De la 1 ianuarie, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal, mai multe declaraţii au fost introduse în legislaţia fiscală din ţară noastră, în timp ce unele formulare au fost doar modificate. Cum schimbările sunt numeroase, ne-am gândit să vă oferim astăzi, sintetizat, o listă cu toate noutăţile în materie de obligaţii fiscale pe care le au de îndeplinit contribuabilii anul acesta.
Declaraţii modificate/ declaraţii noi 2016
010 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică
- Acest formular a fost modificat prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3698/2015, care stabileşte completarea secțiunii privind vectorul fiscal cu obligația declarativă privind contribuția pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății.
- Formularul 010 se depune de către persoanele juridice române/nerezidente, asocierile și alte entități fără personalitate juridică, deținătorii autorizațiilor de punere pe piață a medicamentelor, persoane juridice române, precum și de reprezentanții legali ai deținătorilor autorizațiilor de punere pe piață a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice române.
- De asemenea, este important de știut că declarația de înregistrare se completează la prima înregistrare fiscală, cu ocazia înființării, declarația de mențiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior, iar declarația de radiere se completează cu ocazia radierii înregistrării fiscale.
015 - Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România
- Acest nou formular poate fi completat și depus de către contribuabilii nerezidenți, alții decât persoanele fizice, care nu au sediu permanent în România, dar care au obligații fiscale, potrivit legilor speciale;
- Declaraţia înlocuiește formularul 090.
- Formularul 015 se completează de către contribuabilii nerezidenți stabiliți în spațiul comunitar, care se înregistrează în scopuri de TVA direct.
Atenție! Declarația 015 nu trebuie să fie completată de contribuabilii nerezidenți alții decât persoanele fizice, înregistrați în scopuri de TVA prin reprezentant fiscal pentru ansamblul operațiunilor impozabile din România și nici de persoanele impozabile care au un sediu fix în România.
020 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoane fizice române şi străine care deţin cod numeric personal
- Potrivit reglementărilor în vigoare, formularul menţionat este folosit de persoanele fizice române și străine care dețin cod numeric personal, altele decât persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
- Declarația de înregistrare se completează cu ocazia primei înregistrări fiscale, iar declarația de mențiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior.
- Ca element de noutate, Ordinul ANAF nr. 371/2016 completează vectorului fiscal din formularul cu perioada fiscală de declarare trimestrială, respectiv lunară prin opțiune, pentru impozitul pe venitul din salarii și pe venituri asimilate salariilor și contribuții sociale, în cazul persoanelor fizice care dețin capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe bază de contract individual de muncă.
030 - “Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoane fizice care nu deţin cod numeric personal"
- Un alt formular de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, respectiv formularul 030, a fost modificat prin intermediul Ordinului ANAF nr. 371/2016.
- La fel ca în cazul formularului 020, declaraţia 030 a fost completată cu perioada fiscală de declarare trimestrială, respectiv lunară prin opțiune, pentru impozitul pe venitul din salarii și pe venituri asimilate salariilor și contribuții sociale, în cazul persoanelor fizice care dețin capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe bază de contract individual de muncă.
- Faţă de cele existente anterior, se adaugă două categorii de obligaţii fiscale de declarare, cu caracter permanent, care se înscriu în vectorul fiscal: impozitul pe construcţii şi taxă de autorizare/taxă de licenţă din domeniul jocurilor de noroc.
- Declarația de înregistrare se completează cu ocazia primei înregistrări fiscale, declarația de mențiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior.
Noile variante ale formularelor 020 și 030 conțin o secțiune dedicată informațiilor referitoare la impozitul pe venitul din salarii și pe venituri asimilate salariilor și contribuțiilor sociale. Mai multe detalii despre modificările aduse celor două formulare găsiţi aici.
061 - Declaraţie privind sediile secundare
Acest nou formular va fi completat și depus de către contribuabilii care înființează sedii secundare, la organul fiscal competent, fără a a se atribui cod de înregistrare fiscală.
070 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere
- Declaraţia 070 se completează de către persoanele fizice române sau străine care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, cu ocazia primei înregistrări fiscale (de regula cu ocazia înfiinţării), iar declaraţia de menţiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior.
- Formularul se completează în dublu exemplar, cu majuscule. Un exemplar se păstrează de contribuabil, iar celălalt exemplar se depune la organul fiscal competent.
200 - Declaraţie privind veniturile realizate din România
- Potrivit legislaţiei autohtone, există mai multe categorii de contribuabili care au obligaţia de a depune documentul amintit. Mai exact, este vorba despre persoanele fizice care au realizat, în mod individual sau într‐o formă de asociere, venituri în bani şi/sau în natură din România, provenind din: activităţi independente, cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole pentru care venitul net se stabileşte în sistem real, piscicultură, silvicultură, transferul titlurilor de valoare, altele decât părţile sociale şi valorile mobiliare în cazul societăţilor închise, operaţiuni de vânzare‐cumpărare de valută la termen, pe bază de contract, precum şi orice alte operaţiuni similare, altele decât cele cu instrumente financiare tranzacţionate pe pieţe autorizate.
