Având în vedere dispozițiile art. 32, art. 91 și art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,
președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuși înregistrării în registrul comerțului, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Procedura de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor care sunt supuși înregistrării la organele fiscale, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se aprobă Procedura de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal, prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 4. - Se aprobă Procedura de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, prevăzută în anexa nr. 4.
Art. 5. - Se aprobă modelul și conținutul următoarelor formulare:
a) Decizie de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, cod 14.13.02.16, prevăzută în anexa nr. 5a);
b) Decizie de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, cod 14.13.02.16/o, prevăzută în anexa nr. 5b);
c) Notificare privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, cod 14.13.03.16, prevăzută în anexa nr. 5c).
Art. 6. - Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare și de arhivare a formularelor menționate la art. 5 sunt prevăzute în anexa nr. 6.
Art. 7. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 8. - Transferul electronic al datelor din evidența fiscală către organul fiscal de la noul domiciliu fiscal se efectuează conform reglementărilor prevăzute pentru gestionarea sistemului de administrare a creanțelor fiscale.
Art. 9. - Nerespectarea termenelor prevăzute de prezentul ordin atrage răspunderea disciplinară a funcționarilor publici din cadrul organelor fiscale, cu atribuții în aplicarea procedurilor de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 10. - Referirile la Codul de procedură fiscală din prezentul ordin reprezintă trimiteri la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 11. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 12. - Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare, Direcția generală de tehnologia informației, precum și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Gelu-Ștefan Diaconu
București, 30 decembrie 2015.
Nr. 3.845.
Anexe
PROCEDURĂ
de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor supuși înregistrării în registrul comerțului
1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor care, potrivit legii, au obligația înregistrării în registrul comerțului și care au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal la/de la organul fiscal central, potrivit legii, și anume:
a) dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat sau la locul în care se află majoritatea activelor;
b) dacă se solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social.
2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 revine, până la finalizarea procedurii de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
3. Pentru înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii depun la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fiscal formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, însoțit de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acesta. Copiile de pe documente se certifică pe fiecare pagină de organul fiscal competent, pentru conformitate cu originalul.
4. Cererea se soluționează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia, prin emiterea deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunică contribuabilului/plătitorului.
5. Cererea se transmite, în maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de către organul fiscal prevăzut la pct. 3 către organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, în vederea întocmirii formalităților de transfer al dosarului fiscal.
6. Dosarul fiscal se transmite în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.
7. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.
8. La primirea dosarului fiscal, organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează să se stabilească domiciliul fiscal emite, în termen de maximum două zile lucrătoare, Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5a) la ordin.
9. Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se întocmește în 3 exemplare, se vizează de conducătorul compartimentului cu atribuții în domeniul gestionării registrului contribuabililor și se aprobă de conducătorul organului fiscal.
10. Exemplarul Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.
11. Un exemplar al deciziei se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală.
12. Înregistrarea în registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum și scoaterea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se operează cu data comunicării deciziei, potrivit pct. 11.
13. De la data prevăzută la pct. 11 competența pentru administrarea contribuabililor revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
14. Un exemplar al Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, însoțit de o copie a documentului care atestă data comunicării deciziei potrivit pct. 11, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
15. Dosarul solicitării de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului și cuprinde:
a) formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”;
b) documentația depusă de contribuabil;
c) decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
d) orice alte documente emise sau primite în cadrul derulării procedurii.
16. Dacă pe parcursul derulării procedurii contribuabilul se radiază, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
PROCEDURĂ
de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor care sunt supuși înregistrării la organele fiscale
1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor care, potrivit legii, au obligația înregistrării la organul fiscal și care au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal, potrivit legii. 2. În sensul prezentei proceduri contribuabilii sunt:
a) persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică;
b) persoanele fizice care exercită profesii libere.
