Potrivit normelor legale, orice persoană care are în proprietate o clădire sau un teren, situate pe teritoriul României, datorează anual un impozit, care se achită în contul bugetului local al comunei, oraşului, municipiului sau sectorului (pentru Bucuresti) în care este amplasată clădirea sau terenul.
În Noul Cod fiscal, ale cărui prevederi au intrat în vigoare la 1 ianuarie, este precizat la art. 489 alin. (5) că impozitul pe clădirile şi terenurile neîngrijite va putea fi majorat cu până la 500%.
"Consiliul local poate majora impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren cu până la 500% pentru clădirile şi terenurile neîngrijite, situate în intravilan", scrie în actul normativ citat.
Astfel, măsurile, care vizează clădirile şi terenurile deţinute în interiorul oraşelor, au fost luate de Consiliile locale, cu scopul de a determina proprietarii imobilelor/terenurilor respective să le întreţină sau să le redea circuitului economic sau comercial.
În aceste condiţii, unele primării au adoptat această măsură, în timp ce altele au decis ca, într-o primă fază, să acorde un termen în care proprietarul vizat de plata unui impozit majorat să ia măsurile necesare pentru curăţarea şi îngrijirea terenului, urmând ca, în cazul unei neconformări, să se ajungă la majorarea impozitului cu 500% pentru respectiva proprietate.
La Sibiu spre exemplu, proprietarii de imobile degradate nu vor fi sancţionaţi de autorităţile locale, întrucât multe dintre imobilele neîngrijite sunt în zona istorică, unde reabilitarea este costisitoare şi de durată. În schimb, supraimpozitarea cu 500% a proprietăților neîngrijite sau degradate se va aplica terenurilor intravilane, după ce Consiliul Local Sibiu a adoptat o hotărâre în acest sens la finalul anului trecut, potrivit Digi24.
Tot autorităţile locale sunt cele care, printr-o Hotărare, pot stabili criteriile de încadrare în categoria clădirilor şi terenurilor aflate într-o stare de degradare, astfel încât prevederea să nu fie aplicată discriminatoriu. Totodată, clădirile şi terenurile încadrate la această categorie vor fi stabilite conform nomenclaturii stradale.
Vă reamintim că amendamentul prin care impozitul imobiliar a fost majorat cu până la 500% pentru clădirile şi terenurile neîngrijite a fost propus de Ministerul Finantelor Publice (MFP), acesta fiind adoptat, la începutul lunii septembrie 2015, de deputaţii din Comisia pentru buget-finanţe.
Secretarul de stat al MFP de la acel moment, Dan Manolescu, declara atunci că solicitarea majorării acestui impozit a venit de la autorităţile locale, fiind necesară o corelare între dispoziţiile din Codul fiscal şi prevederile Legii administraţiei publice locale, potrivit căreia consiliile locale pot adopta hotărâri cu caracter individual.
Ulterior, şi premierul ţării din acel moment a lăudat iniţiativa, considerând-o "o chestiune foarte bună", având în vedere numărul mare de clădiri lăsate în ruină în oraşele din România.
Impozite cu până la 500% mai mari şi pentru terenurile agricole nelucrate
Nu doar proprietarii clădirilor degradate sau a terenurilor neîngrijite pot fi sancționați aspru anul acesta, ci și cei care nu își lucrează terenul agricol situat în extravilan.
Concret, potrivit noului Cod fiscal, pentru terenul agricol nelucrat timp de doi ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu până la 500% începând cu al treilea an.
Conform informațiilor furnizate în presa centrală, statisticile din 2015 arată că în România există peste 500 mii de hectare nelucrate, ceea ce din punct de vedere economic înseamnă o mare pierdere.
De altfel, autoritățile încearcă de mai mulți ani să legifereze impozitul pe terenurile agricole nelucrate, așa numita "taxa pe pârloagă".
În 2011 și 2012 Ministerul Agriculturii a lansat două proiecte de acte normative prin care a dorit să introducă amenzi pentru proprietarii care nu își lucrează terenul agricol, proiecte care însă nu au fost adoptate și nu s-au aplicat niciodată.
Comentarii articol (9)