- Ca şi element de noutate, aceasta declaraţie va fi depusa de unele persoane fizice ce realizează anumite venituri din jocuri de noroc respectiv cele pentru care, conform noilor reglementări, nu se mai realizează impozitarea prin stopaj la sursă.
- Formularul este de asemenea actualizat pentru situaţia persoanelor fizice cu handicap grav sau accentuat ce beneficiază de scutirea la impozitul pe venit conform reglementărilor fiscale.
Formularul 200 se depune până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. Persoanele fizice au la dispoziţie mai multe variante pentru a trimite la Fisc declaraţia de venituri.
Astfel, formularul 200 se poate depune împreună cu anexele completate, dacă este cazul, în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. De asemenea, formularul 200 poate fi transmis prin mijloace electronice de către contribuabilii persoane fizice care deţin un certificat digital, care semnează în nume propriu declaraţia.
Mai mult decât atât, de anul trecut, Declaraţia de venituri poate fi transmisă şi prin intermediul Spaţiului Privat Virtual.
Despre modalitatea de completare a formularului 200 AvocatNet.ro a a scris în acest articol.
201 - "Declaraţie privind veniturile realizate din străinătate"
- Formularul 201 se depune de către persoanele fizice rezidente române, cu domiciliul în România şi persoanele fizice care îndeplinesc, conditia de rezidenţă prevazută în Codul fiscal, care au realizat anul trecut venituri din străinătate, impozabile în România, ca urmare a desfăşurării unor activităţi în străinătate, cum ar fi: venituri din profesii libere, venituri din activităţi comerciale, venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din activităţi agricole, piscicultură, silvicultură, venituri sub formă de dividende, dobânzi, venituri din premii, venituri din jocuri de noroc etc.
- Şi acest document are ca temen-limită de depunere ziua de 25 mai a unului următor pentru anul încheiat.
205 - "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi câştigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit"
- Formularul se depune până pe 29 februarie pentru veniturile aferente anului 2015, pentru toate tipurile de venituri la care se aplică un impozit pe venit prin stopaj la sursă cum ar fi veniturile din dividende, veniturile din contracte şi convenţii civile, veniturile din dobânzi.
- Împreună cu celelalte declaraţii depuse la autoritatea fiscală, formularul 205 asigură informaţiile necesare pentru determinarea cazurilor când autoritatea fiscala stabileşte plata contribuţiei de sănătate sau scutirea la plată a contribuţiei de sănătate la anumite venituri realizate de persoana fizica.
220 - „Declarație privind venitul estimat/norma de venit”
De la 1 ianuarie, formularul 220 are o nouă variantă, în conformitate cu prevederile Codului fiscal şi ale Codului de procedură fiscală. Declarația 220 va fi utilizată, ca și până acum, în trei situații, după cum urmează:
- declararea veniturilor şi cheltuielilor estimate a se realiza în anul de impunere;
- exercitarea opţiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net;
- recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit și contribuții sociale, potrivit legii.
Acest ultimul punct a fost completat, față de varianta inițială a instrucțiunilor de completare a declarației 220, cu mențiunea că informațiile completate vor fi folosite atât la recalcularea plăților anticipate cu titlu de impozit, cât și pentru cele cu titlu de contribuții sociale.
În plus, din 2016, declarația va fi depusă și de către persoanele fizice care realizează venituri din pensii provenite dintr-un alt stat, care vor trebui să declare aceste sume de bani la Fisc.
Datele de depunere au fost la rândul lor modificate, în funcţie de categoria de persoane care sunt obligate să completeze documentul fiscal.
Aflaţi din acest articol cu exactitate când trebuie depus formularul de venit 220.
221 - „Declarație privind veniturile din activități agricole impuse pe bază de norme de venit”
- Prin formularul 221, utilizat la declararea suprafeţelor destinate producţiei vegetale şi/sau animalelor/familiilor de albine deţinute, pentru fiecare localitate pe raza căreia se desfăşoară activitatea agricolă impusă pe bază de norme de venit, s-a propus introducerea unor informații privind contribuabilii cu handicap grav și accentuat, scutiți de la plata impozitului pe venit.
- Astfel, potrivit instrucțiunilor de completare a documentului, persoanele fizice cu handicap grav ori accentuat care realizează venituri din activități agricole, în mod individual, vor trebui să completeze, la punctul 4 din secțiunea II „Date privind activitatea desfășurată”, numărul de zile scutite de la plata impozitului pe venit.
