Cadrul legal al voucherelor de vacanţă este reprezentat de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, precum şi de Hotărârea Guvernului nr. 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea voucherelor de vacanţă.
Întrucât legislaţia în vigoare prevede că voucherul de vacanţă poate fi atât pe suport hârtie, cât şi pe suport electronic, termenul de "voucher de vacanţă" este interpretat ca făcând referire la ambele suporturi. Voucherele de vacanţă pe suport electronic sunt bonuri de valoare emise în format electronic, fiind destinate exclusiv achiziţionării pachetelor de servicii turistice. Perioada de valabilitate a voucherului de vacanţă este de un an de la data emiterii.
Angajatorul, de comun acord cu organizaţiile sindicale legal constituite sau cu reprezentanţii salariaţilor, stabilesc prin contractele colective de muncă, respectiv prin regulamentele interne, reguli privind modul de acordare a primei de vacanţă sub forma voucherelor de vacanţă, care să prevadă:
- numărul beneficiarilor din unitate care pot primi vouchere de vacanţă şi nivelul sumelor care se acordă beneficiarilor sub forma voucherelor de vacanţă, ţinând seama de posibilităţile financiare ale angajatorilor;
- categoriile de beneficiari care primesc vouchere de vacanţă;
- forma suportului pe care sunt emise voucherele de vacanţă, respectiv suport electronic şi/sau hârtie.
Ce sume se pot acorda sub formă de vouchere
Voucherele de vacanţă se acordă în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, potrivit legii. Angajatorii care acordă vouchere de vacanţă beneficiarilor trebuie să cuprindă în bugetele de venituri şi cheltuieli, într-o poziţie distinctă de cheltuieli denumită "Vouchere de vacanţă", sumele destinate acoperirii valorii nominale a voucherelor de vacanţă.
Nivelul maxim al sumelor ce pot fi acordate salariaţilor sub formă de vouchere de vacanţă reprezintă contravaloarea a şase salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată, pentru un salariat, în decursul unui an fiscal. În momentul de faţă, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată este de 1.050 lei/lună, însă începând cu 1 mai acesta va fi de 1.250 lei/lună. Valorile nominale permise pentru voucherele de vacanţă sunt de 10, 20, 30, 40 şi 50 de lei.
Sumele corespunzătoare voucherelor de vacanţă acordate de către angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, în limita a şase salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată pentru fiecare angajat, pe un an calendaristic.
Un aspect important de menţionat este că angajatul care beneficiază de vouchere de vacanţă nu mai beneficiază de primă de vacanţă în cursul anului fiscal.
Beneficiarii (angajaţii) care primesc vouchere de vacanţă sunt singurele persoane îndreptăţite să utilizeze voucherele, în exclusivitate pentru achitarea pachetului de servicii turistice contractat. În cazul cumulului de funcţii, voucherele de vacanţă pot fi acordate numai de către angajatorii unde beneficiarii în cauză îşi au funcţia de bază, potrivit legii.
Atât voucherele pe suport electronic, cât şi cele pe suport hârtie pot fi utilizate doar în structuri de primire turistică din România, acreditate de Autoritatea Naţională pentru Turism.
În privinţa impozitării, precizăm că valoarea voucherelor de vacanţă, acordate potrivit legii, luată în calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominală. Veniturile respective se impozitează ca venituri din salarii în luna în care acestea sunt primite.
Sinteza aceasta face parte dintr-o campanie informativă specială, dedicată domeniului HR, dezvoltată de AvocatNet.ro, în parteneriat cu BIA - Human Resource Management Services, unul dintre pionierii serviciilor profesionale de resurse umane din România. Toate articolele publicate în cadrul campaniei sunt disponibile aici sau pe pagina de autor a partenerului nostru. |