Noul Cod de procedură fiscală, care se va aplica din prima zi a anului 2016, prevede că formularele necesare în cazul administrării creanțelor fiscale de către organul fiscal sunt aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
În prezent, procedura de schimbare a domiciliului fiscal, atât în cazul comercianților al căror domiciliu fiscal coincide cu sediul social, cât și în cazul contribuabililor care nu au calitatea de comerciant este aprobată prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 419/2007. De asemenea, procedura de modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului este aprobată prin Ordinul MFP nr. 526/2004.
De la 1 ianuarie 2016, procedura de înregistrare a domiciliului fiscal va trebui adaptată prevederilor noului Cod de procedură fiscală, iar, în consecință, conținutul formularelor folosite în acest sens va trebui să fie actualizat.
În acest sens, ANAF a lansat în dezbatere publică un proiect de ordin prin care dorește aprobarea modelului următoarelor formulare:
- Decizie de înregistrare a domiciliului fiscal;
- Decizie de înregistrare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului;
- Notificare privind înregistrarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
A. Înregistrarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuși înregistrării în Registrul Comerțului al căror domiciliu fiscal coincide cu sediul social este prima dintre procedurile pe care ANAF vrea să le modifice prin recentul proiect de ordin lansat în dezbatere publică.
În cazul acestor contribuabili, dacă datele declarate inițial și înscrise în certificatul de înmatriculare au suferit modificări, acestea pot fi corectate prin completarea și depunerea la Fisc a unei cereri de înregistrare a mențiunilor/cereri de preschimbare a certificatului de înmatriculare.
Până la finalizarea procedurii de înregistrare a domiciliului fiscal, competența de administrare a acelor contribuabili care își schimbă sediul social revine organului fiscal central de la vechiul domiciliu fiscal, se arată în proiectul de ordin al Fiscului.
Ca și până acum, pentru a-și înregistra domiciliul fiscal, contribuabilii care au obligația înregistrării în registrul comerțului vor depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială este situat noul sediu social formularul 050 „Cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, dar și o serie de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acesta.
De asemenea, tot ca în prezent, în vederea realizării transferului dosarului fiscal, cererea de înregistrare a domiciliului fiscal va fi transmisă, în maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de către organul fiscal central în a cărui rază teritorială este situat noul sediu social către vechiul organ fiscal, unde contribuabilul a avut înainte sediul social.
Dosarul fiscal va fi transmis tot în cel mult 15 zile de la primirea cererii și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, dar și de fișa de evidență pe plătitor.
Decizia de înregistrare a domiciliului fiscal va fi emisă în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea dosarului fiscal. De la data când contribuabilului îi va fi comunicată această decizie, organul fiscal central de la noul domiciliu fiscal va administra contribuabilul.
B. Cea de-a doua procedură pe care Fiscul vrea să o actualizeze, pentru a se alinia prevederilor noului Cod de procedură fiscală, se referă la înregistrarea domiciliului fiscal în cazul contribuabililor care sunt supuși înregistrării la organele fiscale centrale.
Persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică vor trebui să depună, se arată în proiectul de ordin al Fiscului, formularul 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere”, precum și formularul 050 „Cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului”.
În schimb, persoanele fizice care exercită profesii libere vor depune la organul fiscal central în a cărui rază teritorială este situat noul sediu al activității formularul 050, dar și formularul 070 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere”.
C. Procedura de înregistrare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor, persoane fizice care dețin cod numeric personal, menționată în proiectul de act normativ al Fiscului, prevede că, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii primei declarații fiscale, organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilii și-au stabilit domiciliul fiscal, transmite o solicitare scrisă organului fiscal central în a cărui rază teritorială aceștia au avut ultimul domiciliu fiscal, în vederea transferului dosarului fiscal.
Acesta va fi mutat în termen de cel mult 15 zile de la primirea acestei solicitări și va fi însoțit de un exemplare al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență de plătitor, cu confirmare de primire.
D. În ceea ce privește înregistrarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, procedura care face parte din proiectul de ordin al Fiscului prevede că aceasta poate avea loc „în cazuri bine justificate”. Noua procedură o va înlocui pe cea prevăzute de Ordinul nr. 526/2004 privind procedura de modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, în vigoare de la 15.09.2004.
Înregistrarea din oficiu va fi inițiată în lipsa unei cereri de înregistrare a noului domiciliu fiscal, atunci când organul constatator se va sesiza în acest sens.
Contribuabilul va fi notificat cu privire la această înregistrare din oficiu și va trebui să se prezinte la organul fiscal central în a cărui rază teritorială urmează să-și stabilească noul domiciliu fiscal, pentru a clarifica situația fiscală. De asemenea, el va întocmi un referat motivat, prin care va sista procedura de înregistrare din oficiu. Ulterior, înregistrarea domiciliului fiscal al contribuabililor se va realiza folosind una dintre primele două proceduri menționate mai sus.
