Senatorii au aprobat ieri un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.
Potrivit documentului, asociatiile de proprietari vor trebui sa afize lunar modul de calcul al cheltuielilor, lucru de care se va ocupa presedintele asociatiei.
Mai exact, in proiectul de act normativ aprobat marti de senatori se mentioneaza ca asociatia de proprietari, prin grija presedintelui asociatiei, va afisa lunar, la vedere, langa lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari, modalitatea de calcul in urma careia au rezultat sumele lunare de plata a proprietarilor.
De asemenea, modalitatea de calcul va contine si arata explicit toate costurile si sumele care formeaza totalul de plata al proprietarilor, respectiv modul de calcul si repartizare a acestor cheltuieli catre proprietari.
Daca proiectul de act normativ va trece si de votul final al Camerei Deputatilor, atunci neindeplinirea acestei atributii va constitui contraventie si se va sanctiona cu amenda de la 500 de lei la 3000 de lei.
Noi obligatii si pentru administratorii de bloc
Nu doar presedintii asociatiilor de proprietari vor avea noi responsabilitati, ci si administratorii. Mai exact, acestia ar trebui sa informeze periodic proprietarii in privinta cheltuielilor pe care asociatia le face, precum si a veniturilor pe care le incaseaza si sa isi asume raspunerea pe acest lucru.
Conform unui proiect de lege pentru completarea art. 36 din Legea nr. 230/2007, adoptat de senatori si aflat in dezbatere la Camera Deputatilor, care este for decizional, administratorii ar trebui sa informeze periodic proprietarii in privinta cheltuielilor pe care asociatia le face.
Astfel, administratorii trebuie sa informeze trimestrial, in scris sau prin posta electronica, proprietarii membri ai asociatiei de poprietari cu privire la situatia financiara cuprinzand toate elementele de cheltuieli, venituri, incasari si plati aferente asociatiei de poprietari, sub semnatura proprie si contrasemnata de presedintele si de cenzorul asociatiei de proprietari, se precizeaza in proiectul de lege in varianta aprobata de Senat si aflata in dezbatere la Camera Deputatilor.
In documentul citat nu se precizeaza insa daca neindeplinirea acestei obligatii va constitui contraventie si va fi sanctionata cu amenda.
Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat doreste respingerea acestui proiect de lege, pentru ca introduce niste obligatii pentru conducerea asociatiilor care maresc birocratia si costurile administrarii, se precizeaza intr-un document al ligii, remis recent redactiei.
Daca noile reglementari vor intra in vigoare nu vor veni in sprijinul proprietarilor si vor restrictiona, practic, dreptul existent de a solicita oricand informatii si in plus, vor substitui obligatiile cenzorilor, se arata in acelasi document.
Mai mult, Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat sustine ca legislatia in vigoare permite proprietarilor sa solicite diverse informatii privind activitatea asociatiei de proprietari.
Astfel, acestia au dreptul sa cunoasca toate aspectele ce tin de activitatea asociatiei si au acces, la cerere, la orice document al acesteia.
Conform legislatiei actuale, proprietarii au dreptul sa primeasca explicatii cu privire la calculul cotei de contributie, la cheltuielile asociatiei de proprietari si, eventual, sa o conteste la presedintele asociatiei de proprietari, in termen de 10 zile de la afisarea listei de plata. La randul sau, presedintele asociatiei de proprietari este obligat sa raspunda la contestatie in termen de 7 zile.
Comentarii articol (57)