Agentia Nationana de Administrare Fiscala (ANAF) permite tuturor persoanelor fizice sa-si verifice online situatia fiscala si sa solicite eliberarea de documente. In acest sens, contribuabilii pot sa se inregistreze in Spatiul privat virtual (SPV), pentru folosirea contului fiind necesara inclusiv o aprobare electronica (verificarea numarului de inregistrare a unei decizii anuale de impunere) sau o aprobare la un ghiseu al Fiscului.
In afara de obtinerea automata a unor documente precum situatia contributiilor sociale declarate de catre angajatori sau situatia obligatiilor fiscale de plata, serviciul permite si solicitarea, in cativa pasi simpli, a unei adeverinte de venit. Insa acest document este intocmit dupa o perioada mai mare de timp.
Nota: In cadrul acestui ghid sunt oferite informatii pentru persoanele care se autentifica in SPV cu nume de utilizator si parola. Mai multe informatii despre cum pot persoanele fizice sa obtina acces la acest serviciu al ANAF gasiti in acest articol.
1. Autentificarea in SPV cu numele de utilizator si parola se face pe www.anaf.ro. Butonul "Autentificare Username" poate fi gasit in coltul din dreapta sus al site-ului. (Dati click pe poze pentru marire.)
2. Dupa apasarea butonului, sunteti redirectionat catre pagina in care puteti introduce numele de utilizator si parola. Apasati "Autentificare" si vi se cere un cod unic de siguranta. Introduceti codul si apasati inca o data "Autentificare". (Codul unic de siguranta este transmis automat pe adresa de e-mail pe care ati folosit-o la inregistrarea in SPV si este valabil timp de 300 de secunde.)
3. In pagina de start a SPV, folositi meniul din stanga pentru a ajunge in zona de solicitari (la "Eliberare documente").
4. In zona de eliberare documente trebuie sa alegeti actul pe care vreti sa-l primiti. Prin urmare, selectati in primul camp "Adeverinta de venit".
5. In al doilea camp este necesar sa selectati motivul pentru care aveti nevoie de adeverinta de venit. (Printre motivele posibile din lista disponibila in SPV se numara sanatatea, scoala, facultatea, pensia, somajul, alocatia de stat pentru copii, indemnizatia pentru cresterea copilului, ajutorul pentru incalzirea locuintei, ajutorul social si alocatia pentru copiii nou-nascuti.) Apoi, in al treilea camp trebuie sa alegeti anul pentru care solicitati actul. (Acesta poate fi oricare an din 2010 pana in prezent.) Apasati "Trimite cererea".
6. Dupa ce trimiteti cererea, sistemul va returna un mesaj automat prin care veti fi informat ca solicitarea a fost inregistrata si ca documentul va fi eliberat in cateva zile lucratoare. Acesta va fi disponibil in sectiunea de mesaje din SPV. (De exemplu, pentru redactarea acestui articol am solicitat o adeverinta de venit pentru sanatate, iar sistemul a informat ca documentul va fi eliberat in cel mult cinci zile lucratoare.)
Prin intermediul SPV, persoanele fizice mai pot sa obtina situatia contributiilor sociale declarate de catre angajatori, situatia obligatiilor de plata, nota obligatiilor de plata si certificatul de atestare fiscala. In acelasi timp, serviciul permite completarea online a declaratiilor fiscale 200, 220 si 230.