Legea nr. 15/2016 privind modificarea şi completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 72 din 1 februarie 2016.
- Actul normativ care interzice completul fumatul în spaţiile publice închise a fost publicat la începutul săptămânii în Monitorul Oficial, fiind programat să între în vigoare în 45 de zile de la apariţie.
- Astfel, din 17 martie, fumatul va fi interzis complet în toate spaţiile publice închise, inclusiv în baruri, discoteci şi restaurante, precum şi în spaţiile închise de la locul de muncă şi în locurile de joacă pentru copii. Potrivit documentului, fumatul va fi permis "numai în camere special amenajate, exclusiv în zona de tranzit a aeroporturilor internaţionale", cu condiţia respectării anumitor reguli.
- De asemenea, fumatul va fi interzis complet în unităţile de învăţământ şi în cele destinate protecţiei şi asistenţei copilului. Singura excepţie va fi reprezentată de celulele deţinuţilor din penitenciarele de maximă siguranţă.
- Amenzile pentru persoanele fizice care nu vor respecta dispoziţiile legii sunt cuprinse între 100 şi 500 de lei, în timp ce persoanele juridice care nu vor respecta interdicţiile referitoare la fumat vor risca din partea autorităţilor sancţiuni cu înăsprire graduală, inclusiv închiderea unităţilor.
- Toate detaliile le găsiţi aici.
- Termen de intrare în vigoare: 17 martie 2016.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 1/2016 pentru modificarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, precum și a unor acte normative conexe a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 85 din 4 februarie 2016.
- Potrivit actului normativ publicat joi, instanţa de executare este cea care se ocupă de soluţionarea cererilor de încuviinţare a executării silite, astfel că această activitate nu mai revine executorilor judecătoreşti, aşa cum s-a întâmplat din octombrie 2014.
- Modificările prevăzute de documentul care a şi intrat în vigoare la momentul apariţiei vin în contextul în care Curtea Constituţională a decis recent că încuviinţarea executării silite de către executorii judecătoreşti nu respectă Legea fundamentală, întrucât prin "delegarea" încuviinţării către executori nu sunt respectate exigenţele dreptului la un proces echitabil.
- Concret, de-acum, în cel mult trei zile de la înregistrarea cererii, executorul judecătoresc cere instanţei de executare să încuviinţeze executarea silită, înaintându-i cererea creditorului, titlul executoriu, încheierea de înregistrare şi deschidere a dosarului de executare şi dovada achitării taxei judiciare de timbru.
- Mai multe informaţii despre acest subiect, aici.
- Termen de intrare în vigoare: 4 februarie 2016.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 442/2016 privind cuantumul tranzacțiilor, termenele pentru întocmire, conținutul și condițiile de solicitare a dosarului prețurilor de transfer și procedura de ajustare/estimare a prețurilor de transfer a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 74 din 2 februarie 2016.
- Potrivit actului normativ, dosarul preţurilor de transfer este obligatoriu pentru contribuabilii/plătitorii din categoria marilor contribuabili care desfășoară tranzacții cu persoane afiliate şi care depăşesc anumite plafoane, stabilite de documentul citat. Aceştia vor avea obligaţia prezentării dosarului preţurilor de transfer în termen de 10 zile de la solicitarea documentului de către organul fiscal.
- În ceea ce priveşte contribuabililii mici şi mijlocii, precum şi marii contribuabili care nu depăşesc plafonul stabilit, întocmirea dosarului preţurilor de transfer se va face doar la cererea echipelor de inspecţie fiscală, când tranzacţiile cu entităţile afiliate depăşesc anumite valori semnificative. În acest caz, prezentarea dosarului de preţuri de transfer se va face într-un interval cuprins între 30 și 60 de zile calendaristice, ce va putea fi prelungit o singură dată, cu o perioadă de cel mult 30 zile calendaristice.
- Prevederile documentului se aplică procedurilor iniţiate după data de 1 ianuarie 2016, astfel încât primul termen de întocmire a dosarului preţurilor de transfer, obligatoriu pentru anumiţi contribuabili, va fi 25 martie 2017 (termenul legal de depunere a declarațiilor anuale privind impozitul pe profit).
- Detalii, aici.
- Termen de intrare în vigoare: 2 februarie 2016.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 558/2016 privind Procedura de publicare a listelor debitorilor care înregistrează obligații fiscale restante, precum și cuantumul acestor obligații a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 78 din 3 februarie 2016.
- O nouă procedură de publicare a listelor debitorilor care înregistrează obligații fiscale restante, precum și cuantumul acestor obligații, au fost aprobate prin intermediul acestui act normativ.
- Astfel, organele fiscale centrale vor publica pe pagina de internet a Fiscului lista debitorilor „care înregistrează obligații fiscale restante, precum și cuantumul acestor obligații, pentru fiecare buget administrat de organele fiscale centrale”.
