Erorile corespunzătoare raportărilor aferente exercițiului financiar al anului 2014 pot fi încă rectificate de către operatorii economici și de către persoanele juridice fără scop patrimonial, se arată în Procedura de corectare a erorilor cuprinse în situațiile financiare anuale și raportările contabile anuale, cuprinsă în Ordinul MFP nr. 450/2016, în vigoare de la 12 aprilie 2016.
Astfel, aceștia mai au timp până la 29 aprilie 2016 pentru depunerea acestor raportări.
Potrivit documentului citat, corectarea erorilor din raportările menționate mai sus se face prin depunerea unui alt set de situaţii financiare anuale, respectiv raportări contabile anuale, pentru aceeaşi perioadă de raportare cu cea corespunzătoare depunerii iniţiale, la registratura unităţilor teritoriale ale MFP.
Conform Ordinului MFP nr. 450/2016, pot fi corectate erorile determinate de completarea greșită a:
a) denumirii entităţii raportoare;
b) activităţii CAEN (denumire clasă CAEN şi/sau cod CAEN);
c) formei de proprietate;
d) numărului de salariaţi şi/sau a altor indicatori raportaţi prin formularul "Date informative".
Totodată, pot să fie îndreptate și următoarele tipuri de erori:
a) transmiterea electronică de situaţii financiare anuale/raportări contabile anuale în loc de declaraţie de inactivitate, precum şi transmiterea electronică a declaraţiei de inactivitate în loc de situaţii financiare anuale/raportări contabile anuale;
b) transmiterea electronică de situaţii financiare anuale/raportări contabile anuale folosind un format de raportare cuprins în programul de asistenţă, diferit de cel corespunzător tipului de entitate sau netransmiterea electronică a tuturor documentelor prevăzute de lege (raportul administratorilor, declaraţia pe propria răspundere, raportul auditorului statutar).
Care este procedura de urmat?
După depunerea situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale, operatorii economici și persoanele juridice fără scop patrimonial pot să îndrepte erorile descoperite prin depunerea la registratura unităţilor teritoriale ale MFP unui alt set de situaţii financiare anuale şi documentele cerute de lege, respectiv raportări contabile anuale, după caz, care trebuie să cuprindă informaţiile corectate.
Entităţile trebuie să depună situaţiile financiare anuale/raportările contabile în format electronic, împreună cu situaţiile financiare anuale/raportările contabile anuale listate cu ajutorul programului de asistenţă elaborat de Finanțe, semnate potrivit legii.
În vederea depunerii situaţiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale în format hârtie şi în format electronic, entităţile trebuie să folosească programul de asistenţă pus la dispoziţie gratuit de către MFP pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin care se generează un fişier de tip PDF, având ataşat un fişier xml, care conţine datele de identificare a entităţii, precum şi un fişier cu extensia zip.
Pentru situaţiile financiare anuale fişierul cu extensia zip va conţine situaţiile financiare anuale şi documentele cerute de lege, aşa cum acestea sunt întocmite de entităţi şi scanate, alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fişierului PDF la care este ataşat fişierul zip.
De asemenea, administratorul trebuie să depună şi o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectării erorilor constatate, precum şi faptul că acestea reflectă realitatea entităţii raportoare.
Această declaraţie pe propria răspundere se va include în fişierul zip ataşat bilanţului PDF. Un exemplar în format tipărit al acestei declaraţii va fi depus la registratura unităţilor teritoriale ale MFP, împreună cu situaţiile financiare/raportările anuale corectate.
29 aprilie, data limită pentru depunerea situațiilor financiare anuale pentru ONG-uri
Vă reamintim că, anul acesta, cei mai mulți contribuabili depun situațiile financiare aferente anului 2015 până la sfârșitul lunii mai. Cu toate astea, legislația în vigoare stabilește că o parte dintre contribuabili trebuie să-și îndeplinească această obligație cu o lună mai devreme. Astfel, aceștia din urmă trebuie să întocmească și să depună situațiile financiare anuale până pe 29 aprilie.
Astfel, Ordinul MFP nr. 123/2016 stabilește că majoritatea contribuabililor au obligația să depună situațiile financiare pe anul 2015 până pe 30 mai, însă excepție de la această regulă fac următoarele persoane juridice fără scop patrimonial:
- asociațiile;
- fundațiile sau alte organizații de acest fel;
- partidele politice;
- patronatele;
- organizațiile sindicale;
- cultele religioase;
- subunitățile fără personalitate juridică, dar cu sediul în străinătate, ale unor firme și ale unor instituții publice din România;
- subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate;
- alte persoane juridice înființate în baza unor legi speciale, în scopul desfășurării de activități fără scop patrimonial.
Acești contribuabili trebuie să depună bilanțurile până la maximum 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar, respectiv până pe 29 aprilie, după cum reiese din Ordinul MFP nr. 123/2016.
Atenție! Persoanele juridice fără scop patrimonial care își conduc contabilitatea în partidă simplă nu au obligația să întocmească situații financiare anuale.
AvocatNet.ro a scris pe larg despre acest subiect AICI.