Printr-un comunicat de presă remis azi redacţiei noastre, ANAF a anunţat că persoanele fizice îşi pot plăti deja obligaţiile fiscale şi online, prin intermediul Sistemului Naţional Electronic de Plăţi (www.ghiseul.ro), în condiţiile în care, până acum, plata taxelor şi impozitelor pe internet era posibilă doar pentru impozitele pe proprietăți și taxele stabilite de instituțiile publice înrolate în sistem (aproximativ 200 de primării).
Totodată, prin intermediul acestui site, contribuabilii persoane fizice din ţară pot achita și amenzile contravenționale primite, cu deducerile aferente plății în 48 de ore.
Anca Dragu, ministrul finanțelor publice, a anunţat încă din luna mai că Fiscul a demarat procedurile de înrolare pe această platformă online, plata taxelor pe cale electronică de către persoanele fizice fiind estimată să se facă începând cu toamna acestui an. Astfel, termenul anunţat a fost uşor depăşit, ca urmare a procesului de selectare a trei instituţii de credit cu care ANAF a încheiat un acord cadru valabil pentru doi ani şi jumătate.
În continuare, taxele și impozitele vor putea fi plătite şi prin celelalte modalităţi utilizate de contribuabili până acum, adică prin numerar la casieriile trezoreriilor, prin virament bancar, respectiv prin ordin de plată sau prin internet banking, precum și prin mandat poștal.
Ghișeul Virtual de Plăți, numit „Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar” (SNEP), este reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 1235/2010 privind aprobarea realizării Sistemului naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar și a devenit accesibil pentru bucureșteni în anul 2006, prin intermediul său putând fi plătite la acea vreme numai amenzile de circulație. Doi ani mai târziu, site-ul începea să fie folosit pentru plata taxelor și impozitelor locale, de această dată numai de către locuitorii Sectorului 6 al Capitalei.
Ulterior, Ghișeul.ro a fost folosit pentru plata online a impozitelor pe proprietăți și a taxelor stabilite de aproximativ 200 de instituții publice înrolate în sistem.
Notă: Lista taxelor şi impozitelor ce pot fi plătite online cu cardul de persoanele fizice a fost extinsă în octombrie, astfel că acum sunt cuprinse peste 50 de astfel de creanţe fiscale. Aveţi detalii aici.
Cum se plătesc online taxele și impozitele
Conform portalului Ghişeul.ro, prin intermediul căruia se realizează plățile online, SNEP pune la dispoziția utilizatorilor două secţiuni, una de plată cu autentificare și una de plată fără autentificare. Astfel, pentru secțiunea de plată cu autentificare sunt necesare date de acces, adică un nume de utilizator și o parolă, care se primesc de la primăria în raza căruia contribuabilul își are domiciliul.
Pentru a-si achita obligațiile, contribuabilul se autentifică în sistem, introduce numele de utilizator și parola și, mai departe, selectează obligația de plată aferentă unei instituţii publice beneficiare. În continuare, pentru a efectua plata, contribuabilul trebuie să selecteze obligația de plată, introduce suma pe care dorește să o achite, confirmă acceptarea termenilor și condițiilor de utilizare a serviciilor oferite de SNEP și confirmă inițierea plății. La final, introduce datele aferente cardului bancar și autorizează plata.
După efectuarea tranzacției, SNEP emite contribuabilului o dovadă de plată ce conține numărul dovezii de plată, data plății (data autorizării tranzacției), CNP/NIF sau CIF/CUI (pentru persoane fizice autorizate) al persoanei pentru care s-a achitat obligația de plată, codul și denumirea obligației bugetare, denumirea și CIF-ul instituției publice beneficiare, suma plătită și explicații.
Totodată, există și posibilitatea ca un contribuabil să efectueze o plată electronică și fără autentificarea în sistem. În acest caz, însă, nu este disponibilă consultarea în timp real a obligațiilor de plată și istoricul tranzacțiilor. Prin urmare, pot fi plătite doar taxe și impozite al căror cuantum este cunoscut contribuabililor.
Atenție! Dacă e-mail-ul cu dovada de plată nu ajunge la adresa indicată de contribuabil, acesta trebuie să contacteze departamentul de suport al portalului pentru a verifica dacă plata s-a efectuat cu succes. Serviciul Suport Ghişeul.ro este disponibil de luni pană joi, între orele 09.00 - 16.30, și vinerea, între orele 09.00 - 14.00.