În situația în care contribuabilul nu se va prezenta în termen de 15 zile la sediul organului fiscal central pentru clarificarea situației sale fiscale, va fi întocmită o notă privind înregistrarea din oficiu a domiciliului fiscal. Aceasta va ține loc de cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului și va cuprinde următoarele elemente:
- Denumirea organului fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare a noului domiciliu fiscal;
- Datele de identificare a contribuabilului sau a împuternicitului desemnat de acesta, după caz;
- Obiectul notei;
- Informații din documentul de identificare care atestă stabilirea domiciliului sau reședinței, precum și din documentele care fac dovada deținerii legale a spațiului pentru domiciliul fiscal, după caz;
- Motivele de drept și de fapt care determină organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fisal fără depunerea cererii de înregistrare a noului domiciliu fiscal să ia decizia de înregistrare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului;
- Numele și semnătura persoanei care a întocmit nota privind înregistrarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
În continuare, după întocmirea acestei note, înregistrarea din oficiu se va realiza conform procedurii prevăzute pentru înregistrarea la cerere a domiciliului fiscal al contribuabilului.
Consultați noile variante ale formularelor modificate de Fisc, care fac parte din proiectul de act normativ.
LATER EDIT: Ordinul ANAF nr. 3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 15 din 8 ianuarie 2016 și se află deja în vigoare. Găsiți AICI toate detaliile.
Fiscul modifică și formularele de înregistrare fiscală a contribuabililor, dar și tipurile de
obligații fiscale care formează vectorul fiscal
De asemenea, având în vedere modificările legislative care vor avea loc începând cu prima zi a anului viitor, ANAF propune, pe lângă modificarea procedurilor de înregistrarea a domiciliului fiscal, și modificarea formularelor de înregistrare fiscală și a instrucțiunilor de completare a acestora.
Printre schimbări se află menționarea în formularele de înregistrare fiscală a mențiunii privind radierea înregistrărilor fiscale.
În proiectul de ordin lansat recent de Fisc sunt incluse următoarele 11 declarații, cereri și certificate de înregistrare care urmează să fie actualizate:
- Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică (010) – acest formular va fi modificat prin completarea secțiunii privind vectorul fiscal cu obligația declarativă privind contribuția pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății;
- Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România (015) – acest nou formular va fi completat și depus de către contribuabilii nerezidenți alții decât persoanele fizice, care nu au sediu permanent în România, dar care au obligații fiscale, potrivit legilor speciale; va înlocui formularul 090;
- Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoane fizice române şi străine care deţin cod numeric personal (020) – acest formular va fi folosit de persoanele fizice române și străine care dețin cod numeric personal, care se vor înregistra fiscal prin depunerea acestuia;
- Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoane fizice care nu deţin cod numeric personal (030) – acest formular va fi folosit pentru înregistrarea fiscală a persoanelor fizice care nu dețin cod numeric personal; de asemenea, în acest formular vor fi modificate datele cuprinse în vectorul fiscal cu privire la TVA;
- Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru instituţii publice (040) – în acest formular va fi completată secțiunea privind vectorul fiscal;
- Cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului (050), cod 14.13.04.16;
- Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru sediile secundare (060);
- Declaraţie privind sediile secundare (061) – acest nou formular va fi completat și depus de către contribuabilii care înființează sedii secundare, la organul fiscal competent, fără a a se atribui cod de înregistrare fiscală;
- Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere (070);
- Certificat de înregistrare în scopuri de TVA;
- Certificat de înregistrare fiscală.
Proiectul de act normativ lansat de Fisc menționează că, la data intrării în vigoare a acestor prevederi, vor fi abrogate ordinele ANAF care aprobau formularele 011 (Ordinul ANAF nr. 3261/2011 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului „Declaraţie de înregistrare ca plătitor al contribuţiei trimestriale pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii), 096 (Ordinul ANAF nr. 1786/2012 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate pentru anularea înregistrării în scopuri de TVA, în vederea aplicării regimului de scutire prevăzut la art. 152 din Codul fiscal) și 090 (Ordinul ANAF nr. 7/2010 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, cu modificările și completările ulterioare).
Ce tipuri de obligații se vor înscrie în vectorul fiscal în 2016
Vectorul fiscal reprezintă, potrivit noului Cod fiscal, totalitatea tipurilor de obligații fiscale pentru care există obligaţii de declarare cu caracter permanent.
În 2016, declaraţia de înregistrare fiscală va cuprinde: datele de identificare a contribuabilului/plătitorului, datele privind vectorul fiscal, datele privind sediile secundare, datele de identificare a împuternicitului, datele privind situaţia juridică a contribuabilului/plătitorului, precum şi alte informaţii necesare administrării creanţelor fiscale.
Potrivit proiectului de ordin al ANAF, categoriile de obligații fisale de declarare, cu caracter permanent, care se înscriu în vectorul fiscal vor fi, în 2016, următoarele:
- taxa pe valoarea adăugată;
- impozitul pe profit;
- impozitul pe veniturile microîntreprinderilor;
- accizele;
- impozitul la ţiţeiul din producţia internă;
- impozitul pe venitul din salarii şi pe venituri asimilate salariilor;
- contribuţia pentru asigurări sociale de sănătate;
- contribuţia de asigurări pentru şomaj;
- contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
- contribuţia de asigurări sociale;
- contribuţia la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale;
- contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii;
- redevenţele miniere;
- redevenţele petroliere;
- contribuţia pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii;
- impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice şi al gazului natural;
- impozitul asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale;
- impozitul pe veniturile din activităţile de exploatare a resurselor naturale, altele decât gazele naturale;
- impozitul pe construcţii;
- taxă de autorizare/taxă de licenţă din domeniul jocurilor de noroc.
LATER EDIT: Fiscul a modificat formularele de înregistrare fiscală a contribuabililor și tipurile de obligații fiscale care formează vectorul fiscal. AvocatNet.ro a scris AICI despre modificările apărute.