- De asemenea, persoanele fizice cu handicap aflate într-o asociere fără personalitate juridică vor completa aceste informații în coloana 5 din secțiunea IV „Date privind asociații și cota de distribuire din venitul impozabil calculat la nivelul asocierii”.
224 - „Declarație privind veniturile sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate obținute de către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice și posturilor consulare acreditate în România”
În ceea ce priveşte Formularul 224, noutăţile prevăzute în Ordinul ANAF nr. 3622/2015 introduc un nou rând în conținutul declarației, unde vor fi completate date referitoare la primele de asigurare voluntară de sănătate.
Vă reamintim că acest document fiscal este folosit la declararea lunară a veniturilor sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate, obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România.
402 - Declaraţie informativă privind veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor/remuneraţiile administratorilor şi ale altor persoane asimilate acestora, rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene, realizate în România
O nouă declaraţie intrată anul acesta în circuitul fiscal din România este 402. Astfel, cei care au rezidenţa într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi care obţin venituri de natură salarială sau asimilate acestora vor fi menţionaţi într-o nouă declaraţie informativă care va trebui depusă la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) de firmele din România unde lucrează.
Potrivit Ordinul ANAF nr. 2727/2015, act normativ care introduce acest formular, entităţile raportoare vor avea obligaţia depunerii declaraţiilor informative privind veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor/remuneraţiile administratorilor şi ale altor persoane asimilate acestora, rezidenţi ai altor state membre UE, realizate în România, până în ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul anterior (29 februarie 2016).
403 - Declaraţie informativă privind produsele de asigurări de viaţă contractate de rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul României.
Într-un formular informativ similar celui de mai sus, şi anume formularul 403, vor fi raportate şi persoanele rezidente în alte state membre UE care au contractat asigurări de viaţă pe teritoriul Romaniei.
Informaţiile colectate prin aceste noi documente sunt necesare pentru realizarea schimbului automat de informaţii dintre administraţiile fiscale din România şi cele din UE.
Termenul de depunere va fi tot ultima zi a lunii februarie a anului în curs, pentru anul anterior.
600 - „Declarație privind îndeplinirea condițiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul public de pensii”
Formularul 600, folosit pentru a raporta la Fisc veniturile care reprezintă baza de calcul a contribuțiilor datorate la pensii de persoanele fizice, a avut termenul-limită de depunere ziua de 31 ianuarie. Cum aceasta a picat duminica, termenul de depunere a fost prelungit până la sfârşitul primei zile de lucru următoare.
Vă reamintim că începând din acest an, PFA-urile nu mai pot alege baza asupra căreia este aplicată cota CAS, ci aceasta este calculată pe baza venitului net efectiv realizat.
Potrivit art. 150 din noul Cod fiscal, pensionarii și persoanele asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale nu au obligația depunerii declarației 600 și nici obligația asigurării în sistemul public de pensii.
De asemenea, nici PFA-urile care, în anul 2015, au avut venituri sub plafonul minim de 938 de lei (baza de calcul nu poate să fie mai mică de 35% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat - 2681 de lei - și nici mai mare de echivalentul a de 5 ori câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat), nu trebuie să facă plăți anticipate și nu au obligația completării declarației 600.
Mai multe detalii despre depunerea formularului 600 găsiţi aici.
602 - „Declarația pe propria răspundere pentru exceptarea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate a persoanelor fizice care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor”
Obligaţia depunerii acestui formular revine persoanelor care obțin venituri din chirii, dar dețin totodată o asigurare socială de sănătate în alt stat membru al Uniunii Europene sau care locuiesc într-un stat cu care România nu a semnat un acord în ceea ce privește sistemele de securitate socială și sunt astfel exceptate de la plata CASS pe teritoriul țării noastre.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 2963/2015, contribuabilul trebuie să completeze în formularul 602 datele personale și să bifeze una dintre cele două căsuțe corespunzătoare situației sale care permite exceptarea de la plata CASS. Formularul mai prevede mentionarea datei de la care se solicită exceptarea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și obligația anunțării organului fiscal, în termen de 15 zile calendaristice, cu privire la orice schimbare apărută.
Declarația 602 trebuie să fie depusă la data înregistrării contractului privind darea în chirie a unui imobil sau la data când contribuabilul îndeplinește condițiile legale care îi permit să fie exceptat de la plata contribuției de asigurări de sănătate.
Aflaţi de aici tot ce trebuie să ştiţi despre această declaraţie şi despre plata CASS la veniturile din chirii.
