Potrivit normelor în vigoare, contribuabilii plătitori de impozit stabiliți în România, care importă sau achiziționează bunuri sau servicii din alt stat membru al UE, au dreptul să solicite rambursarea TVA plătite în acel stat. Mai precis, o astfel de posibilitate revine persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în ţara noastră care:
- efectuează operaţiuni de import de bunuri pentru care achită TVA în alt stat membru;
- achiziționează bunuri sau servicii pe teritoriul unui alt stat membru și achită TVA în momentul achiziţiei.
În contextul noului sistem fiscal, aplicabil de la începutul anului, era necesară o actualizare a procedurii de rambursare a TVA, astfel că, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 844 din 25 octombrie a fost publicat şi a intrat în vigoare Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 2810/2016 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA aferentă importurilor şi achiziţiilor de bunuri/servicii, efectuate în alt stat membru al Uniunii Europene de către persoanele impozabile stabilite în România.
Totodată, odată cu apariţia documentului citat, a fost abrogat Ordinul ANAF nr. 3/2010, fiind actualizate şi modelele formularelor folosite în scopul rambursării de TVA.
Cum se va recupera de-acum TVA dintr-un alt stat membru UE
Concret, pentru a obține rambursarea TVA-ului în statul membru de rambursare, solicitantul (adică persoana impozabilă stabilită în România) trebuie să adreseze o cerere de rambursare, pe cale electronică, statului membru respectiv, pe care o înaintează organului fiscal competent din țara noastră, prin intermediul serviciului „Depunere declarații online” pus la dispoziţie de acesta din urmă.
Ulterior, după ce verifică faptul că persoana impozabilă din România a fost înregistrată în scopuri de TVA în ţara noastră în perioada în care s-au efectuat respectivele achiziții, organul fiscal competent de la noi redirecţionează electronic autorității competente din statul membru de rambursare cererea de rambursare completată corespunzător.
Această cerere va fi reprezentată, ca și până acum, de formularul 318 „Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru persoanele impozabile stabilite în România, depusă potrivit art. 302 alin. (2) din Codul fiscal”, a cărui nouă variantă, actualizată corespunzător cu prevederile din Codul fiscal şi Codul de procedură fiscală, a fost aprobată prin intermediul Ordinului ANAF nr. 2810/2016.
Cererea de rambursare, care trebuie depusă nu mai târziu de 30 septembrie a anului calendaristic care urmează perioadei de rambursare (30 septembrie 2017 pentru anul 2016) trebuie să cuprindă:
- numele şi adresa completă ale solicitantului;
- o adresă de contact pe cale electronică;
- descrierea activităţii economice a solicitantului pentru care sunt achiziţionate bunurile şi serviciile;
- perioada de rambursare acoperită de cerere;
- o declaraţie din partea solicitantului că nu a livrat bunuri şi nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei de rambursare, cu excepţia serviciilor de transport şi serviciilor auxiliare transportului, scutite în temeiul art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva 2006/112/CE şi a livrărilor de bunuri şi a prestărilor de servicii către o persoană care are obligaţia de a plăti TVA în conformitate cu art. 194-197 şi 199 din Directiva 2006/112/CE, astfel cum au fost transpuse în legislaţia statutului membru de rambursare;
- codul de înregistrare în scopuri de TVA al solicitantului;
- datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN şi BIC.
De asemenea, pe lângă aceste informații, cererea de rambursare trebuie să mai conțină pentru fiecare stat membru de rambursare și pentru fiecare factură sau document de import următoarele date:
- numele şi adresa completă ale furnizorului sau prestatorului;
- cu excepţia importurilor, codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de înregistrare fiscală al furnizorului sau prestatorului, astfel cum au fost alocate de statul membru de rambursare;
- cu excepţia importurilor, prefixul statului membru de rambursare;
- data şi numărul facturii sau documentului de import;
- baza impozabilă şi cuantumul TVA exprimate în moneda statului membru de rambursare;
- cuantumul TVA deductibil, exprimat în moneda statului membru de rambursare;
- după caz, partea de TVA deductibilă;
- natura bunurilor şi a serviciilor achiziţionate.
În ceea ce priveşte normele de aplicare a Codului fiscal, acestea prevăd că cererea de rambursare se referă la următoarele:
- achiziţii de bunuri sau servicii care au fost facturate pe parcursul perioadei de rambursare, cu condiţia ca TVA să fi devenit exigibilă înaintea sau la momentul facturării sau pentru care TVA a devenit exigibilă pe parcursul perioadei de rambursare, cu condiţia ca achiziţiile să fi fost facturate înainte ca TVA să devină exigibilă;
- importul de bunuri efectuat pe parcursul perioadei de rambursare.
