Proiectul de nou Cod Rutier, aflat la Senat în consultare publică, a fost inițiat de Marin Gheorghe, deputat PSD, și a fost semnat de alți 39 de parlamentari.
Potrivit propunerii legislative, comportamentul agresiv poate fi descris ca fiind „efectuarea în mod voluntar a unor acțiuni sau manevre excesive, prevăzute în prezenta lege, în timpul conducerii, de către un conducător de vehicul, neconforme cu regulile de circulație sau de conducere preventivă, prin care acesta stânjenește sau îi obligă pe ceilalți participanți la circulație să ia măsuri suplimentare pentru a preveni producerea unui accident sau a nu periclita siguranța circulației”.
În același timp, este prevăzut că un conducător auto este obligat să nu adopte un comportament agresiv în timpul deplasării pe drumurile publice.
În proiectul de lege se menționează că reprezintă contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni atât efectuarea manevrei de pornire de pe loc cu schimbarea succesivă și rapidă a treptelor de viteză, în mers, care determină patinarea excesivă în gol a roților motoare, nepăstrarea unei distanțe suficiente față de un alt vehicul aflat în mers, precum și folosirea repetată a semnalelor sonore/luminoase pentru obligarea altui conducător auto să elibereze banda de circulație. Astfel, aceste fapte ar putea fi sancționate cu 6-8 puncte-amendă.
De asemenea, se propune sancționarea cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii contravenționale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile pentru săvârșirea de către șofer a unei manevre de întoarcere a unui autovehicul prin folosirea frânei de ajutor, frânarea bruscă a mașinii la revenirea în bandă, imediat după o depășire, precum și depășirea unei coloane formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecție, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forță majoră. Cu alte cuvinte, pe lângă cele 6-8 puncte-amendă, șoferul s-ar putea alege și cu suspendarea permisului pentru două luni.
Amenzile contravenţionale se stabilesc pe clase de sancţiuni al căror cuantum este determinat de valoarea numărului punctelor amendă aplicate. Un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, conform actualului Cod rutier. Având în vedere că, astăzi, salariul minim este de 1.050 de lei, un punct-amendă este egal cu 105 lei.
Ce manevre sunt sinonime cu un comportament agresiv
În total, în proiectul aflat la Senat sunt incluse o serie de 14 manevre interzise, care sunt considerate comportament agresiv în trafic, după cum urmează:
- deplasarea succesivă, neregulamentară, de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
- efectuarea manevrei de întoarcere a vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
- pornirea de pe loc cu schimbarea succesivă și rapidă a treptelor de viteză, în mers, care determină patinarea excesivă în gol a roților motoare;
- circulația cu viteză la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și pe lateral, în scopul vădit agresării sau intimidării acestuia;
- folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase pentru obligarea nejustificată a conducătorului vehiculului, care circulă regulamentar în fața sa, de a elibera banda de circulație;
- conducerea unui moped sau a unei motociclete având în contact cu drumul numai una dintre roți;
- circulația pe altă bandă decât prima bandă, pe drumul public cu mai mult de o bandă de circulație pe sens, cu viteză redusă nejustificat, de către conducătorul unui vehicul, împiedicând circulația regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa;
- frânarea bruscă a vehiculului la revenirea în bandă, imediat după depășirea unui vehicul de natură a-l determina pe conducătorul acestuia să schimbe brusc direcția de mers sau să frâneze excesiv pentru a evita impactul;
- efectuarea manevrei de mers înapoi cu spatele cu vehiculul în scopul agresării sau intimidării celorlalți participanți la circulație care se află în spatele său;
- depășirea neregulamentară a unei coloane oprite formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecție, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forță majoră, în scopul de a plasa vehiculul în partea din față a coloanei;
- circulația cu autovehiculul pe trotuar, în lungul acestuia;
- realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
- oprirea neregulamentară a vehiculului pe prima bandă, blocând deplasarea vehiculelor aflate în spate, care au dreptul de a vira la dreapta la culoarea roșie a luminii semaforului;
- conducerea unui vehicul care poluează fonic, peste norma stabilită de reglementările în vigoare, din cauza eliminării amortizoarelor fonice din toba de eșapament sau a utilizării unor astfel de amortizoare neomologate.
Potrivit expunerii de motive a inițiativei legislative, înlocuirea actualului Cod rutier este necesară întrucât "în aplicarea prevederilor OUG nr. 195/2002, a Regulamentului de aplicare, precum şi a altor reglementări directe sau conexe existente se relevă deficienţe constând în existenţa dublei reglementări, interpretarea contradictorie a unor reglementări, reglementarea excesivă a unor situaţii prevăzute în lege şi existenţa unor lacune de reglementare pentru anumite situaţii din trafic".
Notă: Proiectul de lege se află în consultare publică la Senat. Acesta NU se poate aplica decât dacă este adoptat de Parlament, promulgat de preşedintele ţării şi publicat în Monitorul Oficial.
Voi ce părere aveți despre propunerea de sancţionare a comportamentului agresiv la volan?
Comentarii articol (29)