Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 189 din 14 martie şi a intrat în vigoare la data publicării. Documentul prevede, printre altele, că valabilitatea cardului european de asigurări sociale de sănătate se măreşte de la şase luni la un an.
Până la această modificare, prevederile legale stabileau că valabilitatea cardului trebuia să acopere perioada în care cetăţenii călătoreau temporar într-un stat membru UE, însă aceasta putea fi de maximum şase luni. Practic, începând de luni, Legea sănătăţii prevede clar că valabilitatea este de un an, nefiind făcută nicio referire la posibilitatea ca aceasta să fie mai scurtă de-atât.
Iniţiatorii ordonanţei de urgenţă au afirmat că majorarea valabilităţii cardului este necesară pentru a nu limita dreptul asiguraţilor la libera circulaţie în spaţiul european. "Având în vedere că în celelalte state membre ale Uniunii Europene, al unui stat aparţinând Spațiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiene durata de valabilitate a cardului european este mult mai mare şi pentru a nu limita dreptul asiguraţilor la libera circulaţie, este necesară mărirea perioadei de valabilitate a cardului european", scria în nota de fundamentare ce a însoţit proiectul de act normativ.
Cardul european poate fi folosit numai în UE
Persoanele asigurate în sistemul public de sănătate autohton pot să utilizeze cardul european de sănătate numai pe teritoriul statelor membre UE, nu şi în România.
"Cardul european poate fi utilizat de către asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România numai pe teritoriul statelor membre ale UE. (...) [C]ardul european nu produce efecte pe teritoriul României şi nu creează nicio obligaţie pentru furnizorii de servicii medicale din România", se arată în prezent în Legea sănătăţii.
În baza cardului european, asiguraţii pot să beneficieze de asistenţă medicală în timpul unei şederi temporare într-un stat membru UE, documentul fiind eliberat la cerere de către casele teritoriale de sănătate. "Cardul european se eliberează asiguratului de către casa de asigurări de sănătate la care acesta este asigurat. (...) Emiterea cardului european poate fi refuzată de casa de asigurări de sănătate numai în situaţia în care persoana care îl solicită nu face dovada calităţii de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii", mai prevede actul normativ.
Atenţie! Cardul european de sănătate nu poate fi folosit de asiguraţi atunci când aceştia se deplasează într-un stat membru UE pentru a beneficia de tratament medical.
Notă: Cardul naţional de sănătate, care poate fi folosit doar în limitele teritoriale ale ţării noastre, a devenit anul trecut principalul instrument cu care se dovedeşte calitatea de asigurat în sistemul public. Informaţii pe larg despre acesta găsiţi aici.
Comentarii articol (0)