Legea nr. 207/2015 prin care este aprobat noul Cod de procedură fiscală a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 547 din 23 iulie 2015.
Legea a fost votată de deputați în 24 iunie, cu 210 voturi „pentru”, 7 „împotrivă” și o abținere.
Noul Cod de procedură fiscală, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016, modifică, printre altele, regimul dobânzilor și penalităților de întârziere.
Și în 2016, ca în prezent, dobânzile (acele obligații fiscale accesorii care reprezintă echivalentul prejudiciului creat titularului creanței fiscale principale ca urmare a neachitării la scadență, de către debitor, a obligațiilor fiscale principale) vor fi calculate pentru fiecare zi de întârziere. Cu toate acestea, de la anul, valoarea dobânzii va fi redusă la 0,02% pentru fiecare zi de întârziere, de la 0,03%, cât este în prezent.
De asemenea, și penalitățile de întârziere vor fi micșorate, de la valoarea actuală, de 0,02%, la 0,01% pe fiecare zi de întârziere.
Noul Cod de procedură fiscală include un nivel de 1% al majorărilor de întârziere pe lună sau fracțiune de lună în cazul obligațiilor fiscale administrate de organele fiscale locale, față de 2% în prezent.
Aflați ce penalitate de nedeclarare veți plăti dacă sumele datorate statului vor proveni din evaziune fiscală din acest articol.
Sistemul fiscal din România urmează să fie modificat major, odată cu intrarea în vigoare a celor doi piloni legislativi care îl reglementează: Codul fiscal și Codul de procedură fiscală. AvocatNet.ro a analizat documentele și a publicat mai multe articole prin care explică ce noutăți aduc cele două acte normative. Puteți urmări toate articolele publicate de noi până acum accesând pagina Noul sistem fiscal.
De la 1 ianuarie 2016, regulile de desfășurare a unei inspecții fiscale vor fi modificate. Mai precis, va apărea o nouă metodă de control, se va modifica perioada supusă inspecției fiscale, iar inspectorii vor emite decizii de impuere provizorii.
Potrivit noului Cod de procedură fiscală, inspecția fiscală va putea fi aplicată atât contribuabilului, la fel ca în prezent, cât și plătitorului.
În timpul unei inspecții fiscale va fi folosită o metodă nouă de control, și anume verificarea exhaustivă, care constă în activitatea de verificare a tuturor documentelor și operațiunilor care stau la baza modului de calcul, de evidențiere și de plată a obligațiilor fiscale.
În ceea ce privește perioada supusă inspecției fiscale, din 2016 aceasta va începe de la sfârșitul perioadei controlate anterior.
Tot ca o noutate, de la 1 ianuarie 2016, pe întreaga durată a desfășurării inspecției fiscale, organele de inspecție vor putea să emită decizii de impune provizorii, în care se vor regăsi obligațiile fiscale suplimentare principale aferente unei perioade și unui tip de obligație verificată.
Mai multe informații despre noua decizie de impunere provizorie, dar și despre modificările aduse de Fisc deciziilor de impunere, AICI.
Fiscul va emite o nouă decizie dacă se va constata o modificare a bazei de impozitare
Din 2016, pe baza raportului de inspecție fiscală vor fi emise următoarele documente fiscale, dintre care ultimele două fac parte dintr-un proiect de ordin lansat de Fisc în dezbatere publică la începutul lunii:
- Decizia de impunere, pentru diferențe în plus sau în minus de obligații fiscale principale aferente diferențelor de baze de impozitare;
- Decizia de nemodificare a bazelor de impozitare, dacă nu se constată diferențe ale bazelor de impozitare și respectiv de obligații fiscale principale;
- Decizia de modificare a bazelor de impozitare, dacă se constată diferențe ale bazelor de impozitare, dar fără stabilirea de diferențe de obligații fiscale principale.
Astfel, în urma unei inspecții fiscale vor fi emise, după caz, ca și în prezent, decizii privind nemodificarea bazei de impozitare, iar, ca o noutate, vor fi redactate și decizii ce privesc modificarea acestor date. AvocatNet.ro a scris un articol despre cele două formulare care vor fi emise în urma unei inspecții fiscale.
Noul Cod de procedură fiscală stabilește că toate companiile care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate vor fi obligate să întocmească un dosar al prețurilor de transfer, și nu doar cele cărora li se solicită expres acest lucru în cadrul unei inspecții fiscale, așa cum se întâmplă în prezent.
