Definitia activitatilor independente
In noul Cod fiscal, aplicabil de la 1 ianuarie 2016, sunt mentinute criteriile prin care o activitate este considerata ca fiind independenta, introduse in luna iulie prin aparitia Legii nr. 187/2015, despre ale carei prevederi AvocatNet.ro a scris aici.
Astfel, pentru a califica o activitate ca independenta, aceasta trebuie sa indeplineasca cel putin patru dintre urmatoarele sapte criterii:
- persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
- riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
- activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
- activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
- persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
- persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legi.
Activitatea dependenta la functia de baza
Un element de noutate in cuprinsul noului Cod fiscal il reprezinta definitia potrivit careia activitatea dependenta la functia de baza este orice activitate desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata angajatorului ca functie de baza de catre angajat.
In cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, angajatul este obligat sa declare numai angajatorului ales ca locul respectiv este locul unde exercita functia pe care o considera de baza. In forma actuala, in cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, angajatul este obligat sa declare fiecaruia locul unde exercita functia pe care o considera de baza.
Asociere/entitate transparenta fiscal, fara personalitate juridica
In cuprinsul noului Cod fiscal, este completata definitia asocierii fara personalitate juridica cu termenul de „entitate transparenta fiscal”.
Astfel, o asociere/entitate transparenta fiscal, fara personalitate juridica, este orice asociere care nu este o persoana impozabila distincta, fiecare asociat/participant fiind subiect de impunere in intelesul impozitului pe profit sau pe venit, dupa caz.
Persoane afiliate
Noul Cod fiscal clarifica si definitia persoanelor afiliate, in sensul in care acum reiese cu certitudine faptul ca doua persoane detinute/controlate de aceeasi persoana fizica sunt considerate persoane afiliate.
Concret, actul normativ prevede ca o persoana este afiliata daca relatia ei cu alta persoana este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:
a) o persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica, daca acestea sunt sot/sotie sau rude pana la gradul al III-lea inclusiv;
b) o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;
c) o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin aceasta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica;
d) o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca o persoana detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv acea persoana juridica;
De asemenea, in cadrul definitiei persoanelor afiliate este reglementat pretul de transfer, ca "pretul la care se transfera bunuri corporale sau necorporale sau se presteaza servicii intre persoane afiliate".
Redeventele
Definitia redeventei este completata in noul act normativ prin legiferarea unor exceptii de la considerarea ca redeventa a anumitor plati. Aceste exceptii sunt preluate din normele de aplicare a art. 115 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal. In acest sens, singurul aspect de noutate este reprezentat de excluderea in mod expres din definitia redeventelor a platilor efectuate pentru obtinerea drepturilor de distributie a unui produs sau serviciu.
Astfel, se considera redeventa platile de orice natura primite pentru folosirea ori dreptul de folosinta al oricaruia dintre urmatoarele:
- drept de autor asupra unei lucrari literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra filmelor, benzilor pentru emisiunile de radio sau de televiziune, precum si efectuarea de inregistrari audio, video;
- dreptul de a efectua inregistrari audio, video, respectiv spectacole emisiuni, evenimente sportive sau altele similare si dreptul de a le transmite sau retransmite catre public, direct sau indirect, indiferent de modalitatea tehnica de transmitere – inclusiv prin cablu, satelit, fibre optice sau tehnologii similare;
- orice brevet, inventie, inovatie, licenta, marca de comert sau de fabrica, franciza, proiect, desen, model, plan, schita, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori software;
- orice echipament industrial, comercial sau stiintific, container, cablu,conducta, satelit, fibra optica sau tehnologii similare;
- orice know-how;
- numele sau imaginea oricarei persoane fizice sau alte drepturi similare referitoare la o persoana fizica.
Nu se considera redevente:
- platile pentru achizitionarea integrala a oricarei proprietati sau drept de proprietate asupra tuturor elementelor mentionate mai sus;
- platile pentru achizitiile de software destinate exclusiv operarii respectivului software, inclusiv pentru instalarea, implementarea, stocarea, personalizarea sau actualizarea acestuia;
- platile pentru achizitionarea integrala a unui drept de autor asupra unui software sau a unui drept limitat de a-l copia exclusiv in scopul folosirii acestuia de catre utilizator sau in scopul vanzarii acestuia in cadrul unui contract de distributie;
- platile pentru obtinerea drepturilor de distributie a unui produs sau serviciu, fara a da dreptul la reproducere;
- platile pentru accesul la sateliti prin inchirierea de transpondere sau pentru utilizarea unor cabluri sau conducte pentru transportul energiei, gazelor sau petrolului, in situatia in care clientul nu se afla in posesia transponderelor, cablurilor, conductelor, fibrelor optice sau tehnologii similare;
- platile pentru utilizarea serviciilor de telecomunicatii din acordurile de roaming, a frecventelor radio, a comunicatiilor electronice intre operatori.
Sediul permanent
In ceea ce priveste notiunea de sediu permanent, sunt introduse in documentul aplicabil cu 1 ianuarie 2016 prevederi care coroboreaza definitia din Codul fiscal cu cea din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD). In acest sens se face trimitere la comentariile de la art. 5 din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri.
Prin urmare, noul Cod fiscal stabileste ca un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum si o mina, un put de titei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale, precum si locul in care continua sa se desfasoare o activitate cu activele si pasivele unei persoane juridice romane care intra intr-un proces de reorganizare.
