Cea mai nouă actualizare a programului electronic pentru întocmirea declarației 112, formular folosit pentru declararea contribuțiilor de asigurări sociale și impozitului pe venit, calculate și reținute de angajator și entitățile asimilate acestuia, a apărut pe site-ul ANAF pe 10 iunie, după ce Fiscul a mai făcut o modificare și pe 30 mai.
Puteți descărca de aici softul actualizat, publicat de ANAF.
Vă reamintim că formularul aprobat prin intermediul Ordinului comun al Ministerului de Finante, Ministerului Muncii și al Ministerului Sănătății, nr. 1977/2757/1580/2013, în vigoare din 23 ianuarie 2014, se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță și că, implicit, plătitorul este obligat să aibă un certificat calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.
Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate se completează cu ajutorul programului de asistență pus la dispoziție gratuit de unitățile fiscale subordonate și se depune astfel:
- trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de angajatorii și entitățile asimilate angajatorilor care se încadrează în prevederile art.147 alin. (4) din Codul fiscal și nu au optat pentru depunerea lunară a declarației;
- lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare de ceilalți angajatori și entități asimilate angajatorului, precum și de persoanele prevăzute la art. 147 alin. (1), și alin (2) din Codul fiscal.
Depunerea trimestrială a declarației constă în completarea și depunerea a câte unei declarații pentru fiecare lună din trimestru.
Declarația unică va fi modificată în curând de Fisc
La începutul lui martie, Ministerul de Finanțe a lansat în dezbatere publică un proiect de ordin prin care se dorește aprobarea unui nou model al Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate - formular 112.
Potrivit referatului de aprobare al proiectului de ordin al MFP, o nouă declarație 112 este necesară având în vedere că începând cu data de 1 ianuarie 2016 a intrat în vigoare noul Cod fiscal, iar actualul model nu mai corespunde prevederilor legislative.
Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate cuprinde atât informaţii privind obligaţiile fiscale ale contribuabililor, cât şi informaţii necesare stabilirii, de către casele de asigurări sociale, a stagiilor de cotizare şi a drepturilor cuvenite asiguraţilor.
După aprobarea sa, noul model al documentului fiscal se va aplica începând cu obligațiile declarative aferente lunii următoare publicării în Monitorul Oficial.
În referatul de aprobare al proiectului de ordin al MFP se arată că modicările legislative intrate în vigoare la începutul anului presupun, în primul rând, actualizarea și modificarea nomenclatoarelor din formular, prin eliminarea unor indicatori, ca urmare a eliminării unor obligații de reținere la sursă a contribuțiilor sociale de către plătitorii de venituri. De asemenea, va fi modificată denumirea unor indicatori din nomenclatoarele conținute de formular, conform noilor prevederi legale și vor fi actualizate instrucțiunile de completare a formularului, prin eliminarea sau actualizarea trimiterilor la noul text de lege.
Față de actuala variantă, noul formular 112 va conține și câteva rubrici noi, despre care AvocatNet.ro a scris pe larg AICI.