Prezentul articol se adresează entităților ce conduc contabilitatea conform OMFP nr. 3055/2009 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene.
Ce reprezintă erorile contabile?
Erorile contabile sunt valori regăsite eronat în situațiile financiare anuale, fie ca urmare a unor greșeli de calcul, fie ca urmare a încadrării greșite a unor tranzacții ce nu au fost apreciate corespunzător.
Erorile contabile se corectează la data identificării lor. În funcție de mărimea acestora sunt clasificate în erori semnificative și erori nesemnificative.
Erorile semnificative sunt acele erori care individual sau cumulat cu alte erori modifică deciziile pe care le-ar fi luat utilizatorii situațiilor financiar-contabile în baza analizei acestora.
În funcție de perioadele la care se referă, erorile contabile sunt:
- erori ale perioadei anterioare pentru care au fost depuse deja situații financiare anuale;
- erori ale perioadei curente.
Cum se corectează erorile perioadei anterioare?
Erorile perioadei anterioare se corectează astfel:
a. erorile semnificative se corectează pe seama rezultatului reportat cont 1174 „Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile”;
b. erorile nesemnificative se corectează fie pe seama contului 1174 „Rezultatul reportat – corectarea erorilor contabile” fie pe seama contului 121 „Profit și pierdere”. Prin politică contabilă proprie se va stabili o procedură.
Recomandare: utilizați în ambele situații contul de rezultat reportat.
Foarte important: analizați implicațiile asupra impozitului pe profit cât și asupra TVA pentru documentele din sfera veniturilor și cheltuielilor și a TVA aferente perioadei respective.
Cum se corectează erorile aferente perioadei curente?
Erorile aferente perioadei curente se corectează pe seama contului de profit și pierdere al perioadei.
De reținut: entitățile ce utilizează Standardele Internaționale de Raportare Financiară – IFRS nu aplică aceste prevederi.
Comentarii articol (0)