Portalul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) – portal.onrc.ro – cuprinde mai multe servicii online prin care pot fi solicitate, accesate și verificate diverse informații privind activitatea persoanelor juridice.
Accesul în portal este securizat și se realizează pe baza de user și parola, iar plata serviciilor se face online.
Utilizatorii au la dispoziție mai multe tipuri de servicii:
- Informare și asistență;
- Completare și transmitere electronică a tuturor cererilor (înmatriculări, mențiuni, furnizări de informatii și documente etc.) utilizate în activitatea registrului comerțului, inclusiv a documentelor doveditoare;
- Statistici personalizate pe baza datelor înregistrate în registrul comerțului;
- Copii semnate electronic cu certificat digital calificat din arhiva electronică de documente constituită din dosarele profesioniștilor;
- Verificare a disponibilității firmei și a emblemei;
- Formulare online pentru înregistrare în registrul comerțului și pentru eliberarea de documente/furnizare de informații;
- Verificare a stadiului unui dosar depus la registul comerțului;
- Rezoluții de amânare a soluționării cererilor de înregistrare;
- Publicitate pe site-urile web (www.onrc.ro și portal.onrc.ro) pentru informațiile și documentele prevăzute de lege.
InfoCert, serviciul prin care se pot obține online certificatele constatatoare
Serviciul online InfoCert funcționează din 10 aprilie 2014, iar prin intermediul lui pot fi obținute online certificate constatatoare, precum și alte informații. Mai exact, prin acest serviciu pot fi obținute următoarele tipuri de documente:
- certificat constatator de bază;
- certificat constatator fonduri IMM;
- certficat constatator pentru insolvență;
- furnizare informații de bază;
- furnizare informații extinse.
Puteti consulta AICI modelele acestor acte.
Certificatele constatatoare eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului cuprind informații privind starea la zi a unei companii, natura statutară, financiară și date referitoare la domeniul de activitate.
De asemenea, aceste certificate sunt necesare, și, de multe ori obligatorii, pentru a demonstra legitimitatea companiei și desfășurarea activităților autorizate. Mai mult, acestea devin documente esențiale pentru companie în relația cu instituții publice sau alte entități, de exemplu în cazul: participării la licitații, solicitării de credite bancare sau în fața instanțelor judecătorești.
Serviciul InfoCert furnizează documentele menționate cu semnătură electronică, în mod automat, 24/24 ore, 7/7 zile.
Potrivit ONRC, documentele furnizate prin InfoCert se supun Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica (republicata) și Legii nr. 451/2004 privind marca temporala (cu modificările și completările ulterioare) și conțin următoarele elemente de siguranță:
- Semnatura electronică calificată - care asigură autenticitatea, integritatea, non-repudierea, confidențialitatea documentului;
- Marcare temporală - asigură o amprentă unică a documentului, care atestă că documentul a fost emis la data și ora precizată;
- Watermark - modalitate de protecție a documentului, ce împiedică falsificarea sau copierea neautorizată;
- Cod de bare – cod unic de identificare (sir de caractere), care ulterior poate fi verificat accesând "Verificare document" în cadrul serviciului InfoCert.
Pentru a utiliza serviciul InfoCert firmele trebuie sa se înregistreze cu user si parola la aceasta adresa, după care să își dea acordul cu privire la termenii și conditiile de utilizarea a serviciului. Pasul următor îl reprezintă completarea profilului de utilizator cu numărul de ordine de la Registrul Comertului și codul unic de identificare (CUI). Odată parcurse aceste etape, firmele pot merge mai departe pentru a obține certificatele constatoare. Pentru documentele solicitate, plata se va efectua electronic, prin utilizarea unui card bancar, iar la final firmele vor primi o factură electronică.
Puteți afla toti pasii pe care trebuie sa îi urmați pentru a utiliza serviciul InfoCert, din videoclipul de mai jos:
Recom online furnizează informații gratuit sau pe baza de abonament
Pe langa facilitățile menționate anterior care se regăsesc pe site-ul ONRC, utilizatorii mai pot accesa și serviciul Recom online, prin care pot obține informații legale despre firmele din România înregistrate în registrul comerțului.
