Ordinul ANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 939 din 18 decembrie 2015 și va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
Din prima zi a anului viitor, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod de procedură fiscală, competența în ceea ce privește administrarea creanțelor fiscale revine unui organ fiscal teritorial din cadrul ANAF, stabilit prin ordinul al președintelui instituției, în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului.
În prezent, competența teritorială pentru administrarea fiscală a contribuabililor, cu excepția contribuabililor mijlocii și mari, este aprobată prin Ordinul ANAF nr. 2211/2013. Prin acest act, care urmează să fie abrogat de la data intrării în vigoare a Ordinului ANAF nr. 3631/2015, unitățile administrativ-teritoriale au fost arondate unităților fiscale din subordinea direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice.
În referatul de aprobare a noului act normativ, Fiscul a arătat că elaborarea unui nou ordin al președintelui ANAF este necesară pentru a fi „stabilită noua arondare a unităților administrativ-teritoriale”.
Structura teritorială a Fiscului a suferit mai multe modificări în ultimii ani
Lista actualizată este utilă având în vedere că, anul acesta, structura Direcțiilor generale regionale a finanțelor publice Galați a fost modificată prin Ordinul ANAF nr. 2852/2015. Desființarea Serviciului fiscal orășenesc Năvodari a dus la rearondarea la alte unități fiscale a localităților arondate anterior acestui serviciu fiscal.
În plus, Direcţia generală regională a finanţelor publice Ploiești a solicitat arondarea, de la 1 decembrie 2015, a localităţii Filipeștii de Târg de la Serviciul fiscal orăşenesc Boldești Scăeni la Serviciul fiscal orăşenesc Băicoi. AvocatNet.ro a scris despre acest subiect AICI.
De la 1 martie 2014, unitățile administrativ-teritoriale arondate unităților fiscale care funcționau în subordinea direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice Ploiești, Timișoara, Cluj-Napoca, Brașov și Galați au fost reorganizate. Mai exact, anumite unitati fiscale aflate în subordinea direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice mai sus menționate s-au desfiintat, iar unitatile administrativ-teritoriale care aparțineau de unitățile fiscale desființate au fost rearondate. În total, au fost desființate 15 unități fiscale.
Tot atunci, Serviciul Fiscal Orășenesc Sulina nu a mai fost desființat, iar unitățile administrativ-teritoriale (Sulina, C.A. Rosetti și Crișan) au rămas în subordinea acestui serviciu și nu au mai fost preluate de Administrația Județeană a Finanțelor Publice Tulcea.
În plus, având în vedere că Serviciul Fiscal Orășenesc Sulina nu a mai fost desființat, acesta a rămas în cadrul Direcției generale regionale a finanțelor publice Galați. Citiți mai multe amănunte, AICI.
Începând cu mai 2015, în cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Ploiești funcționează Serviciul Fiscal Orășenesc Mioveni, care cuprinde următoarele unități administrativ-teritoriale: Mioveni, Micești, Titești, Balilești, Davidești, Dărmănești, Vulturești (preluate de la Administrația Județeană a Finanțelor Publice Argeș). Aflați mai multe despre aceste modificări, AICI.
În prezent, în urma intrării în vigoare a HG nr. 520/2013, activitatea ANAF este organizată la nivel teritorial în opt direcții regionale, care au sedii în următoarele orașe:
- Iași,
- Galați,
- Ploiești,
- Craiova,
- Timișoara,
- Cluj-Napoca,
- Brașov,
- București.
Unitățile fiscale din toată țara aparțin uneia dintre cele opt direcții regionale. Noile directii regionale au fost inființate prin transformarea celor 42 de directii generale a finanțelor publice dintr-un județ, prin fuziunea prin absorbție a celorlalte direcții generale județene ale finanțelor publice din aria de competență.