Activitatea de transport spre/ dinspre aeroport este reglementată în prezent de Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi, act normativ care stabilea, la art. 241, că în locul de aşteptare special amenajat de aeroporturi “au acces numai taxiurile care deţin autorizaţii taxi emise de autorităţile de autorizare din municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov şi au volumul spaţiului destinat pentru transportul bagajelor de cel puţin 500 de litri”.
Totuşi, această ultimă prevedere, legată de restricţia privind volumul spațiului destinat pentru transportul bagajelor în cazul taxiurilor care au acces în locurile de așteptare ale aeroporturilor, a fost eliminată joi, prin intermediul unui act normativ care a modificat în acest sens Legea nr. 38/2003, cunoscută în spaţiul public ca Legea taximetriei.
Concret, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 330 din 28 aprilie a apărut Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/2016 pentru modificarea alin. (4) al art. 241 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, document care a intrat în vigoare la momentul publicării şi care fusese aprobat de Executiv cu doar o zi mai devreme.
Aşa cum reiese dintr-un comunicat recent al Executivului, eliminarea restricției privind volumul portbagajelor taxiurilor are scopul să elimine blocajele existente în activitatea de transport în regim de taxi de la cele două aeroporturi din raza teritorială a municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov.
Conform informaţiilor furnizate recent de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, la Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" - Otopeni (acolo unde au fost semnalate problemele) aveau acces, de la 1 aprilie, doar autoturismele taxi care respectau toate normele legale și ale căror șoferi au obținut din partea instituțiilor abilitate ale statului toate autorizațiile necesare pentru desfășurarea în legalitate a activității în regim de taxi la aeroport. Concret, până joi, era interzis accesul la aeroport al autovehiculelor taxi cu portbagaj mai mic de 500 de litri, al șoferilor de taxi care au cazier judiciar și era obligatorie obținerea unor avize ale instituțiilor statului (Poliția Transporturi Aeriene, Poliția de Frontieră). De altfel, aceste două ultime cerinţe rămân valabile, actul normativ publicat ieri eliminând doar prevederea legată de volumul portbagajelor taxiurilor.
Notă: Din 1 februarie, şoferii de taxi pot profesa numai dacă nu au înscrise anumite fapte în certificatul de cazier judiciar. Mai multe detalii sunt aici.
Sunt afectaţi taximetriştii cu maşini ce merg cu GPL
Restricţia privind volumul portbagajelor viza companiile şi şoferii de taxi ale căror maşini funcţionează pe baza de GPL şi au rezervorul montat în portbagaj, astfel încât spaţiul destinat bagajelor este mult diminuat. Mai precis, conform informaţiilor furnizate în presa centrală, ar fi vorba de aproximativ 80% dintre taxiurile din Bucureşti şi Ilfov care se află în această situaţie. Totodată, potrivit unui comunicat de presă al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, la începutul lunii aprilie mai puţin de 500 de taximetriști îndeplineau toate condițiile pentru a-și desfășura activitatea la Aeroportul Henri Coandă și a putea prelua pasageri fără nicio restricție.
Prin urmare, numărul redus de taxiuri care îndeplineau cerinţele legale conducea la blocaje în activitatea de deservire a pasagerilor şi genera o stare de nemulţumire printre aceştia, situaţie ce se poate schimba de-acum, în condiţiile în care toate taxiurile care doresc să preia călători de la cel mai mare aeoroport al ţării o pot face fără a mai fi condiţionate de reglementările privind volumul portbagajelor.
În motivarea demersului lor, iniţiatorii proiectului de act normativ lansat de Ministerul Transporturilor (MT) arată că o astfel de măsură este necesară pentru revenirea la o stare de normalitate în activitatea de deservire a pasagerilor care sosesc pe Aeroportul Internațional "Henri Coandă" București, ţinând cont că transportul public prin alte mijloace nu oferă, cel puţin pentru moment, o alternativă rezonabilă.
"Menționăm că măsura suspendării se impune pentru eliminarea blocajelor existente în prezent în activitatea de transport în regim de taxi de la Aeroportul Internațional Henri Coandă București, precum și a efectelor negative cu impact imediat asupra imaginii externe a României", este precizat în expunerea de motive anexată documentului citat.
Notă: În forma în care proiectul de act normativ a fost publicat de MT, scria că cerința privind volumul spaţiului destinat pentru transportul bagajelor, aplicabilă taxiurilor care au acces în locurile de așteptare special amenajate pe aeroporturile din România, va fi suspendată până la finalul anului. Totuşi, aşa cum reiese din actul normativ publicat joi, această prevedere a fost eliminată, nu doar suspendată.
În altă ordine de idei, MT şi celelalte instituţii competente, împreună cu asociațiile profesionale în domeniul activității de transport în regim de taxi, vor face până la finalul anului o propunere de amendare a Legii nr. 38/2003, "care să corespundă intereselor tuturor părților implicate și care să asigure implementarea tuturor standardelor de securitate aeroportuară".
Notă: Printr-un alt proiect de act normativ lansat de MT s-a stabilit că managerii companiilor de taxi trebuie să îndeplinească anumite condiţii pentru a putea ocupa această funcţie, printre care obţinerea unui certificat de competenţă profesională. Informaţii suplimentare găsiţi aici.