Dincolo de activitatea sa de monitorizare a acestei piețe, manifestată prin deciziile de sancționare amintite mai sus, Consiliul a publicat recent o serie de recomandări, având ca obiectiv declarat stimularea și îmbunătățirea concurenței pe piața carburanților, considerată în continuare o piață oligopolistică, în care cea mai mare parte a ofertei este concentrată în portofoliului unui număr redus de companii.
Comparatorul de preț
Cea mai interesantă măsură propusă constă în transparentizarea prețurilor de vânzare ale tuturor benzinăriilor, prin crearea unei baze de date care să includă prețurile la pompă practicate de către toate companiile care comercializează carburanți (indicându-se locația tuturor benzinăriilor, produsele comercializate și prețurile la pompă practicate pe tip de produs). Astfel, prin accesarea gratuită a unei aplicații web și/sau mobile, orice consumator ar urma să aibă acces la informații precum: cele mai apropiate benzinării, locația exactă a acestora și prețurile la pompă ale fiecărei benzinării din aria geografică relevantă (actualizate în timp real).
Consiliul propune ca această măsură să fie implementată printr-un act normativ (hotărâre de Guvern) care să traseze o obligație clară în sarcina companiilor de a transmite toate aceste informații și orice modificări intervenite, în timp real.
Ideea comparatorului de preț a mai fost tatonată de autoritatea de concurență în sectorul comerțului modern cu produse alimentare și nealimentare, preconizându-se lansarea unei platforme de comparare a prețurilor la raft pentru anumite produse esențiale, incluse într-un coș zilnic de consum, cel mai probabil la jumătatea acestui an. În acest sens, s-a propus recent inclusiv o completare a legii concurenței cu o obligație a jucătorilor de retail de a furniza prețurile de vânzare, la solicitarea Consiliului (a se vedea avizul autorității, aici).
Afișarea prețurilor la intrarea pe autostrăzi
O altă măsură de transparentizare a prețului la pompă este aceea de afișare a prețurilor benzinăriilor de pe autostrăzi, urmând ca Ministerul Transporturilor să instaleze panouri de informare la intrarea pe fiecare autostradă. În mod interesant, Consiliul recomandă inclusiv ca în cadrul procedurilor publice de atribuire a contractelor pentru construirea de benzinării pe autostrăzi, să se acorde o pondere semnificativă în punctajul ce determină compania câștigătoare operatorilor fără prezență în zona respectivă.
Accentul pe activitatea de prevenție
Autoritatea de concurență încurajează de asemenea companiile să implementeze programe de conformare cu legislația în domeniul concurenței, subliniind faptul că activitatea de prevenție are un rol esențial pentru buna funcționare a oricărei piețe.
Alte recomandări
Consiliul mai recomandă și publicarea rezultatelor controalelor efectuate de alte autorități (cum ar fi Ministerul Energiei sau Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri), inclusiv a sancțiunilor aplicate în mod individual companiilor, pentru o cât mai bună informare a consumatorului.
Ca măsură de stimulare a concurenței pe această piață, Consiliul recomandă și intrarea lanțurilor de hiper/supermarketuri pe piața carburanților (similar altor jurisdicții), urmând a fi inițiate discuții în acest sens cu reprezentanții acestora, precum și reducerea/eliminarea anumitor bariere de natură administrativă/reglementară.
Textul integral al recomandărilor emise de către Consiliul Concurenței este disponibil aici.