3. Contribuabilii menționați la pct. 2 au obligația înregistrării/modificării domiciliului fiscal, potrivit legii, dacă acesta este diferit de sediul social/sediu/sediul activității, și anume:
a) dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se exercită gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor/locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat/sediu sau la locul în care se află majoritatea activelor, în cazul contribuabililor prevăzuți la pct. 2 lit. a);
b) dacă se solicită înregistrarea domiciliului fiscal la locul unde se desfășoară efectiv activitatea principală, în cazul în care aceasta nu se desfășoară la sediul activității, în cazul contribuabililor prevăzuți la pct. 2 lit. b);
c) dacă se solicită modificarea domiciliului fiscal, inclusiv în cazul în care se modifică sediul social/sediul/sediul activității.
4. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 2 revine, până la finalizarea procedurii de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, organului fiscal de la ultimul domiciliu fiscal.
5. Pentru înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevăzuți la pct. 2 lit. a) depun la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fiscal formularul 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică”, precum și formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, însoțite de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acestea. Copiile de pe documente se certifică pe fiecare pagină de organul fiscal competent, pentru conformitate cu originalul.
6. Pentru înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, contribuabilii prevăzuți la pct. 2 lit. b) depun la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fiscal formularul 070 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere”, precum și formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”, însoțite de documente doveditoare ale informațiilor înscrise în acestea. Copiile de pe documente se certifică pe fiecare pagină de organul fiscal competent, pentru conformitate cu originalul.
7. Cererea se soluționează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia, prin emiterea deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, care se comunică contribuabilului/plătitorului.
8. Cererea se transmite, în maximum 3 zile lucrătoare de la înregistrare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, de către organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează a se stabili domiciliul fiscal către organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are ultimul domiciliu fiscal, în vederea întocmirii formalităților de transfer al dosarului fiscal.
PROCEDURĂ
de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului
9. Dosarul fiscal se transmite în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor.
10. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.
11. La primirea dosarului fiscal, organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează să se stabilească domiciliul fiscal emite, în termen de maximum două zile lucrătoare, Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5a) la ordin.
12. Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se întocmește în 3 exemplare, se vizează de conducătorul compartimentului cu atribuții în domeniul gestionării registrului contribuabililor și se aprobă de conducătorul organului fiscal.
13. Exemplarul Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului se semnează de către persoanele implicate potrivit competențelor stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare și prin prezenta procedură.
14. Un exemplar al deciziei se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală.
15. Înregistrarea în registrul contribuabililor de la noul organ fiscal, precum și scoaterea din registrul contribuabililor de la vechiul organ fiscal se operează cu data comunicării deciziei, potrivit pct. 14.
16. De la data prevăzută la pct. 14 competența pentru administrarea contribuabilului revine organului fiscal de la noul domiciliu fiscal.
17. La data înregistrării în registrul contribuabililor, noul organ fiscal emite certificatul de înregistrare fiscală, având înscris noul domiciliu fiscal.
18. După primirea Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, contribuabilul se prezintă la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află noul domiciliu fiscal, predă, în vederea anulării, vechiul certificat de înregistrare fiscală și îl ridică pe cel nou.
19. Un exemplar al Deciziei de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se transmite, însoțit de o copie a documentului care atestă data comunicării deciziei potrivit pct. 14, organului fiscal de la fostul domiciliu fiscal.
20. Dosarul solicitării de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului și cuprinde:
a) formularul 050 „Cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului”;
b) formularul 010 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică” sau formularul 070 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere”, după caz;
c) documentația depusă de contribuabil;
d) Decizia de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal;
e) certificatul de înregistrare fiscală anulat;
f) copia certificatului de înregistrare fiscală eliberat;
g) orice alte documente emise sau primite în cadrul derulării procedurii.
21. Dacă pe parcursul derulării procedurii contribuabilul se radiază, compartimentul de specialitate sistează procedura în derulare. În acest sens se întocmește un referat motivat, care se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
PROCEDURĂ
de modificare a domiciliului fiscal în cazul contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal
1. Prezenta procedură se aplică contribuabililor persoane fizice care dețin cod numeric personal, atribuit potrivit legii speciale.
