Ordinul ANAF nr. 560/2016 pentru aprobarea Procedurii de administrare și monitorizare a contribuabililor mijlocii și pentru modificarea unor prevederi referitoare la activitatea de administrare a contribuabililor mijlocii a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 83 din 4 februarie 2016 și a intrat în vigoare la data publicării.
Astfel, începând de atunci, Ordinul ANAF nr. 468/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare și monitorizare a contribuabililor mijlocii, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 135 din 23 februarie 2015, a fost abrogat. Concret, prevederile au fost preluate în noul ordin al Fiscului și au fost actualizate trimiterile la Codul fiscal și la Codul de procedură fiscală, intrate în vigoare la 1 ianuarie 2016.
Procedura de administrare și monitorizare a contribuabililor mijlocii, adoptată prin actul normativ al Fiscului recent intrat în vigoare, menționează faptul că organele fiscale care au competența să administreze contribuabilii din categoria celor mijlocii sunt administrațiile special constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz, pentru:
- contribuabilii persoane juridice care își au domiciliul fiscal pe raza teritorială a regiunii sau a municipiului București, după caz;
- sediile secundare înființate de contribuabilii mijlocii care își au domiciliul fiscal pe raza teritorială a regiunii sau a municipiului București, după caz, chiar dacă locul de desfășurare a activității sediilor secundare se află pe raza teritorială a altor regiuni/municipiul București;
- contribuabilii nerezidenți pentru care contribuabilii mijlocii au calitatea de reprezentanți sau reprezentanți fiscali, potrivit titlului VII din Codul fiscal.
Au fost aprobate și noi modele ale unor declarații fiscale
Potrivit Ordinului ANAF nr. 560/2016, patru formulare au fost actualizate, și anume:
- Situația obligațiilor la bugetul de stat și a plăților efectuate în contul acestor obligații - formular 01;
- Situația obligațiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat și a plăților efectuate în contul acestor obligații - formular 02;
- Situația obligațiilor la bugetul asigurărilor sociale de sănătate și a plăților efectuate în contul acestor obligații - formular 03;
- Situația obligațiilor la bugetul asigurărilor pentru șomaj și a plăților efectuate în contul acestor obligații - formular 04.
Ordinul ANAF nr. 560/2016 cuprinde 15 situații posibile, precum și formularele care trebuie depuse în mod obligatoriu și procedurile de urmat, după cum urmează:
a. Procedura de înregistrare fiscală
Potrivit noilor proceduri aprobate de Fisc, în cazul în care apar modificări în datele declarate inițial de contribuabilii mijlocii și înscrise în certificatul de înregistrare, acestea se declară într-o cerere de preschimbare a certificatului de înregistrare. Documentul se depune la biroul unic din cadrul oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunal, în a cărui rază teritorială contribuabilul mijlociu își are sediul social;
Dacă, în schimb, apar modificări în ceea ce privește datele declarate inițial de contribuabilii mijlocii în vectorul fiscal, acestea se declară la organul fiscal competent;
Formularul 060 „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru sediile secundare” se depune atunci când se dorește înregistrarea sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, cu excepția sucursalelor care se înregistrează conform procedurilor speciale în materie de înregistrare a comercianților. Despre Ordinul ANAF nr. 3698/2015, care aprobă formularele de înregistrare fiscală, AvocatNet.ro a scris AICI;
Același formular, 060, se depune și în cazul în care se dorește radierea sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii. Acesta, împreună cu certificatul de înregistrare fiscală, se depune la organul fiscal competent, în vederea anulării.
b. procedura depunerii obligațiilor declarative
Contribuabilii mijlocii depun declarații fiscale la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice sau la Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București;
În schimb, contribuabilii mijlocii care au sedii secundare înregistrate ca plătitori de impozit pe veniturile din salarii declară impozitul pe veniturile din salarii pentru activitatea sediilor secundare prin intermediul contribuabilului persoană juridică română care le-a înființat, la organul fiscal competent în administrarea acestuia;
Procedura stipulează că orice corecție ulterioară a unei declarații fiscale, cu excepția decontului de TVA, se face prin depunerea unei declarații fiscale rectificative, în condițiile legii.
c. soluționarea deconturilor de TVA cu opțiune de rambursare
Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii se soluționează potrivit art. 169 din Codul de procedură fiscală, și potrivit Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, aprobată prin Ordinul ANAF nr. 3.699/2015.
Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse în termenul legal de declarare de către contribuabilii care devin contribuabili mijlocii și nesoluționate până la data preluării de către administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București se soluționează după cum urmează:
- în cazul deconturilor de TVA pentru care s-au emis deciziile de rambursare a TVA și nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv Decizia de rambursare a TVA aprobată, administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, în vederea finalizării procedurii;
- deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare a TVA până la data predării se transferă administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, în vederea soluționării.
De menționat că organul fiscal competent la data depunerii decontului transmite administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare nesoluționate, însoțite, în mod obligatoriu, de următoarele:
a) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, se încadrau în categoria contribuabililor mari:
- referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de contribuabilii mari;
- orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării;
b) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, beneficiau de regimul special de rambursare pentru exportatori:
- decizia privind regimul special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru exportatori;
- referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de exportatori;
- orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării;
c) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, nu erau considerați mari contribuabili, contribuabili mijlocii sau exportatori:
- fișa de calcul al Standardului Individual Negativ (SIN);
- fișa indicatorilor de inspecție fiscală;
- fișa de analiză de risc;
- referatul pentru analiză documentară;
- orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării
d. procedura de administrare a documentelor solicitate de contribuabilii mijlocii
Contribuabilii mijlocii care solicită documente trebuie să completeze și să depună o cerere adresată administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.
Cererea poate fi depusă direct la registratură, poate fi transmisă prin poștă sau poate fi transmisă prin fax sau e-mail.
e. procedura de eliberare a documentelor solicitate
Eliberarea documentelor solicitate de contribuabilii mijlocii se face fie direct la sediul administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau al Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz, împuternicitului sau reprezentantului legal al contribuabilului, fie prin poștă, la cererea contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
f. procedura de plată a obligațiilor fiscale
Contribuabilii mijlocii administrați de administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice efectuează plata obligațiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri fiscale, cu excepția impozitului pe venitul din salarii pentru activitatea sediilor secundare ale acestora, la unitatea de Trezorerie a Statului cu rol de municipiu reședință din județul unde sunt situate administrațiile pentru contribuabilii mijlocii competente în administrarea acestora.
Contribuabilii mijlocii administrați la Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București efectuează plata obligațiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri fiscale, cu excepția impozitului pe venitul din salarii pentru activitatea sediilor secundare ale acestora, la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București.
Impozitul pe veniturile din salarii datorat de sediile secundare ale contribuabililor mijlocii administrați de administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau de Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București se achită la unitatea Trezoreriei Statului cu rol de municipiu reședință din județul unde sunt situate administrațiile pentru contribuabilii mijlocii, respectiv la Activitatea de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București, competente in administrarea contribuabilului mijlociu care le-a înființat.
g. procedura de inspecție fiscală și control
Acțiunile de inspecție fiscală/control la contribuabilii mijlocii și sediile secundare ale acestora se efectuează de structurile cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul administrațiilor pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau al Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.
Raportul de inspecție fiscală se întocmește la finalul inspecției fiscale. Acest raport, în care se prezintă constatările organelor de inspecție fiscală, stă la baza emiterii actelor administrativ-fiscale prevăzute de lege.
Pe de altă parte, rezultatele acțiunilor de control la sediile secundare se consemnează în procese-verbale. Acestea sunt apoi centralizate și preluate în raportul de inspecție fiscală întocmit la contribuabilul mijlociu supus inspecției fiscale.
h. procedura de soluționare a contestațiilor
Contestațiile formulate la actele administrativ-fiscale se depun la organele fiscale emitente ale actelor administrativ-fiscale contestate. Aceste contestații, însoțite de dosarul contestației, precum și de referatul cu propuneri de soluționare întocmit de organul fiscal emitent se vor transmite spre soluționare organului competent la data înregistrării contestației.