Totodată, pe lângă operaţiunile menţionate anterior, cererea de rambursare poate să se refere, de asemenea, la facturi sau documente de import care nu au fost acoperite de cererile de rambursare precedente şi care privesc operaţiuni finalizate pe parcursul anului calendaristic în cauză.
Condiţiile necesare transmiterii cererii de rambursare a TVA
Contribuabilii care vor solicita rambursarea TVA dintr-un alt stat membru UE, potrivit noii proceduri actualizate de Fisc, trebuie să îndeplinească anumite condiții necesare transmiterii cererii autorității competente din statul respectiv, astfel:
- În perioada de rambusare înscrisă în cerere, solicitantul să fi fost persoană înregistrată în scopuri de TVA, aşa cum am amintit şi anterior;
- Documentele înscrise în secțiunea „Lista operațiunilor pentru care se solicită rambursarea TVA” să fi fost emise în perioada de valabilitate a codului de înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile stabilite în România.
Doar în cazul în care condițiile de mai sus vor fi îndeplinite va fi atribuit un număr de referință formularului de rambursare 318 și acesta se va transmite, electronic, autorității competente din statul membru de rambursare, împreună cu toate documentele care însoțesc respectiva cerere, se mai arată în documentul lansat de ANAF şi apărut în Monitor.
Pe de altă parte, în situația în care solicitantul nu va îndeplini condițiile menționate mai sus, cererea nu va fi înaintată statului membru de rambursare. Totodată, organul fiscal competent din România nu va înainta cererea statului membru de rambursare în cazul în care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul se încadrează în oricare dintre situaţiile următoare, menționate în normele de aplicare a Codului fiscal:
- nu este persoană impozabilă în sensul TVA;
- efectuează numai livrări de bunuri sau prestări de servicii care sunt scutite de TVA fără drept de deducere în temeiul art. 292 din Codul fiscal;
- beneficiază de scutirea pentru întreprinderi mici prevăzută la art. 310 din Codul fiscal.
În schimb, dacă solicitantul va îndeplini condițiile, atunci Fiscul va înainta cererea către statul membru UE, care va lua decizia finală de aprobare sau respingere a documentului.
Perioada pentru care poate fi solicitată rambursarea TVA
Și de-acum înainte, perioada pentru care se va rambursa taxa pe valoarea adăugată va fi de maximum un an calendaristic şi de minimum trei luni calendaristice. Cererile de rambursare pot însă viza şi o perioadă mai mică de trei luni, în cazul în care aceasta reprezintă perioada rămasă până la sfârşitul anului calendaristic.
În cazul în care cererea de rambursare vizează o perioadă de rambursare mai mică de un an calendaristic, dar mai mare de trei luni, cuantumul TVA pentru care se solicită o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume în moneda naţională a statului de rambursare, conform normelor de aplicare a Codului fiscal.
În cazul în care cererea de rambursare se referă la o perioadă de rambursare de un an calendaristic sau la perioada rămasă dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume în moneda naţională a statului de rambursare.
Notă: Formatul electronic al formularul 318 se obţine prin folosirea programului de asistenţă, care poate fi descărcat de pe portalul ANAF, secţiunea Info UE/ Rambursări TVA din UE.
Declarația de ajustare a pro-ratei, actualizată şi ea
Alături de formularul 318, prin intermediul documentului publicat zilele trecute a fost aprobat și un nou model al declarației 319 – „Declarație de ajustare a pro-ratei potrivit dispozițiilor art. 302 alin. (2) din Codul fiscal și ale pct. 73 alin. (8) din normele metodologice”.
Dacă ulterior depunerii cererii de rambursare, pro-rata de deducere se modifică, solicitantul trebuie să rectifice suma solicitată la rambursare sau suma deja rambursată. Rectificarea se poate face printr-o cerere de rambursare, dacă solicitantul depune respectiva cerere pe parcursul anului care urmează perioadei de rambursare pentru care s-a solicitat rambursarea taxei sau pentru care taxa a fost deja rambursată sau printr-o declaraţie de ajustare a pro-ratei, dacă solicitantul nu depune o altă cerere de rambursare pe parcursul respectivului an calendaristic.
Concret, declarația de ajustare a pro-ratei trebuie depusă în cazul în care, ulterior depunerii unei cereri de rambursare, pro-rata de deducere se modifică, ca urmare a calculului pro-ratei definitive conform art. 300 alin. (8) din Codul fiscal, pentru a rectifica suma solicitată sau deja rambursată.
Astfel, rectificarea sumei se va efectua pe parcursul anului calendaristic care urmează perioadei de rambursare în cauză, prin declarație de ajustare a pro-ratei, în situația în care solicitantul nu va înainta nicio cerere de rambursare pe parcursul respectivului an calendaristic.
Notă: În fișierele atașate puteți consulta noile actualizate ale formularelor 318 și 319.