2. Competența de administrare a contribuabililor prevăzuți la pct. 1 care își modifică domiciliul fiscal, potrivit legii, revine, de la data modificării domiciliului fiscal, organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilii și-au stabilit domiciliul fiscal.
3. În maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii primei declarații fiscale de către contribuabilii prevăzuți la pct. 1, organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilii și-au stabilit domiciliul fiscal transmite o solicitare scrisă organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilii au avut ultimul domiciliu fiscal, în vederea întocmirii formalităților de transfer al dosarului fiscal.
4. Dosarul fiscal se transmite în termen de cel mult 10 zile de la primirea solicitării prevăzute la pct. 3 și va fi însoțit de un exemplar al certificatului de atestare fiscală, precum și de fișa de evidență pe plătitor, cu confirmare de primire.
5. Un exemplar al certificatului de atestare fiscală se comunică și contribuabilului de către organul fiscal emitent.
6. Dosarul privind modificarea domiciliului fiscal se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului și cuprinde:
a) declarația fiscală depusă de contribuabil;
b) solicitarea scrisă în vederea întocmirii formalităților de transfer al dosarului fiscal;
c) orice alte documente emise sau primite în cadrul derulării procedurii.
PROCEDURĂ
de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului
1. În cazuri bine justificate, organele fiscale pot înregistra din oficiu domiciliul fiscal al contribuabilului.
2. Înregistrarea/Modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului va fi inițiată de către organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal, la sesizarea organului constatator, potrivit legii.
3. La primirea sesizării menționate la pct. 2, contribuabilul este notificat de îndată de către organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal, pentru a fi ascultat cu privire la faptele și împrejurările relevante în luarea deciziei de înregistrare din oficiu a domiciliului fiscal, potrivit art. 9 din Codul de procedură fiscală.
4. Notificarea se întocmește în două exemplare, dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
5. În cazul în care, în urma notificării, contribuabilul prezintă organului fiscal dovezi că nu și-a stabilit domiciliul fiscal în raza teritorială a acestuia, întocmește un referat motivat prin care se sistează procedura de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal.
6.1. În cazul în care, în urma notificării, contribuabilul se prezintă la organul fiscal și solicită înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal, se întocmește un referat motivat prin care se sistează procedura de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal.
6.2. După întocmirea referatului prevăzut la pct. 6.1, înregistrarea/modificarea domiciliului fiscal al contribuabilului se realizează potrivit procedurilor privind înregistrarea/modificarea la cerere a domiciliului fiscal al contribuabilului prevăzute în anexa nr. 1 la ordin sau anexa nr. 2 la ordin, după caz.
7. În cazul în care, în urma notificării prevăzute la pct. 3, contribuabilul nu se prezintă la organul fiscal pentru clarificarea situației fiscale, se întocmește o notă privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului.
8. Nota prevăzută la pct. 7 cuprinde următoarele elemente:
a) denumirea organului fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal;
b) datele de identificare a contribuabilului sau a împuternicitului desemnat de acesta, după caz;
c) obiectul notei;
d) punctul de vedere al contribuabilului notificat, în cazul în care acesta a fost exprimat;
e) informații din documentul de identificare care atestă stabilirea domiciliului sau reședinței, precum și din documentele care fac dovada deținerii legale a spațiului pentru domiciliul fiscal, după caz;
f) motivele de drept și de fapt care determină organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal să ia decizia de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului;
g) numele și semnătura persoanei care a întocmit nota privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului. La această notă se vor anexa, după caz, în copie, documentele prevăzute la lit. d), certificate pe fiecare pagină de organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul și-a stabilit domiciliul fiscal fără depunerea cererii de înregistrare/modificare a noului domiciliu fiscal.
9. Nota prevăzută la pct. 7 ține loc de cerere de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contribuabilului.
10. După întocmirea notei prevăzute la pct. 7, înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului se realizează potrivit procedurii prevăzute pentru înregistrarea/modificarea la cerere a domiciliului fiscal al contribuabilului, după caz.
Anexele nr. 5-6 pot fi consultate în fişierele alăturate.
Comentarii articol (0)