În primul rând, din luna martie, administratorii de bloc au de îndeplinit o nouă obligaţie, potrivit Legii nr. 34/2015 pentru completarea art. 36 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.
Mai precis, în lista de atribuţii a persoanelor ce ocupă această funcţie a fost introdusă "informarea trimestrială, în scris sau prin poşta electronică, a proprietarilor, membrii asociaţiei de proprietari, cu privire la situaţia financiară cuprinzând toate elementele de cheltuieli, venituri, încasări şi plăţi aferente asociaţiei de proprietari". Informarea trebuie semnată de către administrator şi contrasemnată de către preşedintele şi cenzorul asociaţiei.
Deşi nu scrie în mod explicit că aceasta este obligatorie, administratorii de bloc pot fi sancţionaţi cu amendă de la 500 la 3.000 de lei pentru neîndeplinirea propriilor atribuţii.
În al doilea rând, din luna noiembrie, atât administratorul, cât şi preşedintele asociaţiei sunt obligaţi să elibereze, la cererea proprietarilor, adeverinţe cu situaţia cheltuielilor de întreţinere, defalcate pe datoria de bază şi penalităţi.
"La solicitarea scrisă a proprietarului, preşedintele şi administratorul asociaţiei de proprietari au obligaţia să elibereze în scris o adeverinţă prin care să prezinte situaţia cheltuielilor privind întreţinerea, defalcate pe datoria de bază şi penalităţi, precum şi modalitatea de calcul al penalităţilor", scrie în Legea nr. 277/2015, care a modificat, de asemenea, Legea nr. 230/2007.
Înainte de această schimbare, legea prevedea doar că proprietarii au dreptul să ştie toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi că pot cere acces la orice document al acesteia.
Notă: Informaţii suplimentare despre aceste subiecte pot fi găsite aici şi aici.
Ce proiecte se află în curs de legiferare
Anul 2015 a mai adus şi două proiecte legislative importante ce vizează regimul asociaţiilor de proprietari. Dacă unul mai aşteaptă doar votul decisiv al deputaţilor, celălalt încă se află la Guvern.
Potrivit unui proiect de lege trecut deja prin Senat şi aflat acum pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor, cu propunere de adoptare, asociaţiile de proprietari vor trebui să afişeze modalitatea de calcul a sumelor de plată lunare aferente fiecărui proprietar de apartament.
"Asociaţia de proprietari, prin grija preşedintelui asociaţiei, va afişa lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, modalitatea de calcul în urma căreia au rezultat sumele lunare de plată a proprietarilor. Modalitatea de calcul va conţine şi arăta explicit toate costurile şi sumele care formează totalul de plată al proprietarilor, respectiv modul de calcul şi de repartizare a acestor cheltuieli către proprietari", scrie în documentul amintit, care prevede amenzi de la 500 la 3.000 de lei pentru neîndeplinirea obligaţiei.
Dacă va primi votul decisiv al deputaţilor, propunerea legislativă va mai avea nevoie doar de semnătura preşedintelui pentru a se aplica.
În altă ordine de idei, în vară, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care va înlocui complet Legea nr. 230/2007.
Printre principalele noutăţi incluse în document se numără creşterea anumitor amenzi, introducerea unei sancţiuni pentru proprietarii care nu permit accesul preşedintelui de asociaţie în apartament (în cazul unei inspecţii) şi obligaţia cenzorului de a avea studii superioare economice, tehnice sau juridice.
Totuşi, proiectul are în faţă un traseu legislativ destul de lung. Pentru a ajunge să se aplice, acesta trebuie să fie adoptat de Executiv şi apoi de Parlament, promulgat de preşedintele ţării şi publicat în Monitorul Oficial.
Notă: Mai multe informaţii despre cele două propuneri legislative sunt disponibile aici şi aici.
Comentarii articol (2)