În prezent, operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial întocmesc situații financiare anuale, respectiv raportări contabile anuale, potrivit:
- Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1802/2014;
- Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile societăților comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1286/2012;
- Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1969/2007.
Situațiile financiare anuale, respectiv raportările contabile anuale, se depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice. Potrivit reglementărilor contabile aplicabile, erorile constatate după depunerea situațiilor financiare anuale pot fi corectate la data constatării lor.
Ordinul MFP nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor cuprinse în situațiile financiare anuale și raportările contabile anuale depuse de operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 274 din 12 aprilie 2016 și a intrat în vigoare în momentul publicării.
Conform actului normativ al Finanțelor, la depunerea situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale pot fi constatate erori determinate de completarea eronată a:
- denumirii entității raportoare;
- activitivății CAEN (denumire clasă CAEN și/sau cod CAEN);
- formei de proprietate;
- numărului de salariați și/sau a altor indicatori raportați prin formularul „Date informative”.
În același timp, constituie obiectul corectării și situațiile determinate de următoarele tipuri de erori:
- transmiterea electronică de situații financiare anuale/raportări contabile anuale în loc de declarație de inactivitate, precum și transmiterea electronică a declarației de inactivitate în loc de situații financiare anuale/raportări contabile anuale;
- transmiterea electronică de situații financiare anuale/raportări contabile anuale folosind un format de raportare cuprins în programul de asistență, diferit de cel corespunzător tipului de entitate sau netransmiterea electronică a tuturor documentelor prevăzute de lege (raportul administratorilor, declarația pe proprie răspundere, raportul auditorului statutar etc.).
Administratorii depun o declarație pe proprie răspundere
Potrivit Ordinului MFP nr. 450/2016, pentru a corecta o eroare, după depunerea situațiilor financiare anuale/ raportărilor contabile anuale, operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial pot să depună numai la registratura unităților teritoriale ale MFP un alt set de situații financiare anuale și documentele cerute de lege, respectiv raportări contabile anuale care să cuprindă informațiile corectate.
Entitățile depun situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale la registratura unităților teritoriale ale MFP în format electronic, împreună cu situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale listate cu ajutorul programului de asistență elaborat de Finanțe, semnate potrivit legii.
În vederea depunerii situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale în format hârtie și în format electronic, entitățile folosesc programul de asistență pus la dispoziție gratuit de către MFP pe site-ul ANAF, prin care se generează un fișier de tip PDF, având atașat un fișier xml, care conține datele de identificare a entității, precum și un fișier cu extensia zip.
Pentru situațiile financiare anuale fișierul cu extensia zip va conține situațiile financiare anuale și documentele cerute de lege, așa cum acestea sunt întocmite de entități și scanate, alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip.
Raportările corectate trebuie să fie însoțite de o declarație pe proprie răspundere a administratorului. Din acest document trebuie să reiasă că documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectării erorilor constatate, precum și faptul că acestea reflectă realitatea entității raportoare. În aceste condiții, operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial poartă întreaga răspundere pentru situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale redepuse ca urmare a corectării de erori.
Notă: Această declarație pe propria răspundere se include în fișierul zip atașat bilanțului PDF. Un exemplar în format tipărit al acestei declarații se depune la registratura unităților teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, împreună cu situațiile financiare/raportările anuale corectate.
Care este termenul-limită de depunere a documentelor corectate?
Termenul maxim de depunere a situaţiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale care cuprind informații corectate este sfârșitul exercițiului financiar/anului următor celui la care se referă situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale la care s-au constatat erori.
Prevederile procedurii cuprinse în acest act normativ se aplică și pentru corectarea erorilor corespunzătoare raportărilor aferente exercițiului financiar al anului 2014.
Mai precis, consultantul fiscal Adrian Bența a explicat că a fost „prevăzut în mod expres că se pot corecta și situațiile financiare aferente anului 2014 (nu este o eroare), având ca termen data de 29 aprilie 2016”. În schimb, potrivit specialistului citat, „pentru anul 2015, nu se aduce nicio precizare, astfel încât o concluzie ar putea să fie că pot fi corectate doar situațiilor financiare aferente anilor 2014 și ulterioare, iar pentru anul 2014, termenul de corectare este unul limitat”.
În Ordinul MFP nr. 450/2016 se mai precizează că, în cazul corectării erorilor constatate, indicatorii publicați pe site-ul Finanțelor potrivit prevederilor Ordinului MFP nr. 1485/1999 pentru publicarea pe serverul Ministerului a informaţiilor privind plătitorii de impozite şi taxe înregistraţi (agenţi economici şi instituţii publice) au la bază informațiile retransmise de operatorii economici. În aceste situații, pe site-ul MFP apare mențiunea că „indicatorii publicați se bazează pe informațiile retransmise la data de …”.
Notă: Corectarea de către operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial a erorilor constatate nu exonerează entitățile respective de sancțiunile contravenționale prevăzute de legea contabilității.
Până când trebuie depuse situațiile financiare anuale
Situațiile financiare anuale și situațiile anuale simplificate, întocmite cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziția entităților gratuit de unitățile teritoriale ale MFP, se depun la unitățile teritoriale ale MFP în 150 de zile de la data la care se încheie exercițiul financiar (și anume 31 decembrie 2015).
Conform calculelor noastre, termenul de 150 de zile se împlinește pe 29 mai, însă aceasta este o zi de duminică, astfel că termenul se mută în următoarea zi lucrătoare, care este 30 mai 2016.
Tot pe 30 mai 2016 trebuie să depună situații financiare anuale și subunitățile din România, care aparțin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate, cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European.
Instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop patrimonial depun situațiile financiare anuale în termen de 120 de zile de la încheierea exericițiului financiar, respectiv până pe 29 aprilie 2016. Mai multe detalii, AICI.
Comentarii articol (0)