Ordinul ministrului justiției nr. 2.207/C/2016 pentru modificarea Regulamentului de organizare și funcționare a Oficiului Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 1.082/C/2014 a apărut miercuri în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 461 şi a intrat în vigoare la aceeaşi dată. Practic, prin intermediul acestui act normativ sunt aduse mai multe modificări regulamentului ONRC, schimbări ce vor duce la o armonizare cu prevederile Legii insolvenței persoanelor fizice, care va intra în vigoare la finele acestui an.
De altfel, Buletinul procedurilor de insolvenţă (BPI) este publicaţia editată de ONRC care are drept scop publicarea citaţiilor, convocărilor, notificărilor şi comunicărilor actelor de procedură efectuate de instanţele judecătoreşti, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar după deschiderea procedurii de insolvenţă, precum şi a altor acte care, potrivit legii, trebuie publicate. Ordinul apărut ieri stabileşte, practic, înființarea în cadrul BPI a secțiunii privind procedura insolvenței pentru persoane fizice, dar și înființarea unor posturi pentru asigurarea funcționării optime a acestei secțiuni, datorită creșterii activității preconizate.
Așa cum reiese din documentul citat, procedura de raportare pentru persoanele fizice în Buletin nu va suferi nicio modificare, ci vor fi publicate aceleași documente ca în cazul persoanelor juridice. Prin urmare, în cadrul secțiunii „Debitori – persoane fizice cu obligații ce nu decurg din exploatarea unei întreprinderi” vor fi publicate actele de procedură emise de către participanţii la procedura insolvenţei persoanelor fizice, respectiv instanţele judecătoreşti, administratorii procedurii şi lichidatorii:
- citațiile părților;
- hotărârile judecătorești;
- comunicările instanțelor de judecată;
- convocările și notificările actelor de procedură efectuate de instanțele judecătorești/administratorii judiciari;
- lichidatorii judiciari/comisiile de insolvență/ administratorii procedurii/ lichidatorii pentru procedura insolvenței persoanelor fizice/alte persoane autorizate, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Aceste documente vor fi publicate online, pe site-ul ONRC, dar vor fi apărea și în BPI, care va putea fi accesat, potrivit legii, de către cei interesați pe bază de abonament. Există și posibilitatea de a avea acces la aceste informații gratuit, în mediul online, însă aceste informații sunt limitate și succinte.
Trebuie spus şi că ONRC furnizează informaţii din Buletin şi eliberează copii certificate de pe actele de procedură publicate în acesta, la cerere, contra cost, pe bază de tarife stabilite prin ordin al ministrului justiţiei, actualizate anual în funcţie de rata inflaţiei. De asemenea, Buletinul Procedurilor de Insolvenţă este interconectat cu portalul de justiţie europeană e-Justice, informațiile fiind asigurate, la nivelul Uniunii Europene, gratuit.
Ce prevede legea falimentului personal
Scopul Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenței persoanelor fizice este instituirea unei proceduri colective pentru redresarea situaţiei financiare a debitorului persoană fizică, de bună-credinţă, acoperirea într-o măsură cât mai mare a pasivului acestuia şi descărcarea de datorii. Legea reglementează trei proceduri:
- procedura de insolvență pe baza unui plan de rambursare a datoriilor;
- procedura de insolvență bazată pe lichidarea activelor;
- procedura de insolvență simplificată.
Acest act normativ, ale cărui prevederi se vor aplica de la finalul anului, stabilește că insolvența este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficiența fondurilor băneşti disponibile pentru plata datoriilor, pe măsură ce acestea devin scadente. Insolvența debitorului se prezumă atunci când acesta, după trecerea unui termen de 90 de zile de la data scadenței, nu a plătit datoria sa față de unul sau mai mulți creditori.
Pentru punerea în aplicare a Legii falimentului persoanelor fizice, ONRC va implementa o structură internă, asemănătoare celei existente din cadrul BPI pentru societăți, astfel:
- Serviciul asistenţă juridică, ce va asigura îndrumarea metodologică în vederea publicării actelor de procedură în Buletinul procedurilor de insolvenţă;
- Serviciul procesare acte de procedură, care va asigura primirea, pregătirea şi înregistrarea în sistem a cererilor de publicare, a actelor de procedură şi a altor acte, emise de instanţele judecătoreşti;
- Serviciul editare, care va asigura editarea şi tehnoredactarea Buletinului procedurilor de insolvenţă;
- Serviciul asistenţă tehnică şi publicare, care va asigura îndrumarea tehnică şi publicarea Buletinului procedurilor de insolvenţă;
- Serviciul furnizare, care va asigura furnizarea Buletinului procedurilor de insolvenţă.
De asemenea, vor exista 42 de structuri care vor funcționa la nivelul oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale. Mai multe detalii despre înfiinţarea comisiilor de insolvenţă puteţi găsi aici.
În altă ordine de idei, persoanele fizice în insolvenţă nu-şi vor putea vinde bunurile, iar accesul la conturi le va fi limitat. Toate detaliile despre acest subiect sunt în acest articol.
Comentarii articol (0)