Un sediu permanent mai poate fi, potrivit prevederilor, un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de sase luni.
Este reglementata notiunea de retinere (stopaj la sursa)
Retinerea la sursa, denumita si stopaj la sursa, este definita in noul Cod fiscal ca metoda de colectare a impozitelor si contributiilor sociale obligatorii prin care platitorii de venituri au obligatia, potrivit legii, de a le calcula, retine, declara si plati.
Aceasta definitie nu exista anterior, iar introducerea ei este o consecinta a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 363/2015 prin care s-a declarat neconstitutional art. 6 din Legea evaziunii fiscale, cel care sanctiona retinerea si nevarsarea cu intentie a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa.
Concret, neconstitutionalitatea deriva tocmai din lipsa unei definitii a conceptului de "impozite si contributii cu retinere la sursa". AvocatNet.ro a scris aici despre acest subiect, prin care s-a stabilit practic ca cei care retin de la angajati taxe si contributii, dar nu le vireaza la timp, nu mai pot ajunge la inchisoare, riscand cel mult o amenda.
Notiunea de abuz de drept, introdusa
In cuprinsul noului Cod fiscal, unul dintre cei doi piloni care reglementeaza legislatia fiscala din Romania (alaturi de Codul de procedura fiscala), apare notiunea de abuz de drept, conform careia tranzactiile implicate in practici abuzive trebuie redefinite astfel incat sa se stabileasca situatia care ar fi prevalat in lipsa tranzactiilor ce au constituit abuzul.
Pentru a invoca abuzul de drept, trebuie indeplinite cumulativ doua conditii:
- tranzactiile in cauza, in pofida aplicarii formale a conditiilor prevazute de conditiile legale, au drept rezultat garantarea unor avantaje fiscale care ar contraveni scopului acelor dispozitii legale,
- trebuie dovedit, in mod obiectiv, faptul ca scopul esential al operatiunilor in cauza este de a se obtine un avantaj fiscal.
Nota: Abuzul de drept este definit in Codul civil astfel: "Niciun drept nu poate fi exercitat in scopul de a vatama sau pagubi pe altul ori intr-un mod excesiv si nerezonabil, contrar bunei-credinte".
Alte definitii noi, introduse in Titlul I al actului normativ (multe exista si in vechiul Cod fiscal, inca in vigoare, dar sunt reglementate in cadrul altor titluri):
Centrul intereselor vitale - locul de care relatiile personale si economice ale persoanei fizice sunt mai apropiate. In analiza relatiilor personale se va acorda atentie familiei sotului/sotiei, copilului/copiilor, persoanelor aflate in intretinerea persoanei fizice si care sosesc in Romania impreuna cu aceasta. Totodata, se va tine conta daca este membru intr-o organizatie caritabila, religioasa, daca participa la activitati culturale sau de alta natura.
Prin relatii economice se intelege: angajat al unui angajator roman, implicarea intr-o activitate de afaceri in Romania, detinerea de proprietati imobiliare in Romania, conturi la banci in Romania, carduri de credit/debit la banci in Romania.
Locul conducerii efective - locul in care se iau deciziile comerciale strategice necesare pentru conducerea activitatii persoanei juridice straine in ansamblul sau si/sau locul unde isi desfasoara activitatea directorul executiv si alti directori care asigura gestionarea si controlul activitatii acestei persoane juridice.
Principiul valorii de piata - potrivit acestuia, atunci cand conditiile stabilite sau impuse in relatiile comerciale sau financiare intre doua persoane afiliate difera de acelea care ar fi existat intre persoane independente, orice profituri care in absenta conditiilor respective ar fi fost realizate de una dintre persoane, dar nu au fost realizate de aceasta din cauza conditiilor respective, pot fi incluse in profiturile acelei persoane si impozitate corespunzator.
Transport international - orice activitate de transport pasageri sau bunuri efectuat de o intreprindere in trafic international, precum si activitatile auxiliare, strans legate de aceasta operare si care nu constituie activitati separate de sine statatoare. Nu reprezinta transport international cazurile in care transportul este operat exclusiv intre locuri aflate pe teritoriul Romaniei.
Metoda creditului fiscal - o diminuare a impozitului pe venit sau a impozitului pe profit cu suma impozitului platit in alt stat, conform conventiilor de evitare a dublei impuneri.
Metoda scutirii - scutirea de impozit a venitului sau profitului obtinut intr-un stat strain, luand in considerare acel venit sau profit pentru determinarea cotei de impozit aplicabila pentru venitul/profitul total obtinut, cota de impozit determinata aplicandu-se numai asupra venitului/profitului ramas dupa deducerea venitului/profitului obtinut in acel stat strain, conform conventiei pentru evitarea dublei impuneri aplicabile;
Operatiuni cu instrumente financiare – orice transfer, exercitare sau executare a unui instrument financiar, definit de legislatia in materie din statul in care au fost emise, indiferent de piata/locul de tranzactionare unde are loc operatiunea;
Stock option plan – un program initiat in cadrul unei persoane juridice ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata sau tranzactionate in cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, prin care se acorda angajatilor, administratorilor si/sau directorilor acesteia sau ai societatii-mama sau filialelor ei dreptul de a achizitiona la un pret preferential sau cu titlu gratuit, un numar determinat de valori mobiliare emise de entitatea respectiva.
In acest sens se introduce si notiunea de valoarea fiscala a titlurilor de valoare primite de contribuabili in cadrul sistemului de stock option plan.
Noul Cod fiscal poate fi consultat, integral, aici.