Aceste informații sunt actualizate în timp real, pe baza înregistrărilor efectuate de cele 42 de Oficii ale Registrului Comerțului de pe lângă tribunale.
Este important de mentionat însă că informațiile respective pot fi obținute în mod gratuit sau contra cost.
Astfel, pot fi verificate gratuit datele referitoare la existența legală a firmei, denumire, numărul de înregistrare în registrul comerțului, CUI, județul și localitatea, starea acesteia, data ultimei înregistrări. De asemenea, tot gratuit pot fi verificate informațiile căutate dupa următoarele criterii: denumire, număr de înregistrare in registrul comertului sau CUI.
În schimb, informațiile detaliate referitoare la firmele înregistrate pe teritoriul României pot fi accesate numai în baza unui abonament. Concret, utilizatorii trebuie să încheie cu ONRC un contract de prestări servicii și să constituie un depozit de minimum 300 lei.
Datele referitoare la firmele în insolvență, accesate prin 4 servicii online
Prin portalul ONRC pot fi accesate nu doar informatii privind firmele active, ci și cele legate de societățile aflate în procedura insolvenței.
Mai precis, pe site-ul ONRC exista Buletinul Procedurilor de Insolvență online, un serviciu prin care poate fi accesată publicația Buletinul Procedurilor de Insolvență (BPI), însa pe bază de abonament.
Acest serviciu permite identificarea actelor de procedură publicate în BPI după următoarele criterii de căutare: număr de buletin, denumirea persoanei publicate in BPI, cod de identificare fiscală, numărul de ordine din registrul de înmatriculare al debitorului, numărul dosarului de instanță și intervalul de publicare.
Gratuit utilizatorii pot accesa serviciul online Persoane publicate în BPI, prin intermediul căruia pot căuta persoanele publicate in Buletinul Procedurilor de Insolvență.
De asemenea, acest serviciu permite gasirea unor informatii gratuite referitoare la persoanele publicate în BPI după următoarele criterii de căutare: denumirea persoanei publicate în BPI, numărul de buletin, codul de identificare fiscală, numărul de ordine din registrul de inmatriculare al debitorului și intervalul de publicare.
În plus, sunt disponibile următoarele informații referitoare la un debitor: denumire debitor, codul unic de identificare fiscală, codul registrului de înmatriculare, județul și actele publicate cu aceste date: denumirea actului de procedură publicat, numărul și data actului, numărul și anul dosarului de instanță, instanța, secția, numărul și data buletinului în care s-a publicat actul și tipul procedurii.
Mai mult decat atât, acestea nu sunt singurele servicii referitoare la firmele în insolvență care pot fi accesate. Astfel, mai există serviciul Sumar număr BPI, pentru vizualizarea sumarului unui buletin publicat de Buletinul Procedurilor de Insolvență. Mai exact, utilizatorii pot căuta un anumit buletin după numărul și anul buletinului, iar informațiile furnizate pentru un buletin sunt: denumirea debitorilor publicați în acel buletin cu datele lor de identificare (CIF, cod registru și actele publicate – denumire, numărul actului și data actului) grupați pe județe.
Totodată mai poate fi utilizat și serviciul Statistici BPI, prin care pot fi consultate statisticile Buletinului Procedurilor de Insolvență.
De asemenea, există și o serie de formulare online pentru publicarea si furnizarea informațiilor BPI.
Printre formularele online pentru publicarea în BPI se numără:
- Cererea de publicare in BPI - formular online de completare și transmitere în BPI a cererii de publicare și a actelor de procedură;
- Formular pentru confirmarea primirii dovezii de publicare - formular online pentru confirmarea primirii dovezii de publicare.
În ceea ce privește formularele online pentru solicitarea accesului la publicația Buletinul Procedurilor de Insolventță și/sau solicitarea de informații din Buletinul Procedurilor de Insolvență, acestea sunt:
- Cerere de furnizare informații;
- Cerere - comandă de abonament BPI online;
- Contract de furnizare BPI online.