Legea nr. 111/2016 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 415 din 1 iunie 2016 și a intrat în vigoare sâmbătă.
Printre cele mai importante modificări aduse legislației se numără introducerea în corpul legii a unor prevederi care îi vizează strict pe administratorii și pe directorii care nu îndeplinesc, pe durata mandatului lor, indicatorii de performanță stabiliți prin contract. Mai precis, de-acum, în cazul în care aceștia sunt revocați din funcție de către adunarea generală a acționarilor, respectiv de consiliul de administrație, ei nu mai pot candida pentru un nou post similar timp de 5 ani de la data rămânerii definitive a respectivelor hotărâri.
„În cazul în care, din motive imputabile, administratorii nu îndeplinesc indicatorii de performanţă stabiliţi prin contractele de mandat, adunarea generală a acţionarilor îi revocă din funcţie şi hotărăşte (...) declanşarea procedurii de selecţie pentru desemnarea de noi administratori. Administratorii revocaţi nu mai pot candida timp de 5 ani de la data rămânerii definitive a hotărârii pentru alte consilii de administraţie prevăzute de prezenta lege”, se arată în forma promulgată de președintele Iohannis a legii de aprobare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2011.
Prevederi similare îi vizează și pe directorii care nu îndeplinesc indicatorii de performanță stabiliți prin contractle lor de mandat. În cazul acestora, consiliul de administrație este cel care se ocupă de revocări și de declanțarea procedurii de selecție pentru desemnarea unor persoane noi pe funcțiile respective. „Directorii revocaţi nu mai pot candida timp de 5 ani de la data rămânerii definitive a hotărârii pentru funcţii similare.”, se mai arată în textul legii promulgate recent de președintele Iohannis.
Evaluarea activității unui administrator al unei companii de stat se face în fiecare an de către adunarea generală a acționarilor, care poate să apeleze la ajutorul unor experți. Această verificare vizează atât execuția efectivă a contractului de mandat, cât și a planului de administrare.
Conform reglementărilor cuprinse în Codul civil și în Legea societăților nr. 31/1990, un contract de mandat se încheie la data numirii administratorilor sau a directorilor, iar el poate fi completat, printr-un act adițional, cu clauze ce privesc indicatorii de performanță financiari și nefinanciari.
Pe de altă parte, prin plan de administrare se înțelege un document care reprezintă un instrument de lucru al administratorilor și al directorilor, cu ajutorul căruia se determină drumul de parcurs al unei întreprinderi publice pe durata mandatului acestora.
De asemenea, în documentul citat se prevede faptul că administratorii pot să fie revocați de către adunarea generală a acționarilor numai în condițiile stabilite în contractul de mandat.
De menționat că, în cazul care revocarea nu are la bază un motiv bine întemeiat, administratorul poate să ceară să îi fie plătite daune-interese.
În fine, dacă până acum, o persoană fizică putea exercita concomitent 5 mandate de administrator și/sau de membru al unui consiliu de supraveghere în societăți sau întreprinderi publice din România, după intrarea în vigoare a Legii nr. 111/2016, numărul maxim de mandate a scăzut la 3.
„O persoană fizică poate exercita concomitent cel mult 3 mandate de administrator şi/sau de membru al consiliului de supraveghere în societăţi sau întreprinderi publice al căror sediu se află pe teritoriul României. Această prevedere se aplică în aceeaşi măsură persoanei fizice administrator sau membru al consiliului de supraveghere, precum şi persoanei fizice reprezentant al unei persoane juridice administrator ori membru al consiliului de supraveghere.”, se mai arată în documentul citat.
Ce prevedea până acum legea
În vechea sa formă, în OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice nu exista nicio prevedere referitoare la o anumită interdicție de a mai candida pe o perioadă de timp limitată a administratorilor și a directorilor cu performanțe slabe.
În ceea ce îi privește pe administratorii unei întreprinderi publice, aceștia aveau obligația să elaboreze împreună cu un consiliu de administrație/supraveghere un plan de administrare ce includea strategia de administrare, obiectivele și criteriile de perfomanță care trebuiau atinse pe durata mandatului, însă nu riscau să fie dați afară din sistem pe o perioadă de cinci ani în situația în care aceste obiective nu erau realizate.
Tebuie menționat însă că acest plan de administrare putea să fie completat sau revizuit, iar dacă adunarea generală a acționarilor nu aproba documentul, administratorii erau obligați să își caute înlocuitori.
Situația era similară și în cazul directorilor și a membrilor directoratului, care trebuiau să prezinte în termen de 90 de zile de la numire un plan de management pe durata mandatului și pentru primul an de mandat. Totodată, dacă acest plan era completat sau revizuit de către consiliul de supraveghere, dar nu primea aprobarea consiliului de administrație sau a consiliului de supraveghere, trebuiau să fie numiți noi directori.
Consiliul de administrație al unei companii de stat are mai multe atribuții
Până acum, printre atribuțiile de bază ale unui consiliu de administrație al unei companii de stat se numărau aprobarea direcțiilor principale de activitate și de dezvoltare a regiei autonome, implementarea politicilor contabile și realizarea planificării financiare, numirea și revocarea directorilor, evaluarea activității desfășurată de aceștia și elaborarea unui raport semestrial privitor la activitatea regiei autonome.
După intrarea sa în vigoare, Legea nr. 111/2016 a completat această listă. Printre noutățile incluse în textul legii se numără o nouă atribuție ce vizează analizarea și aprobarea planului de administrare elaborat în colaborare cu directorii, în acord cu scrisoarea de așteptări și cu declarațiile de intenție, precum și monitorizarea și evaluarea performanței directorilor, respectiv supervizarea sistemului de transparență și de comunicare.
Lista este completată de următoarele noi atribuții pe care le are, începând de sâmbătă, orice consiliu de administrație al unei companii de stat:
- negocierea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari cu autoritatea publică tutelară;
- asigurarea integrității şi a funcţionalității sistemelor de raportare contabilă şi financiară precum şi realizarea planificării financiare;
- monitorizarea şi gestionarea potenţialelor conflicte de interese de la nivelul organelor de administrare şi conducere;
- monitorizarea eficacității practicilor de guvernanţă corporativă ale regiei autonome;
- raportarea lunară în fața autorităţii publice tutelare a modului de îndeplinire a indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari anexă la contractul de mandat, precum şi a altor date şi informaţii de interes pentru autoritatea publică tutelară”.