- Mai precis, lista va cuprinde, spre exemplu, debitorii persoane fizice ale căror obligaţii fiscale depăşesc plafonul de 100 de lei sau debitorii din categoria marilor contribuabili care înregistrează datorii de cel puţin 1.500 de lei.
- Din acest articol puteţi afla mai multe informaţii despre subiect.
- Termen de intrare în vigoare: 3 februarie 2016.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 370/2016 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 72 din 1 februarie 2016.
- Prin intermediul acestui document, Fiscul a aprobat o nouă procedură de stabilire a timbrului de mediu pentru autovehicule.
- Concret, organul fiscal competent din cadrul ANAF va stabili timbrul de mediu în mai multe situaţii, inclusiv cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, în situaţia autovehiculelor pentru care s-a emis decizie de restituire a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
- Aflaţi de aici ce documente trebuie să depună contribuabilii care solicită stabilirea timbrului de mediu.
- Termen de intrare în vigoare: 1 februarie 2016.
Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 23 din 26 octombrie 2015 (Completul competent să judece recursul în interesul legii) a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 71 din 2 februarie 2016.
- ÎCCJ a stabilit, prin intermediul actului normativ citat, că un asigurător RCA este obligat să acorde despăgubiri rudelor unui șofer vinovat de producerea unui accident, cu următoarea condiţie: soțul/soția sau persoanele care se află în întreținerea proprietarului sau a șoferului mașinii asigurate să fi fost victime directe ale evenimentului rutier și să fi suferit vătămări corporale în urma acestuia.
- Potrivit deciziei Curţii, la nivel de principiu, asigurarea de răspundere civilă produsă prin accidente de vehicule reprezintă „o garanție a persoanelor vătămate prin accident și care aveau deschisă o acțiune în daune împotriva vinovatului de accident ori a moștenitorilor acestuia", că prejudiciul cauzat va fi reparat.
- Decizia luată de judecătorii instanței supreme a devenit obligatorie pentru toate instanțele din țară de săptămâna trecută, odată cu apariţia actului normativ în Monitorul Oficial.
- Mai multe despre acest subiect citiţi aici.
- Termen de intrare în vigoare: 2 februarie 2016.
Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 24 din 16 noiembrie 2015 a Completului competent să judece recursul în interesul legii a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 76 din 2 februarie 2016.
- Potrivit documentului, litigiile pe clauze abuzive trebuie soluţionate de către secţiile civile sau completele specializate în materie civilă (litigii cu profesioniştii) din cadrul tribunalului, atunci când în proces sunt implicate ANPC/alte organe ale administraţiei publice şi băncile comerciale/profesioniştii.
- Magistraţii şi-au motivat hotărârea prin faptul că obiectul litigiului constă, în esenţă, în analiza caracterului abuziv al clauzelor unui contract guvernat de norme de drept privat.
- Legea clauzelor abuzive prevede că, la constatarea folosirii de contracte de adeziune ce conţin clauze abuzive, organele de control trebuie să sesizeze tribunalul competent, pentru a cere eliminarea acestora din contractele aflate în curs de executare.
- Detalii, aici.
- Termen de intrare în vigoare: 2 februarie 2016.
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 560/2016 pentru aprobarea Procedurii de administrare și monitorizare a contribuabililor mijlocii și pentru modificarea unor prevederi referitoare la activitatea de administrare a contribuabililor mijlocii a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 83 din 4 februarie 2016.
- Actul normativ stipulează că organele fiscale care au competența să administreze contribuabilii din categoria celor mijlocii sunt administrațiile special constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz.
- Documentul adoptă o procedură amplă privind monitorizarea și administrarea contribuabililor din categoria celor mijlocii. Aceasta surprinde mai multe posibile etape, prin care: procedura de înregistrare fiscală, cea a depunerii obligaţiilor rectificative, procedura de eliberare a documentelor solicitate sau cea de soluţionare a contestaţiilor.
- Aflaţi din acest articol toate informaţiile necesare.
- Termen de intrare în vigoare: 4 februarie 2016.
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 522/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare de declarații informative a fost publciat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 78 din 3 februarie 2016.
- Modelul şi conţinutul declaraţiilor informative privind operațiunile din sfera TVA, desfășurate în anul 2015 (formularele 392A și 392B), au fost aprobate prin intermediul acestui document.
- Astfel, declarațiile 392A și 392B trebuie depuse până pe 25 februarie, inclusiv, a anului următor celui de raportare, la organul fiscal competent. Cele două declarații pot fi depuse la registratura organului fiscal competent și prin poștă, cu scrisoare recomandată, dar și prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
- Potrivit noului Cod de procedură fiscală, nedepunerea declarațiilor 392 se sancționează cu amendă cuprinsă între 12.000 și 14.000 de lei pentru contribuabilii mijlocii și mari, respectiv între 2.000 și 3.500 de lei pentru ceilalți contribuabili.
- Aflaţi de aici cum trebuie completat atât formularul 392A, cât şi cel 392B.
- Termen de intrare în vigoare: 3 februarie 2016.
Comentarii articol (0)