Proiectul de ordin pentru modificarea și completarea unor ordine ale ministrului finanțelor publice a fost lansat marți în dezbatere publică pe site-ul MFP.
Potrivit referatului de aprobare al proiectului de act normativ redactat de MFP, Ordinul MFP nr. 103/2016 conține unele dispoziții care trebuie clarificate „în vederea unei mai bune înțelegeri a legislației fiscale secundare, eliminării unor disfuncționalități și, implicit, pentru abordarea mai facilă a prevederilor legale atât de către contribuabili, cât și de către organele fiscale”.
Concret, în Ordinul MFP nr. 103/2016, care urmează să fie modificat, se regăsesc Instrucțiunile de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. a) – i), art. 294 alin. (2) și art. 296 din Codul fiscal, iar proiectul de ordin se referă strict la scutirea de TVA în cazul navelor atribuite navigației în largul mării și care sunt utilizate pentru transportul de călători/bunuri cu plată sau pentru activități comerciale, industriale sau de pescuit, precum și în cazul navelor utilizate pentru salvare ori asistență pe mare sau pentru pescuitul de coastă, în cazul următoarelor operațiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreținerea, navlosirea, leasingul și închirierea de nave, precum și livrarea, leasingul, închirierea, repararea și întreținerea de echipamente încorporate sau utilizate pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanți și provizii destinate a fi utilizate pe nave, inclusiv pentru navele de război încadrate la codul NC 8906 10 00 care părăsesc țara și se îndreaptă spre porturi străine unde vor fi ancorate, cu excepția proviziilor la bordul navelor în cazul navelor folosite pentru pescuitul de coastă;
3. prestările de servicii, altele decât cele prevăzute la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor și/sau pentru încărcătura acestora.
„Modificările propuse în acest context au ca scop simplificarea actualelor reglementări în vederea eliminării unor dificultăți de natură practică ce derivă din aplicarea dispozițiilor legale”, se mai arată în referatul de aprobare citat anterior, în care se mai face referire și la faptul că se dorește stabilirea unei abordări unitare a scutirilor de TVA în cazul acelor nave care navighează în largul mării, precum și o adaptare la jurisprudența relevantă a Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Astfel, printre modificările care se doresc a fi aprobate prin proiectul de ordin al MFP se numără precizarea intervalului de timp avut în vedere din perspectiva îndeplinirii condiției ca o navă să fie efectiv și preponderent folosită pentru navigație în largul mării, în cazul aplicării scutirii prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal pentru livrarea de nave care nu sunt noi, respectiv de nave care au mai navigat.
Mai precis, în cazul livrării de nave care nu sunt noi, respectiv de nave care au mai navigat, îndeplinirea condiției ca nava să fie efectiv şi preponderent utilizată pentru navigaţie în largul mării va trebui să fie avută în vedere în perioada cuprinsă între data obținerii navei și data livrării acesteia, pentru cel mult ultimii 5 ani anteriori datei livrării navei.
Totodată, în ceea ce privește livrările de nave noi sau de nave care nu au mai fost utilizate, pentru a putea fi aplicată scutirea de TVA, vor trebui să fie avute în vedere o serie de criterii obiective, cum ar fi lungimea și tonajul navei.
În ce condiții va fi scutită de TVA livrarea de carburanți și provizii
O altă modificare inclusă în proiectul de ordin lansat de MFP în dezbatere publică se referă la faptul că prestatorul/furnizorul și, după caz, agentul de navă și/sau intermediarii care intervin în livrarea de bunuri/prestarea de servici efectuate pentru nevoile directe și încărcătura navelor vor trebui să declare pe propria răspundere că nava respectivă a fost „efectiv și preponderent utilizată în largul mării în perioada în care a fost deținută sau operată de către acesta, pentru cel mult ultimii 5 ani anteriori datei livrării bunurilor/prestării serviciilor respective”.
De asemenea, este important de menționat că scutirea de taxă pentru livrarea de carburanți și provizii destinate a fi utilizate pe navele atribuite navigaţiei în largul mării şi care sunt utilizate pentru transportul de călători/bunuri cu plată sau pentru activităţi comerciale, industriale sau de pescuit se va aplica și în situația în care în livrare se interpun intermediari care acționează în nume propriu.
Va trebui însă să fie respectată o anumită condiție, și anume ca în momentul livrării destinația finală a bunurilor să fie cunoscută și numai dacă transferul proprietății bunurilor în cauză către acești intermediari a intervenit cel mai devreme în același timp cu momentul în care operatorii navelor au fost abilitați să dispună în fapt de aceste bunuri ca și cum ar fi avut calitatea de proprietari.
Antrepozitarul autorizat, obligatoriu înregistrat în scopuri de TVA
Tot prin intermediul proiectului de act normativ lansat ieri în dezbatere de către MFP, urmează să fie modificate și Normele privind stabilirea procedurii și a condițiilor de autorizare a antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată, aprobate prin Ordinul MFP nr. 104/2016.
Concret, documentul redactat de Finanțe va clarifica una dintre condițiile care trebuie îndeplinite pentru autorizarea unui antrepozit de taxă pe valoarea adăugată. Astfel, la ora actuală, în normele citate se prevede că o persoană care urmează să își desfășoare activitatea ca antrepozitar autorizat trebuie să fie înregistrată în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal (aliniat care face însă trimitere la cazurile în care organele fiscale anulează înregistrare unei persoane în scopuri de TVA).
În schimb, în proiectul de act normativ al MFP se corectează acest paragraf, în ideea că un antrepozitar autorizat va trebui să fie înregistrat în scopuri de TVA, conform prevederilor art. 316 din Codul fiscal, fără să mai facă trimitere la un aliniat anume.
Atenție! Proiectul de ordin NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie aprobat și publicat în Monitorul Oficial.