Proiectul de lege pentru modificarea articolului 4 din Legea nr. 210/1999 a concediului paternal a trecut de Senat, ca primă Cameră sesizată, în luna martie 2016 şi apoi a ajuns la Camera Deputaţilor, Forul decizional. În ciuda votului pozitiv al senatorilor, deputaţii au decis recent respingerea definitivă a iniţiativei legislative, astfel că aceasta nu va apuca să se aplice. Motivul invocat la respingere a fost efortul financiar suplimentar pentru angajatori ce ar fi fost implicat de aprobarea măsurii.
În forma adoptată de Senat, actul prevedea că, în situaţia în care ar obţine atestatul de absolvire a cursului de puericultură, taţii copiilor nou-născuţi urmau să primească o suplimentare a concediului paternal de 15 zile libere. În prezent, obţinerea atestatului aduce doar zece zile libere suplimentare.
Pentru a asigura participarea efectivă a taţilor la îngrijirea nou-născuţilor, aceştia pot beneficia, conform Legii nr. 210/1999, de un concediu paternal de cinci zile libere. Astfel, în baza atestatului amintit, concediul ajunge în momentul de faţă la un total de 15 zile libere, iar dacă deputaţii ar fi fost de acord cu propunerea adoptată de senatori, durata totală ar fi urmat să fie de 20 de zile libere.
"Concediul paternal se acordă la cerere, în primele 8 săptămâni de la naşterea copilului, justificat cu certificatul de naştere al acestuia, din care rezultă calitatea de tată a petiţionarului. Indemnizaţia pentru concediul paternal se plăteşte din fondul de salarii al unităţii şi este egală cu salariul corespunzător perioadei respective", scrie în Legea nr. 210/1999.
Recent, Camera Deputaţilor a respins definitiv încă un proiect deja adoptat de Senat pentru modificarea Legii concediului paternal. Acesta prevedea dublarea duratei de bază a concediului, care urma să fie de zece zile lucrătoare, nu de cinci, ca acum. Deşi documentul era propus iniţial pentru adoptare, deputaţii s-au răzgândit şi l-au respins definitiv.
Atenţie! Propunerea legislativă NU va ajunge să se aplice, din moment ce a fost respinsă, prin vot decisiv, de Camera Deputaților. Chiar dacă un proiect trece de prima Cameră parlamentară sesizată, acesta are nevoie, pentru a se aplica, și de votul favorabil al Camerei decizionale.