Măsura era inclusă într-un Proiect de lege pentru modificarea Legii concediului paternal nr. 210/1999. Acesta a trecut de senatori în decembrie 2015, dar a fost respins recent de deputaţi, după ce a fost retrimis la comisii de mai multe ori, ceea ce înseamnă că nu va ajunge să se aplice. Iniţial, deputaţii au propus adoptarea documentului, însă apoi s-au răzgândit şi au depus un raport de respingere, deoarece modificarea duratei concediului paternal ar fi generat un efort financiar suplimentar pentru angajatori.
Propunerea legislativă prevedea mărirea duratei concediului paternal de la cinci la zece zile lucrătoare plătite. "În cazul în care titularul dreptului la concediu paternal este asigurat în cadrul sistemului asigurărilor sociale de stat, el are dreptul la un concediu paternal plătit de 10 zile lucrătoare", scria în actul amintit. Dublarea duratei concediului paternal era propusă, conform expunerii de motive a proiectului, deoarece rezolvarea actelor administrative pentru înregistrarea legală a nou-născutului necesită o perioadă de timp considerabilă, iar cinci zile nu sunt de-ajuns.
De asemenea, termenul în care se poate cere concediul paternal urma să fie reformulat, acesta urmând să fie de două luni, nu de opt săptămâni: "Concediul paternal se acordă la cerere, în primele 2 luni de la naşterea copilului, justificat cu certificatul de naştere al acestuia, din care rezultă calitatea de tată a petiţionarului".
În plus, iniţiativa legislativă respinsă definitiv de Camera Deputaţilor mai dispunea că taţii ar putea beneficia de mai multe ori de majorarea concediului paternal cu alte zece zile lucrătoare, în situaţia în care obţin atestatul de absolvire a cursului de puericultură. În prezent, aceştia se pot bucura de facilitate o singură dată.
Concediul paternal se acordă la cerere, potrivit prevederilor actuale ale Legii nr. 210/1999, iar acesta are ca scop participarea efectivă a tatălui la îngrijirea nou-născutului. Acordarea concediului se justifică cu ajutorul certificatului de naştere al copilului, care dovedeşte efectiv calitatea de tată a solicitantului.
Pe durata concediului, tatăl are dreptul la o indemnizaţie din partea angajatorului, care se plăteşte din fondul de salarii al unităţii. Cuantumul acesteia este egal cu salariul corespunzător perioadei de concediu.
În altă ordine de idei, Senatul a aprobat în 2016 încă o propunere de modificare a Legii concediului paternal. Aceasta viza creşterea numărului de zile libere suplimentare, pentru absolvirea cursului de puericultură, de la zece la 15, dar votul decisiv al Camerei Deputaţilor a fost tot pentru respingere. Detalii găsiţi aici.
Atenţie! Propunerea legislativă NU va ajunge să se aplice, din moment ce a fost respinsă, prin vot decisiv, de Camera Deputaților. Chiar dacă un proiect trece de prima Cameră parlamentară sesizată, acesta are nevoie, pentru a se aplica, și de votul favorabil al Camerei decizionale.