Ulterior soluționării, decizia emisă în soluționarea contestației formulate la actele administrative-fiscale emise anterior intrării în vigoare a prezentei proceduri va fi transmisă de organul fiscal emitent al actului atacat către organul fiscal care preia în administrare respectivul contribuabil mijlociu.
i. procedura de îndrumare și asistență
Îndrumarea și asistența contribuabililor mijlocii în aplicarea prevederilor legislației fiscale se asigură de:
administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice
Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz, pe a cărei rază teritorială își are domiciliul fiscal contribuabilul mijlociu sau își desfășoară activitatea sediul secundar al acestuia, după caz.
Îndrumarea și asistența se fac fie ca urmare a solicitării contribuabililor, fie din inițiativa organului fiscal. Mai precis, îndrumarea și asistența ca urmare a solicitării contribuabililor mijlocii se realizează în mod prioritar prin e-mail sau telefonic.
De asemenea, contribuabilii mijlocii pot solicita asistență prin e-mail sau telefonic Centrului de asistență a contribuabililor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Îndrumarea și asistența din inițiativa organului fiscal se asigură atât prin elaborarea și distribuirea de materiale de informare (ghiduri, broșuri, pliante, afișe etc.), cât și prin orice alte mijloace care pot asigura transmiterea corespunzătoare a informațiilor și mesajelor.
j. procedura de urmărire a înlesnirilor la plată
Pentru contribuabilii mijlocii, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în baza actelor normative în materie se realizează de administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz.
k. procedura de compensare și restituire a obligațiilor
Restituirea sumelor reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare cuvenite, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, contribuabililor mijlocii, inclusiv sediilor secundare ale acestora, se realizează numai după compensarea efectuată cu alte obligații fiscale datorate, în conformitate cu prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015.
Atenție! Sumele de restituit/rambursat contribuabililor mijlocii vor fi compensate cu obligațiile fiscale restante înregistrate de către aceștia.
l. procedura de executare silită
Pentru recuperarea creanțelor fiscale datorate de contribuabilii mijlocii, persoane juridice, inclusiv pentru impozitul pe venitul din salarii datorat de contribuabilii mijlocii și sediile secundare ale acestora, în cadrul procedurii de executare silită, organul de executare coordonator este administrația pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul direcției generale regionale a finanțelor publice sau Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz.
În situația în care executarea silită se face prin poprire, aplicarea măsurii de executare silită se face de către organul de executare coordonator.
m. procedura de monitorizare
Activitatea de monitorizare a contribuabililor mijlocii administrați de către administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau de Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz, este realizată de către Direcția generală de planificare, monitorizare și sinteză din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Situația privind obligațiile bugetare de plată se întocmește pe fiecare contribuabil mijlociu și, separat, pe fiecare buget, respectiv bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și bugetul asigurărilor pentru șomaj.
n. procedura de prezentare în fața instanțelor și asistență legală
Ordinul ANAF nr. 560/2016 stabilește că reprezentarea în fața instanțelor pentru actele emise de Administrația pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul direcției generale regionale a finanțelor publice se realizează de către serviciul/biroul juridic din cadrul direcției generale regionale a finanțelor publice în cadrul căreia funcționează structura emitentă a actului administrativ, iar în cazul Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, de către structura juridică din cadrul aparatului propriu al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.
Asistența din punct de vedere juridic pentru activitățile Administrației pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcției generale regionale a finanțelor publice se va realiza de către serviciul/biroul juridic din cadrul direcției generale regionale a finanțelor publice în cadrul căreia funcționează structura emitentă a actului administrativ, iar în cazul Administrației fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, de către structura juridică din cadrul aparatului propriu al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.
o. procedura inspecției economico-financiare
Inspecția economico-financiară la contribuabili mijlocii administrați de administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și de Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București se realizează de către serviciul de inspecție economico-financiară, prin structurile teritoriale regionale de inspecție economico-financiară din cadrul direcției generale regionale a finanțelor publice.
Acțiunile de inspecție economico-financiară începute la operatori economici care devin contribuabili mijlocii se finalizează de organele de inspecție economico-financiară care le-au inițiat.