Mult aşteptata Lege antifumat a fost adoptată la mijlocul săptămânii de deputaţi, la mai bine de patru ani după ce proiectul legislativ trecuse de Senat.
Aşa cum reiese din forma amendată a proiectului, fumatul va fi interzis complet -- nu doar restrâns -- în toate spaţiile publice închise, precum şi în spaţiile închise de la locul de muncă şi în locurile de joacă pentru copii (chiar şi cele în aer liber).
Mai mult, potrivit documentului, fumatul va fi interzis complet, de asemenea, în unităţile de învăţământ şi în cele destinate protecţiei şi asistenţei copilului.
Nici fumatul în baruri, discoteci sau cluburi nu va mai fi permis, după ce documentul va intra în vigoare.
Mai multe informaţii despre acest subiect citiţi aici.
Casele de marcat dotate cu role jurnal pe suport hârtie vor fi înlocuite, treptat, cu aparate de marcat echipate cu jurnal electronic.
Totuşi, trecerea se va realiza etapizat, începând cu 2017, după ce termenul de la care agenţii economici vor fi obligaţi să utilizeze noile aparate a fost încă o dată amânat, de data aceasta cu şase luni.
Astfel, potrivit ultimelor dispoziţii, marii contribuabili vor utiliza aparate electronice începând cu data de 1 aprilie 2017, în timp ce de la 1 iulie 2017 aceeaşi obligaţie va reveni şi contribuabililor mijlocii. În ceea ce-i priveşte pe contribuabilii mici, aceştia vor fi obligaţi să folosească aparate de marcat cu jurnal electronic începând cu data de 1 noiembrie 2017.
Detalii suplimentare sunt disponibile aici.
Cu ocazia sărbătorilor de Crăciun, angajatorii pot oferi salariaţilor diverse cadouri în bani sau în natură, precum şi tichete cadou. Aceste "beneficii" au regimuri fiscale diferite, în sensul că unele dintre ele nu se impozitează, în timp ce pentru altele trebuie plătite taxe şi contribuţii sociale.
Conform normelor legale, tichetele cadou sunt considerate avantaje primite de persoana fizică. Astfel, tichetele cadou acordate potrivit legii, indiferent dacă sunt acordate în beneficiul copiilor minori ai angajaţilor, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului, sau sunt acordate angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, în limita sumei de 150 lei sau peste acest plafon, sunt supuse impozitului pe venit.
Noul Cod fiscal, aplicabil de la 1 ianuarie 2016, stabileşte că tichetele cadou în valoare de cel mult 150 de lei nu vor mai fi impozitate.
Din acest articol puteţi afla care este regimul fiscal al tichetelor cadou.
De la anul, va exista o procedură specială de înregistrare în scopuri de TVA, pentru firmele care fac tranzacții intracomunitare, dar care n-au obligația să aibă cod de TVA în România.
Mai precis, persoanele cu sediul activității economice în România, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA pentru operațiuni în România, trebuie să solicite Fiscului înregistrarea specială în scopuri de TVA doar pentru operațiuni intracomunitare, dacă se află într-una din cele trei situații reglementate de noul Cod fiscal.
Aflaţi din acest articol semnat AvocatNet.ro care sunt cele trei situaţii care permit o astfel de înregistrare.
Din 2016, potrivit noului Cod fiscal, persoanele fizice care nu obţin venituri vor fi obligate să achite contribuţia la sistemul public de sănătate (CASS) şi să depună o declaraţie în acest sens la ANAF.
Printre categoriile de persoane obligate la plata contribuţiei la valoare salariului minim pe economie (în prezent de 1050 lei) se regăsesc şi românii cu domiciliul în ţară, care lucrează în străinătate, dar care nu pot face dovada deţinerii unei asigurări de sănătate în statul în care îşi desfăoară efectiv activitatea.
Aplicând cota de 5,5% la baza de calcul, rezultă o sumă de aproximativ 57 lei/lunar (693 de lei într-un an) pe care plătitorii de CASS care nu obţin venituri o vor datora la bugetul de stat.
Pentru a citi mai multe detalii despre acest subiect important, intraţi aici.
Din moment ce zilele de 26 decembrie şi 2 ianuarie pică sâmbăta, salariaţii cu program normal vor beneficia cu ocazia Sărbătorilor de iarnă de doar două zile libere legale: 25 decembrie şi 1 ianuarie.
Vor exista şi persoane obligate prin lege să lucreze în aceste zile, persoane care vor trebui să aibă parte de compensaţii din partea angajatorilor: timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile sau spor la salariul de bază.
Aici găsiţi mai multe informaţii.
În anul 2016, proprietarii de maşini vor trebui să plătească mai mulţi bani pentru timbrul de mediu.
Conform legislaţiei în vigoare, valoarea în lei a acestei taxe se calculează în funcţie de cursul de schimb valutar al monedei euro stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octomrbie. Deoarece cursul de schimb ce va fi folosit în 2016 la determinarea timbrului de mediu este mai mare faţă de cel utilizat în 2015, cuantumul acestuia va creşte.
Concret, pentru calcularea timbrului de mediu în anul 2016 va fi folosit un curs de schimb valutar leu-euro de 4,4159 lei, valoare înregistrată la data de 1 octombrie.
Puteţi citi aici mai multe informaţii despre subiect.
Potrivit normelor legale, inspectorii antifraudă pot întocmi un proces-verbal pentru constatarea și sancționarea contravențiilor la finalul tuturor controalelor efectuate la firme.
Documentul a fost modificat recent de Fisc, prin publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului nr. 3602/2015.
Astfel, începând de la 1 ianuarie 2016, data începând cu care acesta urmează să fie folosit, în textul formularului se va face referire la prevederile Legii nr. 207/2015 privind noul Cod de procedură fiscală, și nu la cele cuprinse în Legea nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală valabil până la data de 31 decembrie 2015.
De asemenea, în noul proces-verbal vor fi cuprinse informații privitoare la contul în care trebuie achitată amenda și faptul că, dacă în termen de 15 zile de la data comunicării procesului-verbal, contravenientul nu o va achita, următorul pas îl reprezintă executarea silită.
Detalii, aici.
Peste 300 de fapte vor putea fi înscrise în cazierul fiscal al contribuabililor, aproape triplu decât până acum, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern, lansat în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor Publice.
Concret, vor fi introduse în anexă unele fapte noi față de cele care se regăsesc în HG nr. 31/2003, a căror săvârșire reflectă un comportament fiscal inadecvat, dar vor fi, în același timp, și eliminate o serie de fapte, întrucât actele normative sau unele articole din actele normative care prevedeau și sancționau faptele au fost abrogate între timp.
În acest articol găsiţi mai multe explicaţii.
Arondarea unităților administrativ-teritoriale din toată țara va fi schimbată de la 1 ianuarie 2016, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial.
Odată cu intrarea în vigoare a noului Cod de procedură fiscală, competența în ceea ce privește administrarea creanțelor fiscale revine unui organ fiscal teritorial din cadrul ANAF, stabilit prin ordinul al președintelui instituției, în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului.
Noua arondare a unităţilor administrativ-teritoriale poate fi consultată aici.
Comentarii articol (0)