Orice persoana care are in proprietate o cladire situata pe teritoriul Romaniei datoreaza anual un impozit, denumit impozit pe cladiri.
Daca in prezent, legislatia in vigoare stabileste ca impozitul pe cladiri se calculeaza in functie de statutul proprietarului care detine imobilul, respectiv persoana fizica sau persoana juridica, din 2016, acesta se va calcula in functia de destinatia cladirii, rezidentiala sau nerezidentiala.
Concret, de la anul, pentru cladirile rezidentiale cota de impozitare va fi cuprinsa intre 0,08% şi 0,2%, in timp ce pentru cele nerezidentiale va fi intre 0,2% si 1,3%, in functie de decizia consiliului local.
Comparativ, in prezent, impozitul pe cladiri, in cazul persoanelor fizice, se calculeaza prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabila a cladirii, indiferent de destinatia acesteia, in timp ce pentru firme (persoane juridice) cota de impozitare este cuprinsa intre 0,25% si 1,50%.
Daca aruncam o privire peste cotele aplicabile in prezent, observam ca atat in Municipiul Bucuresti, cat si in alte orase mari ale tarii, cladirilor detinute de companii li se aplica o cota de 1,5%, care reprezinta maximul prevazut de lege. De la anul insa, cota de impozitare pentru cladirile nerezidentiale (cele folosite in scop economic, precum sedii de firme sau cladiri de birouri), va fi de cel mult 1,3%, conform reglementarilor noului Cod fiscal.
In schimb, persoanele fizice se vor vedea nevoite, de la anul, sa achite impozite mult mai mari pentru cladirile nerezidentiale.
Un simplu calcul ne arata ca, daca in prezent acestor persoane li se aplica o cota de impozitare fixa de 0,1%, de la anul aceasta poate ajunge si la 1,3%, ceea ce inseamna o crestere de peste zece ori mai mare.
Sa avem in vedere cateva argumente pro si cateva argumente contra pentru aceste decizii.
Argumente PRO:
1. Prin aplicarea unui calcul unitar pentru cladirile utilizate in scop nerezidential atat de firme, cat si de persoane juridice, va fi promovat un tratament corect pentru mediul de afaceri, urmand a fi eliminat tratamentul fiscal discriminatoriu dintre persoanele fizice si juridice care folosesc o cladire in acelasi scop, respectiv realizarea unei activitati economice. De altfel, aceasta a fost si explicatia pe care Ministerul Finantelor Publice a oferit-o in momentul publicarii initiativei legislative.
2. O alta reglementare prevazuta de noul Cod fiscal stabileste ca impozitarea suplimentara a celor care detin mai multe cladiri va fi eliminata. De asemenea, vor disparea si prevederile actuale referitoare la majorarea impozitului pentru cladirile utilizate ca locuinta a caror suprafata depaseste 150 mp. Practic, masura vine in sprijinul persoanelor care detin doua sau mai multe cladiri in afara celei de la adresa de domiciliu, care vor scapa practic de majorarea impozitului datorat cu fiecare cladire ce o au in posesie.
Argumente CONTRA:
1. Prin aplicarea noilor cote pentru cladirile detinute in scop comercial, cuprinse intre 0,2% si 1,3%, persoanele fizice se vor vedea nevoite sa plateasca impozite mult mai mari decat in prezent. Spre exemplu, daca autoritatile locale vor hotari aplicarea unei cote de 1,3% pentru cladirile nerezidentiale, proprietarii vor fi nevoiti sa scoata din buzunar o suma de 13 ori mai mare ca in prezent (legislatia actuala prevede o cota de impozitare de 0,1% pentru persoanele fizice).
2. Un alt calcul simplu ne arata ca, un proprietar care isi utilizeaza apartamentul in scopuri economice si caruia i se va aplica o cota de 1,3%, va plati de 16 ori mai mult decat vecinul care doar locuieste in apartamentul detinut, si caruia i se aplica, sa zicem, cota minima de 0,08% pentru cladirile rezidentiale. Si in ipoteza in care pentru cladirile rezidentiale s-ar aplica cota maxima din Codul fiscal, de 0,2%, iar pentru cele nerezidentiale cota maxima de 1,3%, tot ar rezulta diferente mari intre proprietarul care are in apartament, de exemplu, un magazin (desfasoara activitate economica) si cel care doar locuieste in propria casa.
Voi cum vedeti modificarea impozitelor pentru cladiri? Care credeti ca vor fi consecintele acestor noi prevederi?
Comentarii articol (8)