, nu peste un an si, dimpotriva, poate deveni o idee extrem de proasta peste un an si jumatate. Asadar, daca un antreprenor vrea sa isi maximizeze sansele, atunci trebuie sa treaca la treaba cat mai repede si cat mai decis, alaturi de echipa sa si impreuna cu business mentor-ul.
- Lipsa de experienta si de profesionalism. “Si ce daca scrie in project management ca avem etapa A inainte de etapa B? Incepem cu B, ca ne descurcam noi si rezolvam mai repede, nu?”. La realizarea unei strategii de business consistente si a planurilor de implementare au contribuit specialisti, ingineri, oameni din HR, finantisti coordonati de business mentor. De cele mai multe ori, acesti oameni chiar arata clar cum ar trebui facute lucrurile bine. Antreprenorul care ignora recomandarile profesionistilor sai arata, de fapt, doar ca nu este profesionist ca manager.
- Lipsa de consecventa si angajament. “In fiecare zi facem acelasi lucru: evaluare, task management, raportare. M-am saturat. Hai sa o facem lunar! Nu am avut timp, au intervenit un milion de chestii”. Secretul unei implementari care da rezultate este de a face mereu lucrurile bine si la timp. Daca se sare peste etape, daca se coboara progresiv nivelul calitatii, daca nu se pastreaza aceleasi proceduri de lucru (eventual, imbunatatite pe parcurs), in mod sigur o strategie integrata de business care poate a fost gandita foarte bine se va implementa incorect si va avea rezultate nefaste pentru business. Dar mai ales, daca antreprenorul nu tine aproape de oameni.
- Nerabdarea. “Am lansat deja de doua saptamani noul site si vanzarile tot nu cresc semnificativ. E ceva in neregula. Gata, ne oprim aici, ca nu merge, aruncam banii pe fereastra!”. Implementarea unei strategii de business incepe sa isi arate rezultatele la cel putin patru-sase luni de la demararea proiectului. In cazul anumitor industrii si tipuri de companii, e nevoie chiar de ani de implementare si sustinere a unui proces de urmarire a fiecarei etape a strategiei pana cand aceasta sa se dovedeasca eficienta. Un brand se construieste in minimum trei ani. Acest lucru il stiu oamenii de business cu experienta si va trebui sa il invete fiecare antreprenor.
Asadar, ca antreprenor, chiar daca am o strategie integrata de business, sunt foarte multe sanse ca fie sa nu o implementez deloc, fie, mai frecvent, sa o implementez incorect, gresit si cu efect intarziat. Din acest motiv, in cele mai multe cazuri, in calitatea mea de business mentor, asist implementarea. Aceasta sustinere o acord si pentru ca doresc ca munca mea de trei-patru luni sa se materializeze in rezultate vizibile, palpabile, iar antreprenorul sa simta si el ca a meritat efortul.
Atunci, dupa aceste observatii, putem oare spune care sunt ingredientele unei implementari corecte, eficiente a strategiei integrate de business? Ca sa fiu sincera, nu. Cine spune ca exista cinci sau zece pasi prin care ajungi la succes incearca doar sa insele sau, in cel mai bun caz, sa isi mascheze nestiinta.
Cred ca exista cateva conditii necesare (niciodata suficiente, insa extrem de necesare) pentru a avea o implementare corecta a unei strategii de business. Si, pentru tine, antreprenorul care vrea sa isi reinventeze afacerea alaturi de un business mentor, acestea ar putea fi:
- Planuri de implementare solide. Asigura-te ca strategia ta integrata de business este completata cu planuri de implementare concrete, clare, realiste, la nivelul resurselor pe care le ai si ale obiectivelor pe care le tintesti.
- Profesionisti. Fa-ti o echipa de profesionisti. Adu-ti aproape project manageri cu experienta, finantisti care inteleg businessul, oameni care stiu sa motiveze oameni. O echipa solida si profesionista este intotdeauna o garantie pentru businessul tau.
- Rabdare si incredere. Ai facut totul cum trebuie. Ai evaluat corect cu oameni care se pricep, ai estimat resurse, riscuri si beneficii, ai viziunea clara a businessului tau. Ai tot ce iti trebuie pentru a fi motivat si increzator ca vei ajunge acolo unde ti-ai propus. Trebuie doar sa ai rabdare, sa faci lucrurile bine si la timpul lor.
In business nu exista nici solutii-miracol, nici remedii universal valabile. In schimb, exista bune practici, profesionalismul in management si, daca se poate, un pic de talent in leadership. Daca ai toate acestea, te poti concentra pe proces, pe executie, pe calitatea actiunilor tale de zi cu zi. Experienta mea profesionala de peste 36 ani imi arata, invariabil, ca daca ne concentram pe calitatea executiei in implementare si nu pe rezultatul final, rezultatele vor veni ca o consecinta fireasca a faptelor noastre.
La finalul seriei mele de opt articole despre principalele etape in procesul de business mentoring as mai adauga doar atat: “strategie” are aceeasi radacina (etimologie) ca “agonie”. Ambele sunt construite pe grecescul “agein” (a fi lider) care, la randul lui, l-a creat si pe agere (a actiona, a face lucruri, a pune lucruri in miscare). Asadar, ori de cate ori vedeti cuvantul strategie, amintiti-va ca acesta inseamna leadership, actiune, coordonare si integrare. Strategia nu trebuie sa ramana niciodata pe hartie. Altfel nu este strategie. Si, de asemenea, nu va fi niciodata corect implementata daca nu exista coordonare, leadership corecte. Altfel, daca nu veti tine minte acest detaliu, o sa riscati sa va reamintiti, din pacate, de sensul propriu al cuvantului agonie.
Articol preluat de pe www.portalhr.ro. Puteti citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)