Concret, contribuabilii care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate vor avea obligația depunerii dosarului prețurilor de transfer în momentul în care va fi atins sau depășit cuantumul prevăzut de lege.
Detaliile privind pragurile de la care devine obligatoriu acest dosar, precum și termenele de depunere și conținutul acestuia urmează să fie stabilite prin ordin al președintelui ANAF.
Mai multe despre obligativitatea dosarului de prețuri de transfer, AICI.
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a elaborat, în luna noiembrie un proiect de ordin care conține procedura aplicabilă din 2016 în ceea ce privește corectarea erorilor din deconturile de taxă pe valoarea adăugată depuse de contribuabili.
ANAF a preluat în noul proiect de ordin instrucțiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile TVA din Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr.179/2007.
Pentru a cere modificarea unor informații din decontul TVA, persoana impozabilă va completa, și în 2016, o solicitare de corectare a erorilor materiale, se arată în proiectul de act normativ al Fiscului. La această cerere vor fi anexate o serie de documente justificative.
Pe baza acestor documente, angajații Fiscului vor realiza un referat în care vor apărea greșelile constatate și modul în care acestea pot fi corectate. Apoi, va fi emisă Decizia de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată, în care vor fi evidențiate diferențele în plus sau în minus față de suma declarată inițial.
Dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 5 ani. Din 2016, acest termen va începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, și nu de la 1 ianuarie, ca în prezent.
Mai multe informații despre modul în care se va efectua corectarea erorilor materiale, la inițiativa Fiscului, AICI.
Fiscul a elaborat un proiect de ordin prin care aprobă noi modele pentru mai multe formulare care se folosesc în cursul anului fiscal, printre care și declarațiile de venit estimat și deciziile privind plățile anticipate, actualizările fiind obligatorii ca urmare a intrării în vigoare, de la 1 ianuarie 2016, a noului Cod de procedură fiscală.
Formularul 220 în care se declară venitul estimat sau norma de venit va fi modificat și va avea noi termene de depunere, în funcție de fiecare tip de contribuabil în parte.
Din 2016, va exista o nouă situație în care completarea și depunerea formularului 220 va fi obligatorie: este vorba de persoanele care au venituri din pensii provenite din alt stat, care vor declara aceste sume de bani la Fisc.
Vedeți ce modificări vor fi aduse altor cinci formulare fiscale, AICI.
De la 1 ianuarie 2016, termenul legal în care urmează să fie rambursată taxa pe valoarea adăugată va fi majorat de la 45 de zile la 90 de zile în situația soluționării unui decont de TVA cu control anticipat.
Emanuel Băncilă, liderul practicii de dispute și litigii fiscale din cadrul Radu și Asociații, casa de avocatură asociată EY în România, a declarat pentru AvocatNet.ro că acest termen legal poate fi prelungit la rândul său cu alte șase luni, în situția în care se cere verificarea declarațiilor efectuate în sistemmul VIES sau sunt necesare informații de la autorități fiscale din alte state.
„Se ajunge astfel la un termen legal de 9 luni în care se poate soluționa o cerere de rambursare a TVA, fără posibilitatea pentru contribuabil de a cere dobânzi pentru rambursarea cu întârziere a TVA”, a spus Emanuel Băncilă.
Mai multe despre efectele pozitive, dar și cele negative ale Codului de procedură fiscală, AICI.
Agenția Națională de Administrare Fiscală a lansat un proiect de ordin în care este inclusă procedura de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, conform cu prevederile noului Cod fiscal și ale noului Cod de procedură fiscală.
Fiscul va prelua în noul ordin actuala procedură de soluționare a deconturilor, cu modificarea corespunzătorare a trimiterilor la noile articole din Codul fiscal și COdul de procedură fiscală și a formularelor de decizii emise în temeiul acestei proceduri.
Prin acest proiect de ordin va fi eliminat domeniul „Comerțul cu ridicata al cerealelor, semințelor, furajelor și tutunului neprelucrat” (cod CAEN 4621) din categoria domeniilor de activitate care atrag încadrarea la risc fiscal mare în cazul contribuabililor mijlocii sau pentru care obține un punctaj specific în Fișa indicatorilor de inspecție fiscală sau pentru care nu se aprobă regimul special de exportatori.
Din 2016, procedura de contestare a actelor administrative fiscale va fi modificată. Contribuabilii vor avea la dispoziție 45 de zile, în loc de 30, pentru formularea contestației fiscale.
Mai multe amănunte despre formularele vizate de proiectul de ordin al Fiscului, AICI.