În majoritatea cazurilor aceste greşeli nu au prea multă importanţă, pot fi chiar amuzante pentru cei care le observă și, cel mult, le vor împărtăşi prietenilor. Însă greşelile de tipar nu sunt chiar amuzante şi pot fi periculoase dacă este vorba de documente importante din punct de vedere juridic. O simplă virgulă vă poate costa pe dumneavoastră sau pe clienţii dumneavoastră chiar şi milioane, şi au existat astfel de cazuri în trecut.
Una dintre cele mai faimoase şi scumpe greşeli de tipar în istorie datează din 1872 şi s-a întâmplat în Statele Unite. Într-un articol publicat în Priceonomics, autorul explica faptul că o virgulă pusă la locul nepotrivit a costat 2 milioane de dolari din banii contribuabililor. Aşa cum se întâmplă şi în prezent cu majoritatea guvernelor atunci când încearcă să strângă fonduri, guvernul SUA a încercat să impună impozite pe import pentru anumite mărfuri. Astfel, în acel an a fost adoptată o nouă lege privind impozitele. Unele mărfuri erau supuse impozitului pe import, iar altele erau scutite de acest impozit.
Funcţionarii guvernamentali nu au dorit să impună taxe pe plante fructifere (fruit-plants), însă au dorit să majoreze impozitele pe fructele care proveneau din străinătate. Însă, câţiva importatori descurcăreţi au reuşit să exploateze o greşeală aparent nesemnificativă: în loc de „fruit-plants”, în lista mărfurilor scutite de impozit cineva a scris din greşeală „fruit, plants” (fructe, plante). Din nefericire pentru contribuabilii americani, importatorilor le-au trebuit rambursate aceste impozite plătite, deoarece se bazau pe un document oficial, emis chiar de guvernul SUA. Pentru a avea o idee despre ce înseamnă azi această sumă, ea s-ar ridica la aproximativ 38 de milioane de dolari. Presupunând că o bancnotă cântăreşte 1g şi se utilizează doar bancnote de 100 de dolari, putem calcula cu uşurinţă că această „virgulă” cântăreşte 380 kg. Pe hârtie nu pare chiar atât de grea, la o primă privire, nu-i aşa?
O altă greşeală de virgulă semnificativă, care a costat milioane de dolari, s-a întâmplat în Canada. Un articol din The Globe şi Mail relatează despre o dispută de ordin juridic dintre Rogers Communications Inc. şi Aliant Inc. (cunoscută şi ca Bell Aliant). În 2002, Rogers a încheiat ceea ce părea să fie o afacere solidă pe 5 ani prin care aveau dreptul să utilizeze stâlpii de telefon ai Bell cel puţin până în 2007. După doar 4 ani, Bell a hotărât să rezilieze contractul din cauza creşterii cheltuielilor de exploatare. Formularea exactă din contract era - „Prezentul contract intră în vigoare la data încheierii sale şi va rămâne în vigoare pe o perioadă de cinci (5) ani de la data încheierii sale, şi pe perioade ulterioare a câte cinci (5) ani, dacă nu este reziliat cu un an înainte printr-un preaviz scris trimis celeilalte părţi.” Astfel, prin plasarea celei de a doua virgule, condiţia „dacă” se referea atât la perioada iniţială de cinci ani, cât şi la cele ulterioare. Şi această revendicare a Bell a fost susţinută prin decizia instanţei. Rogers a înaintat un recurs, însă, dacă decizia iniţială nu va fi anulată, compania va fi nevoită să plătească pentru utilizarea stâlpilor, cu 2 milioane de dolari mai mult decât s-a prevăzut iniţial.
Aşadar, aşa cum putem vedea din exemplele de mai sus, virgulele pot fi foarte costisitoare dacă sunt utilizate greşit într-un document juridic. Doar propria vigilenţă vă poate scuti de consecinţele unor astfel de greşeli de tipar din documentele originale, însă acestea apar frecvent şi atunci când se reintroduc textele tipărite în format electronic. Din fericire, în acest caz există o soluţie care poate reintroduce textul în locul dumneavoastră.
Dacă sunt utilizate în mod corespunzător, aplicaţiile profesionale de recunoaştere a textelor (tehnologie cunoscută şi ca OCR) oferă o viteză de conversie inegalabilă şi rezultate de înaltă calitate. Pentru a înţelege mai bine ce vă oferă o astfel de aplicaţie, vom studia puțin ABBYY FineReader, probabil cea mai cunoscută marcă OCR în România. Acest program recunoaşte cu precizie până la 99,8% din text şi reproduce cu fidelitate structura documentului. Cele câteva greşeli rămase pot fi rapid corectate cu instrumentul „Verify Text” (Verificare text).
Prin utilizarea unei aplicaţii de recunoaştere a textelor se reduce considerabil timpul necesar verificării şi veţi avea un exemplar al documentului original sau al fişierul PDF verificat complet, în format Microsoft Word. Instrumentul „Verify Text” vă va indica şi evidenţia fiecare caracter care nu a fost recunoscut cu certitudine, asigurându-se că nu pierdeţi din vedere nicio greşeală. În acelaşi timp verifică şi ortografia: FineReader evidenţiază cuvintele care nu figurează în dicţionarul său, sugerându-vă alternative; daţi click pe cuvântul dorit pentru a corecta greşeala. Dezvoltatorul aplicaţiei pune la dispoziţia tuturor, complet gratuit, o versiune de probă complet funcţională timp de 15 zile, care poate fi descărcată de pe site-ul oficial.
Nu lăsaţi virgulele plasate aiurea şi celelalte greşeli de tipar să vă coste pe dumneavoastră şi pe clienţii dumneavoastră milioane. Verificaţi întotdeauna documentele originale şi rugaţi şi pe altcineva să le verifice ca o măsură suplimentară de siguranţă. Utilizaţi o aplicaţie profesională pentru a transforma documentele tipărite în format electronic. Aceasta este cea mai simplă reţetă pe care trebuie să o aplice orice profesionist din domeniul juridic pentru a evita problemele.
Comentarii articol (0)