604 - Declarație de înregistrare în evidența persoanelor fizice care nu realizează venituri, precum și pentru stabilirea obligațiilor de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate
În baza prevederilor noului Cod fiscal, persoanele fizice care nu obțin venituri sunt obligate să achite contribuția la sistemul public de sănătate (CASS). Astfel, aceste categorii de persoane datorează anul acesta o contribuție lunară de 5,5% din salariul minim brut pe economie. Plata se efectuează trimestrial, până în data de 25 a fiecărei luni din trimestru (termenele sunt 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie, 25 decembrie).
La valoarea actuală a salariului minim brut pe economie, de 1050 de lei, persoanele fizice care nu realizează venituri sunt obligate să plătească 57,75 de lei pe lună. Cum de la 1 mai, salariul minim pe economie va ajunge la 1250 de lei, contribuţia datorată de o persoană fără venituri va fi în cuantum de 68,75 de lei.
Notă: Ministerul Finanţelor Publice ia în calcul eliminarea obligativităţii plăţii CASS în cazul persoanelor care nu realizează venituri. Totuşi, până ce acest lucru nu se oficializează, persoanele fizice care nu realizează niciunul dintre veniturile menționate la art. 155 din noul Cod fiscal (salarii, pensii, şomaj, venituri din activităţi independente, venituri din chirii etc) şi nu sunt exceptate de la plata acestei contribuții, trebuie să se înregistreze la unitățile fiscale de care aparțin, prin depunerea unei declarații de înregistrare, în maximum 15 zile de data în care se încadrează în categoria plătitorilor de CASS care nu obțin venituri.
Toate detaliile despre acest subiect important le găsiţi aici.
605 - Cerere de încetare a calității de persoană fizică fără venituri
Un alt formular nou introdus în legislaţia fiscală este, pe lângă 604, formularul 605. Astfel, persoanele fizice fără venituri, care încep să realizeze venituri, care se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata CASS sau pentru care plata CASS este suportată din alte surse trebuie să depună la organul fiscal competent, în termen de 15 zile de la data la care a intervenit evenimentul, formularul 605 „Cerere de încetare a calității de persoană fizică fără venituri”.
Cu ajutorul acestui document, care trebuie completat în două exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia rămâne la contribuabil, este recalculat CASS-ul datorat.
AvocatNet.ro a explicat aici cum pot fi scoase din evidența Fiscului persoanele fizice care nu realizează venituri.
Declaraţia de patrimoniu şi de venituri
Reglementările în vigoare acordă Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală dreptul de a verifica situaţia fiscală a persoanelor fizice supuse impozitului pe venit.
Astfel, la solicitarea Fiscului, persoanele verificate au obligaţia de a depune o declaraţie de patrimoniu şi de venituri, iar elementele ce trebuie declarate de persoana fizică supusă verificării, în 2016, au fost stabilite prin intermediul Ordinului ANAF nr. 3704/2015, publicat la finalul anului trecut în Monitorul Oficial.
Potrivit acestui act normativ, elementele de patrimoniu care se declară de către persoana fizică supusă verificării situației fiscale personale sunt următoarele:
1. Bunuri imobile: terenuri, clădiri, alte bunuri imobile;
2. Bunuri mobile:
- mijloace de transport (terestre/navale/aeriene) înmatriculate/înregistrate, potrivit legii;
- bunuri sub formă de metale preţioase, bijuterii, obiecte de artă şi de cult, colecţii de artă şi numismatică, antichităţi, obiecte care fac parte din patrimoniul cultural naţional sau universal, a căror valoare de achiziţie însumată depăşeşte 15.000 lei;
- animale, inclusiv animale de rasă sau care participă la competiţii/curse, a căror valoare însumată depăşeşte 15.000 lei;
- active financiare: conturi şi depozite bancare, fonduri de investiţii, forme echivalente de economisire şi investire, dar şi plasamente, investiţii directe şi împrumuturi acordate;
- alte bunuri, titluri şi/sau deţineri a căror valoare individuală depăşeşte 10.000 lei;
- poliţe de asigurare, cu excepţia asigurărilor de răspundere civilă auto;
- cheltuieli: cheltuieli personale; cheltuieli cu persoanele aflate în întreţinere;
- datorii.
Atenţie! Conform reglementărilor, elementele de patrimoniu se declară pe fiecare categorie, indiferent de locul situării sau realizării, în ţară sau în străinătate.
De asemenea, persoanele fizice supuse verificărilor fiscale vor trebui să raporteze şi mai multe categorii de venituri, şi anume:
- venituri realizate pentru care se aplică regimul de reţinere la sursă a impozitului;
- venituri realizate care nu sunt impozabile;
- venituri scutite de impozit, potrivit legii.
Aflaţi din acest articol cu cât este sancţionată nedepunerea declaraţiei de patrimoniu în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală (15 zile, dacă solicitarea declaraţiei are loc în perioada verificării sau în 60 de zile, în cazul în care solicitarea documentului de catre autorităţi are loc odată cu comunicarea avizului de verificare).