Fiscul s-a reorganizat în acest an, potrivit HG nr. 816/2015 pentru modificarea şi completarea HG nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea ANAF, precum şi pentru modificarea anexei nr. 2 la HG nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, care a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 780 din 20 octombrie 2015 și a intrat în vigoare pe 19 noiembrie 2015.
Concret, începând din acest an, a apărut o nouă structură cu atribuții de executare silită cazuri speciale. Aceasta funcționează la nivelul aparatului propriu al Fiscului, precum și la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice.
Personalul încadrat în noua structură poartă în timpul serviciului uniformă, însemne distinctive și ecusoane, care se atribuie în mod gratuit, după cum se arată în HG nr. 816/2015.
Potrivit regulamentului privind normele generale și speciale de dotare a personalului din structurile de executări silite cazuri speciale, apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 74 din 2 februarie 2016, personalul de executare silită are echipamente specifice, în funcție de anotimp, după cum urmează:
Uniforma de vară
Uniforma de iarnă
De asemenea, regulamentul menționează și existența unor însemne distinctive specifice, și anume o emblemă pentru coifură, confecționată pe suport textil prin brodare, care reprezintă stema României, precum și o emblemă pentru echipament. Aceasta din urmă are la bază stema țării și sigiliul statului, respectiv două scuturi suprapuse.
Mai mult, personalul va purta și însemne de grad (trese și stele care vor indica funcția). Acestea vor fi atașabile la articolele de echipament prevăzute cu epoleți.
Reglementările arată că personalul de executare silită nu va putea să poarte uniforma, însemnele sau accesoriile specifice în locuri și în condiții care ar putea afecta prestigiul funcției și interesele Fiscului.
Potrivit regulamentului citat anterior, dotarea personalului cu uniforme de serviciu se va face treptat, „în limita fondurilor bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat, pentru această natură de cheltuieli”. Concret, până atunci, personalul din structurile de executări silite cazuri speciale va purta ținută civilă.
Care sunt cazurile speciale de executare silită
Cazurile speciale de executare silită au fost stabilite prin Ordinul ANAF nr. 377/2015, care a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 981 din 30 decembrie 2015 și care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016. Marți, Fiscul a adus câteva modificări acestui act normativ, prin publicarea în Monitor a Ordinului ANAF nr. 514/2016. Acesta din urmă a intrat în vigoare la data publicării.
Potrivit reglementărilor stabilite de Ordinul ANAF Nr. 377/2015, prin cazuri speciale de executare silită se înțelege punerea în aplicare a dispozițiilor legale în materie de executare, generată de:
- hotărârile judecătoreşti definitive pronunţate în materie penală, prin care s-a dispus recuperarea unor creanţe bugetare de la debitori persoane fizice, juridice sau de la orice alte entităţi;
- înscrisurile emise în materie penală de către instanţele de judecată, privind ducerea la îndeplinire de către organele de executare silită din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a măsurilor asigurătorii sau, după caz, de ridicare a acestora;
- hotărârile judecătoreşti definitive pronunţate ca urmare a sesizărilor formulate de către comisiile de cercetare a averilor de pe lângă curţile de apel, prin care s-a dispus fie confiscarea unei cote-părţi dintr-un bun sau a anumitor bunuri determinate, constatate ca fiind dobândite nejustificat, fie plata unei sume de bani egale cu valoarea bunului dobândit nejustificat;
- ordinele ministrului finanţelor publice prin care s-a dispus blocarea fondurilor sau a resurselor economice care se află în proprietate, sunt deţinute sau se află sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entităţi desemnate, ce fac obiectul sancţiunilor internaţionale, potrivit legii;
- alte titluri executorii prin care se stabilesc dobânzi, penalităţi de întârziere, majorări de întârziere sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătoreşti definitive, cele prin care se stabileşte cuantumul cheltuielilor de executare silită, precum şi cele prin care se stabileşte suma reprezentând diferenţa de preţ şi/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului.
Per total, există cinci situații în care personalul din cadrul Direcției executări silite cazuri speciale poate participa direct la efectuarea acțiunilor de executare silită cazuri speciale, potrivit noului Cod de procedură fiscală, în calitate de executori fiscali coordonatori, după cum urmează:
- în cazul în care cuantumul sumelor cuvenite bugetului de stat depăşeşte pragul de 10 milioane euro, echivalentul în lei;
- în cazul în care debitorii fac parte din categoria marilor contribuabili;
- în cazul blocării fondurilor şi resurselor economice ale persoanelor desemnate ce fac obiectul sancţiunilor internaţionale, potrivit legii;
- la solicitarea scrisă a vicepreşedintelui coordonator al activităţii de colectare a veniturilor bugetare;
- în cazurile identificate la nivelul Direcţiei executări silite cazuri speciale ca fiind de o complexitate deosebită.
Serviciul executări silite cazuri speciale va prelua dosarele de executare silită în cazurile speciale menționate mai sus de la structurile de executare silită din cadrul organului fiscal central competent, pe bază de proces-verbal de predare-primire, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a Ordinului nr. 3744/2015. Cu alte cuvinte, acest lucru se va întâmpla la mijlocul lunii februarie.