__________
ACTUALIZARE (01.08.2019): Proiectul a devenit ulterior Legea 152/2019.
__________
Proiectul de lege privind aprobarea OG nr. 21/2014 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a trecut de Senat în februarie 2015 şi figurează astăzi pe agenda şedinţei Camerei Deputaţilor, cu propunere de adoptare.
Aprobarea prin lege de către Parlament este o procedură obligatorie în cazul tuturor ordonanţelor emise de Guvern, pentru ca acestea să poată produce efecte în continuare. Aprobarea se poate face cu sau fără modificări, de data aceasta parlamentarii alegând prima variantă.
Forma amendată a documentului prevede că obligativitatea efectuării ITP, pentru menţinerea în circulaţie, va fi suspendată până la începutul anului 2018 pentru tractoarele agricole şi cele forestiere. "(...) Obligativitatea efectuării inspecţiei tehnice periodice pentru menţinerea în circulaţie a tractoarelor agricole şi forestiere se suspendă de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi până la 1 ianuarie 2018", scrie în propunerea de act normativ.
Obligaţia de a efectua ITP şi pentru aceste vehicule a fost introdusă în 2014, prin ordonanţa de Guvern supusă acum aprobării parlamentare. Conform deputaţilor care au introdus amendamentul în proiect, cei care folosesc tractoare agricole şi forestiere circulă pe distanţe scurte, de la gospodărie la exploataţiile agricole, iar obligaţia de a efectua ITP nu se justifică în cazul lor. Din acest motiv, până în 2018 vor trebui găsite soluţii pentru dezvoltarea unei reţele de drumuri vicinale pe care aceste vehicule să poată circula fără ca şoferii să fie sancţionaţi.
"Prin textul OG nr. 21/2014 a fost instituită obligaţia efectuării inspecţiei tehnice periodice şi pentru tractoarele agricole şi forestiere, prevedere ce afectează o categorie restrânsă de utilizatori, agricultori în special din spaţiul rural. Astfel, eliminându-se distincţia între tractor folosit exclusiv în scopuri agricole, care nu era supus rigorilor inspecţiei tehnice, şi tractorul rutier, care era destinat circulaţiei pe drumurile publice, s-a ajuns la situaţia în care pentru noua categorie introdusă -- tractoare agricole şi forestiere -- inspecţia tehnică periodică să fie obligatorie. Prin amendamentul propus se suspendă aplicarea prevederii introduse prin OG nr. 21/2014 până la 1 ianuarie 2018, timp în care autorităţile să identifice soluţii în vederea dezvoltării unei reţele de drumuri vicinale pe care aceste vehicule să se deplaseze fără a fi sancţionate. Menţionăm că este vorba despre vehicule care se deplasează pe trasee scurte, între gospodării şi exploataţiile agricole, sezonier în timpul campaniilor agricole. Raţiunea emiterii OG nr. 21/2014 a fost transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor (...) privind utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de siguranţă pentru copii din vehicule, fapt ce nu justifică introducerea efectuării inspecţiei tehnice pentru tractoare agricole şi forestiere", este explicat în raportul prin care s-a propus adoptarea proiectului de lege.
Notă: Principala noutate adusă de OG 21/2014 a fost introducerea unei sancţiuni pentru şoferii care transportă minori fără ca aceştia să poarte centura de siguranţă sau să fie fixaţi în scaune pentru copii. Informaţii suplimentare despre acest subiect găsiţi aici şi aici.
Şoferii care circulă fără ITP, amendaţi cu până la 2.100 de lei
Vehiculele care nu corespund din punct de vedere tehnic sau a căror inspecţie tehnică periodică a expirat nu pot fi conduse pe drumurile publice, potrivit Codului rutier.
Concret, în actul normativ scrie că, "pentru a fi menţinute în circulaţie, vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepţia maşinilor autopropulsate cu o viteză maximă constructivă care nu depăşeşte 25 km/h, a autovehiculelor cu şenile, a tramvaielor şi a vehiculelor cu tracţiune animală, se supun inspecţiei tehnice periodice", subliniindu-se că efectuarea ITP se face numai în staţiile autorizate.
Cei care sunt prinşi că circulă cu maşini neverificate tehnic sau a căror verificare a expirat pot fi sancţionaţi cu 9-20 de puncte amendă. În momentul de faţă, asta înseamnă o amendă cuprinsă între 945 şi 2.100 de lei. Pe deasupra, şoferii pot rămâne şi fără certificatul de înmatriculare/înregistrare.
Notă: Defecţiunile tehnice ale vehiculelor sunt constatate de către poliţiştii rutieri, în timp ce verificarea stării tehnice a maşinilor care circulă pe drumurile publice se face de către poliţiştii rutieri şi personalul Registrului Auto Român.
Atenţie! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie adoptat de Camera Deputaţilor, promulgat prin decret prezidenţial şi publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (6)